Top reguli esentiale pentru o inima sanatoasa

Fa cel putin o vizita pe an medicului de familie, in special daca ai peste 45 de ani si mai ales daca ai in familie antecedente de infarct de miocard sau accident vascular cerebral la varste fragede, adica sub 55 de ani.

Fa-ti analize regulat!

Ai grija sa mentii colesterolul total < 200 mg/dl, LDL colesterolul (adica cel rau) < 100 mg/dl, HDL colesterolul (cel bun) > 50 mg/dl, trigliceridele < 150 mg/dl si glicemia < 100 mg/dl.

Monitorizeaza-ti regulat tensiunea arteriala, daca ai peste 45 de ani

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Tensiunea arteriala normala la adulti nu trebuie sa depaseasca 140/90 mmHg.

Masuratori repetate ale TA > 135/85 mmHg reprezinta primul stadiul al hipertensiunii arteriale, adica pre-hipertensiune. Aceasta faza incipienta a hipertensiunii trebuie monitorizata si tratata, la nevoie, pentru a preintampina cresterea ulterioara a valorilor tensionale si deteriorarea organelor cheie din corp (inima, plamani, rinichi, creier).

Nu intrerupe medicamentele de tensiune sau de colesterol fara stirea medicului tau!

Intreruperea, modificarea sau ajustarea tratamentului trebuie facuta doar sub observatie, medicala si monitorizare atenta a medicului tau curant. Discuta cu medicul tau si roaga-l sa-ti explice cum te ajuta fiecare medicament in parte, ca sa intelegi de ce este important sa-l iei.

Nu  lua medicamentele pe care le ia vecina sau o ruda, caci s-ar putea sa-ti faca mai mult rau decat bine! Sfatuieste-te cu medicul tau inainte de a lua orice fel de medicament sau chiar si supliment alimentar recomandat de la farmacie, mai ales daca suferi de angina pectorala!

Renunta la fumat!

Riscul crescut de boala cardiovasculara si accident vascular cerebral cauzate de fumat este dovedit de peste 40 de ani, 35% din decesele cauzate de consumul de tutun fiind din cauza bolilor de inima.

Fumatul este sinergic cu alti factori de risc (de exemplu virsta peste 45 de ani, obezitatea, glicemia crescuta, colesterolul ridicat, etc) si influenteaza in mod direct producerea de angina pectorala, infarct, accident vascular cerebral si aritmii (ritm cardiac anormal resimtit ca palpitatii). Femeile care fumeaza si utilizeaza contraceptive orale prezinta un risc de 10 ori mai mare de a dezvolta boala de inima decat femeile care nu fumeaza si care nu folosesc contraceptive.

Riscul creste, de asemenea, odata cu numarul de tigarete fumate zilnic; marcile cu gudron scazut nu reduc riscul. Mai mult decat atat, orice expunere, inclusiv fumatul pasiv, creste riscul de a face infarct.

Ai grija de greutatea ta!

Indicele de masa corporala (IMC) si bolile cardiovasculare sunt strans legate; pe masura ce IMC-ul creste peste limita de 25 -30 kg/m2 , creste si riscul de boala de inima. Tesutul adipos in exces afecteaza profund inima prin mai multi factori de risc, care sunt adesea prezenti: hipertensiune arteriala, intoleranta la glucoza sau chiar diabet, markeri inflamatori, apnee obstructiva de somn si dislipidemie. Multe molecule ​​inflamatorii care degradeaza inima si vasele de sange sunt in prezent cunoscute ca provenind din celulele adipoase.

Distributia preponderent abdominala a grasimii (adica o circumferinta abdominala crescuta) este, de asemenea, un factor predictiv al riscului de boala cardiaca, diabet si niveluri crescute ale lipidelor serice. De aceea, se recomanda o circumferinta a taliei de maxim 90 cm la femei si 100 cm la barbati.

Chiar si pierderile mici in greutate (5-10 kg) pot imbunatati colesterolul LDL si HDL, trigliceridele hipertensiunea arteriala, toleranta la glucoza si nivelurile inflamatiei din corp, chiar daca nu este atins un IMC ideal.

 

 

Fa orice forma de miscare iti place si ti se potriveste, minimum 30 minute/zi

Sedentarismul este un factorde risc independent pentru bolile cardiovasculare, in afara nivelului obezitatii, a lipidelor serice, a glicemiei si a prezentei hipertensiunii arteriale, atat la barbati, cat si la femei.

Luand in considerare prevalenta ridicata a obezitatii, activitatea fizica este o prioritate. Aceasta diminueaza riscul de a dezvolta boli de inima prin intarzierea depunerii de colesterol in artere, cresterea oxigenarii muschiului inimii, cresterea colesterolului bun (HDL), imbunatatirea tolerantei la glucoza si a sensibilitatii la insulina, ajutand la gestionarea greutatii si la reducerea tensiunii arteriale.

Mananca cele 3 mese principale pe zi la ore regulate si nu foarte tarzii

Este cunoscut faptul ca dieta o dieta dezechilibrata, saraca in nutrienti de calitate, vitamine, minerale si bogata in grasimi saturate si trans este cauza predominanta a depunerii de colesterol in artere si ca modificarea ei poate reduce fara echivoc riscul de boala cardiovasculara.

Mananca legume proaspete la fiecare masa principala

Aportul ridicat de fibre este asociat in toate studiile cu o prevalenta semnificativ mai scazuta de bolilor de inima si a accidentului vascular cerebral. Toate ghidurile alimentare subliniaza importanta alegerii fructelor, legumelor, leguminoaselor si a cerealelor integrale, astfel incat acestea sa contina cantitatea de fibre adecvate pentru scaderea colesterolului LDL.

Din aportul total de fibre recomandat (25-30 g pe zi pentru adulti), aproximativ 6 pana la 10 g trebuie sa fie din fibre solubile. Acest nivel este usor de atins cu cinci sau mai multe portii de legume si fructe pe zi si sase sau mai multe portii de cereale (daca se opteaza pentru cereale integrale si cereale bogate in fibre).

Bea apa, ceaiuri neindulcite, NU sucuri carbogazoase! Renunta la alcool!

Bauturile carbogazoase contin doar calorii goale, non-nutritive, coloranti, conservanti si E-uri, care nu sunt altceva decat otrava pentru corp si ficat. 

Consumul zilnic sau exagerat de alcool afecteaza in timp inima. Pentru adultii sanatosi se recomanda a nu se depasi o portie de alcool pe zi in cazul femeilor si barbatilor peste 65 de ani. Barbatilor sanatosi sub 65 de ani le sunt permise 2 portii de alcool pe zi.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

O portie de alcool este echivalentul a 125 ml de vin sau 330 ml bere sau 40 ml tarie.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0