Preventia bolilor cardiovasculare - o abordare pe tot parcursul vietii

Preventia bolilor cardiovasculare ar trebui sa inceapa in mod ideal de la varste fragede si sa dureaze pana la sfarsitul vietii.

In practica medicala curenta, eforturile de preventie se adreseaza de regula barbatilor si femeilor de varsta mijlocie sau de varsta a treia, care prezinta deja boli cardiovasculare si vorbim in acest caz de preventie secundara.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Preventia primara

Preventia primara se adreseaza persoanelor la risc inalt de a dezvolta un prim eveniment cardiovascular. In aceasta categorie intra persoanele fumatoare, cu hipertensiune arteriala, dislipidemie sau diabet.

Preventia bolii cardiovasculare la tineri sau la persoanele cu un risc mic sau moderat este inca limitata, dar poate aduce beneficii semnificative.

Strategia populationala isi propune sa reduca incidenta bolilor cardiovasculare in populatie prin modificari ale stilului de viata si ale mediului, adresandu-se intregii populatii. Aceasta strategie este realizata in principal prin aplicarea unor interventii comunitare (de exemplu masurile de interzicere a fumatului in locurile publice si reducerea consumului de sare). Impactul unor asemenea abordari asupra numarului total de evenimente cardiovasculare in populatie poate fi semnificativ, deoarece se adreseaza tuturor persoanelor, iar majoritatea evenimentelor au loc in grupul numeros al persoanelor care au doar un risc modest.

In strategia riscului inalt, masurile preventive isi propun sa reduca pericolul la persoanele cu risc crescut - fie persoane fara boala cardiovasculara, dar cu risc cardiovascular marit, fie persoane cu boala cardiovasculara manifestata. Desi persoanele carora li se adreseaza aceasta strategie au sanse mai mari sa beneficieze de interventiile preventive, impactul la nivel populational este mic, deoarece sunt putine astfel de persoane cu risc crescut.

Citeste si Ce sunt anevrismele de aortă?

Risc cardiovascular la persoane tinere

Este important faptul ca in ultima perioada au fost aduse tot mai multe dovezi ca riscul cardiovascular crescut apare la varste (foarte) tinere. Chiar si expunerea inainte de nastere la factori de risc poate influenta riscul cardiovascular pe parcursul intregii vieti. Un stil de viata sanatos la tineri este esential, de exemplu programele scolare de educatie pentru sanatate sau actiuni avand drept scop renuntarea la fumat.

De asemenea, atentia scazuta acordata preventiei bolilor cardiovasculare la varstnici nu a fost benefica. Studiile au aratat ca masurile preventive (cum ar fi scaderea tensiunii arteriale sau incetarea fumatului) sunt benefice pana la varste inaintate.

Toate acestea dovedesc faptul ca eforturile preventiei cardiovasculare ar trebui sa se intinda de-a lungul intregii vieti.

Reguli de baza pentru alimentatia ta

Pentru a preveni bolile cardiovasculare, e bine sa tii cont de urmatoarele obiective in ceea ce priveste alimentatia ta:

  • Consuma mai multe fructe, nuci, seminte, legume; 2 pana la 3 portii, in fiecare zi.
  • Limiteaza consumul de acizi grasi saturati (care trebuie sa reprezinte sub 10% din totalul energetic), inlocuind aceste grasimi cu acizi grasi polinesaturati.
  • Foloseste uleiuri vegetale bogate in acizi grasi polinesaturati si alimente bazate, de exemplu, pe uleiul din boabe de soia, uleiul de canola si uleiul de masline extravirgin.
  • Limiteaza consumul de cereale rafinate si de zaharuri rafinate; incearca sa consumi intre 30-45 g de fibre pe zi, de preferabil din produse din cereale integrale.
  • Consuma 1 sau 2 portii de peste pe saptamana, de preferabil peste gras, cum sunt sardinele, heringul, tonul, somonul, macroul, pastravul.
  • Nu manca produse din carne procesata; limiteaza consumul de carne rosie la 2-3 portii pe saptamana.
  • Evita alimentele facute cu uleiuri vegetale partial hidrogenate si incearca sa nu consumi grasimi trans sau grasimi nesaturate.
  • Evita sa bei bauturile indulcite cu zahar.
  • Limiteaza consumul de sodiu si incearca sa nu depasesti 5 grame de sare consumate pe zi.
  • Consumul de alcool ar trebui limitat la 2 pahare pe zi, in cazul barbatilor, si la 1 pahar pe zi, in cazul femeilor.
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează , iar daca te incadrezi in grupa de risc cardiovascular crescut primesti un consult de specialitate GRATUIT!

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0