Consumul de peste la pacientii cu colesterol marit: sfaturi si recomandari

Pentru sanatatea inimii noastre, mai ales in cazul persoanelor care au colesterolul marit, specialistii recomanda consumul regulat de peste (macar doua portii de peste pe saptamana).

Este important sa mananci carne cat mai diversa de peste - peste alb, cod ori peste gras, precum pastravul, somonul sau sardinele. Acest gen de peste gras este recomandat, mai ales daca adopti o dieta in stil mediteranean, despre care se stie deja ca are numeroase beneficii pentru sanatatea noastra. Preparat in tava (la cuptor), pe gratar sau in tigaia tip grill ori in ciorbe sau fiert in apa ori facut cu sos, vei descoperi ca ai multe optiuni sanatoase prin care poti pregati pestele, renuntand astfel la prajirea lui sau la acoperirea carnii de peste in aluat.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cat de mult peste gras este indicat sa mancam

In prezent, statisticile arata ca, de fapt, consumul nostru de peste gras este destul de scazut si ca nu mancam cantitatea saptamanala recomandata de experti. In medie, mancam doar o treime din cat ar fi indicat pe saptamana, in locul unei portii recomandate.

Omega 3 care se gasesc in pestele gras de mare adancime sunt unii dintre acizii grasi esentiali pe care este necesar sa ii includem in alimentatia noastra, pentru ca organismul nostru sa functioneze corespunzator.

De asemenea, acizii grasi Omega 3 au fost asociati si cu alte beneficii pentru sanatate, inclusiv in ceea ce priveste preventia bolii cardiace coronariene (numita si cardiopatie ischemica). Si pestele alb contine o anumita cantitate de Omega 3, insa in proportie mult mai mica decat se afla in pestele gras.

Ar trebui sa iei suplimente cu Omega 3?

Daca ai o dieta sanatoasa si echilibrata si, in special, daca ai o alimentatie in stilul dietei mediteraneene, specialistii spun ca nu este cazul sa iei suplimente cu Omega 3 din uleiul de peste (acel tip de grasime care se gaseste in pestele gras). Aceste capsule cu Omega 3 sunt indicate in cazul persoanelor care nu intrunesc aportul necesar de Omega 3 din alimentatie, care au o dieta mult prea saraca in acest gen de nutrienti.

Cel mai important este, insa, sa discuti cu medicul tau de familie ori cu medicul tau specialist, mai ales daca ai colesterolul marit, pentru ca exista dovezi obtinute in urma studiilor de specialitate care atesta ca Omega 3 pot sa reduca nivelul trigliceridelor. Asa ca, daca medicul tau este de parere ca ar fi bine sa iei capsule cu Omega 3 din ulei de peste, tine cont de sfatul lui.

Ai voie sau nu sa mananci crustacee (fructe de mare) daca ai colesterolul crescut?

Fructele de mare, cum ar fi crevetii, contin colesterol, insa specialistii spun ca, la fel ca in cazul oualor, este vorba de grasimile saturate pe care le consumam si care au mari sanse sa aiba un impact asupra nivelului colesterolului nostru. Asadar, medicii nutritionisti britanici spun ca poti sa mananci fructe de mare si creveti, ca parte dintr-o dieta sanatoasa si echilibrata, insa este bine sa renunti la sosurile facute cu unt sau la maioneza (care, de multe ori, este pe farfurie, alaturi de acest gen de fructe de mare).

Care sunt cele mai bune tipuri de peste gras

Somonul, sardinele, macroul, pastravul si heringul sunt exemple bune de peste gras, pe care le poti include in alimentatia ta. Retine si ca pestele gras este bogat in acizi grasi Omega 3 cu lant lung, care pot ajuta la prevenirea bolilor cardiovasculare si ca este o sursa buna de vitamina D. Ca peste gras, poti manca in functie de nevoile organismului tau: hering, somon, sardine, pastrav, macrou.

Important!

O dieta sanatoasa include cel putin doua portii de peste pe saptamana, dintre care o portie de peste gras, insa statisticile arata ca cei mai multi dintre noi nu mananca atat de mult peste. O portie are aproximativ 140 de grame.

Modul in care prepari oricare dintre aceste tipuri de peste reprezinta o diferenta in ceea ce priveste nivelul colesterolului tau. Intotdeauna prepara pestele pe grill, la aburi sau in cuptor. Nu uita ca si pestele contine colesterol, insa carnea aceasta contine si grasimi sanatoase.

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează , iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • British Heart Foundation - https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/nutrition/fish/fishy-facts
  • Studiul "Why do omega-3 fatty acids lower serum triglycerides?", publicat in 2006 in Current Opinion in Lipidology, autori Harris WS, Bulchandani D.
  • WebMD - https://www.webmd.com/cholesterol-management/features/low-cholesterol-diet-fatty-fish#1
  • The National Health Service (NHS) - https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/fish-and-shellfish-nutrition/

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0