Dieta pentru hipotiroidism: alimente permise, alimente interzise

Dacă ai fost diagnosticat cu hipotiroidism, o tiroidă hipoactivă sau tiroidita Hashimoto și dorești fie să îți menții greutatea, fie mai întâi să slăbești, este foarte important să înțelegi boala de care suferi și să accepți că, în ciuda unui aport caloric moderat, tot e posibil să te îngrași. Așadar, iată ce e bine să știi despre alimentație și hipotiroidism.

Pentru pacientul cu hipotiroidism, alimentația poate fi un subiect extrem de frustrant, iar cercetările arată că multe persoane nu vor să-și modifice dieta obișnuită, deși acest lucru le-ar ajuta să se simtă mai bine. Hipotiroidismul creează dificultăți în gestionarea greutății corporale, de aceea trebuie înțeles că tipul și calitatea alimentelor consumate nu reprezintă un lux, ci o necesitate.

De exemplu, în cazul surselor proteice, carnea de pui, curcan sau miel ar trebui să provină de la ferme locale, unde animalele nu au fost hrănite sau stimulate să crească cu hormoni sau tratate cu antibiotice, întrucât acești hormoni pot interfera cu medicamentele pentreu hipotiroidism pe care le ia pacientul. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Alimentație hipotiroidism: de ce să ții cont?

Ingredientele care ar trebui alese pentru dieta pacientului sunt:

Alimentele fără gluten

Înlăturarea sau reducerea drastică din meniu a alimentelor cu gluten are rezultate benefice pentru pacienții cu afecțiuni autoimune, cum ar fi tiroidita Hashimoto. În locul grâului, sunt recomandate quinoa, chia, orezul integral, orezul sălbatic, hrișca. 

Mare atenție la sosurile de-a gata de pe raft, pentru prepararea la grătar a cărnurilor sau pentru salate ori paste, care pot conține gluten. La fel, nu trebuie consumate nici multe mezeluri, unele amestecuri de prafuri de copt și drojdii, stabilizatori, amidon modificat, emulgatori, malț, arome de malț și proteinele vegetale texturate. Ia-ți timp într-o zi când ești la cumpărături și citește cu atenție etichetele pentru a ști pe viitor ce să nu cumperi.

Alimentele fără zahăr

Zahărul și produsele cu zahăr adăugat au un indice glicemic ridicat, atât crude cât și uscate. Din păcate, din cauza încetinirii metabolismului bazal în afecțiunile însoțite de hipotiroidism, orice este dulce se asimilează rapid sub formă de grăsime; în plus, pacienții cu Hashimoto au predispoziție către diabet și se înregistrează o alterare a metabolizării glucidelor la aceștia. 

Când simți nevoia de dulce, este important să te concentrezi asupra produselor alimentare care sunt bogate în vitamina B, precum lintea, tăițeii din orez, carnea de pui și curcan, somonul, cartofii copți, spanacul, orezul brun, quinoa, care țin de foame și scad poftele. Vitamina B ajută organismul să producă energie și accelerează puțin metabolismul bazal.

Legumele, de preferat organice

Planul de alimentație în hipotiroidism include multe legume. Alege, pe cât posibil, legume crescute organic: anghinare, sfeclă, gulii, ceapă, pătrunjel, ridichi, rubarbă, dovlecei, cartofi dulci, țelină, spanac - toate sunt dense în nutrienți, bogate în acid folic, vitamine, minerale diverse. Totodată, aceste legume sunt bogate în fibre, necesare pentru un tranzit intestinal sănătos, deci pentru evitarea constipației, care reprezintă un simptom întâlnit în hipotiroidism.

Ierburi și condimente

Folosește cât mai multe ierburi și condimente în salate, supe și alte preparate. Condimentele indicate în dieta pentru hipotiroidism sunt: piper negru, cimbru, mărar și pătrunjel, busuioc, coriandru, rozmarin, usturoi, chimen, ghimbir, mentă, oregano, salvie.

Alimente bogate în seleniu, zinc și iod

Alimentația pentru hipotirodism trebuie să includă și ingrediente care conțin în mod natural seleniu, zinc și iod pentru sănătatea și stimularea tiroidei. Alimentele bogate în iod pot ajuta tiroida să funcționeze corect și stimulează producerea de hormoni tiriodieni, necesari metabolismului. Iodul are proprietatea de a preveni scăderea dramatică a hormonilor tiroidieni și de a reduce efectele bolii.

Algele, fructele de mare, peștele sunt surse importante de iod. Cere sfatul medicului înainte de a crește aportul de iod, deoarece consumul necorespunzător poate afecta negativ funcția tiroidei, în loc să o regleze.

Ulei de cocos

Uleiul de cocos (care arată ca un unt când se solidifică) susține funcția tiroidiană și crește rata metabolică cu până la 25%. Unde se poate, înlocuiește uleiul obișnuit cu ulei de cocos. 

Atenție la soia și la crucifere!

Așa numitele substanțe „gusogene” (care pot favoriza apariția gușii), precum cele conținute de soia sau de crucifere, par să fie sigure doar în cantități mici și moderate, sub formă pură și nu prelucrate industrial în pateuri vegetale, șnițele de soia, chiftele vegetale din soia, shake-uri diverse pe bază de lapte de soia, proteine din soia etc. 

Se pot consuma în cantități mici și ocazional, edamame și soia de calitate - tofu sau miso ori sosuri de soia (doar că la acestea trebuie verificată eticheta, să nu aibă gluten). Alimentația în hipotiroidism nu trebuie să excludă cruciferele (varză, brocoli, varză de Bruxelles etc.), doar trebuie reținut că acestea se vor consuma după ce sunt preparate termic, pentru a inactiva tiocianații care inhibă tirozina.

Lactatele și ouăle se recomandă a fi consumate doar în anumite condiții

Produsele lactate și ouăle pot dăuna funcției tiroidiene la pacienții cu hipotiroidism. Persoanele cu această boală ar trebui să elimine din alimentație brânzeturile grase (dieta pentru hipotiroidism acceptă consumul de iaurt degresat, chefir și sana pentru probioticele pe care le conțin) și să mănânce doar 3-4 ouă pe săptămână (nu și maioneză).

Junk food-ul ar trebui eliminat din dieta pentru hipotiroidism

Hamburgerii, șaorma, pizza din comerț, cartofii prăjiți și alte prăjeli ar trebui eliminate din alimentația pentru hipotiroidism. 

Planul dietetic se axează pe alimente integrale, nerafinate, deoarece acestea sunt fundamentale pentru o dietă sănătoasă în general. În mod realist, este foarte dificilă eliminarea tuturor alimentelor foarte procesate, însă e important să fii conștient că acestea trebuie reduse foarte mult din alimentația obișnuită și consumate doar foarte rar, dacă îți este poftă.

Tratamentul pentru hipotiroidism interacționează cu alimentația

Nu uita că administrarea hormonilor tiroidieni trebuie să se facă în condiții de repaus alimentar, cu cel puțin o oră înainte de prima masă, de aceea multe persoane își iau pastilele imediat ce se trezesc. De asemenea, trebuie știut că hormonii tiroidieni se pot lua la minimum 4 ore după masă.

Această îndrumare legată de medicamente și alimentație poate fi dificil de respectat, mai ales de către pacienții cu hipotirodisim abia diagnosticați, însă este necesară pentru ca medicația să funcționeze și pentru ca pacientul să poată duce o viață cât mai bună, în ciuda bolii. E bine de știut că, treptat, lucrurile devin mai simple, odată ce îți intri într-o rutină.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA
 

#sfatulDOC

Dacă te-ai hotărât să mergi la un medic diabetolog, pregătește-te să adresezi următoarele întrebări:

  • Este afecțiunea mea ținută sub control în acest moment?
  • Cât de des ar trebui să îmi verific tiroida?
  • Când și cum ar trebui să iau medicația prescrisă?
  • Ce complicații pot exista dacă renunț la terapia recomandată?
  • Care sunt potențialele efecte secundare ale tratamentului?
  • Ce modificări de dietă și stil de viață ar ajuta?

Dacă îți dorești să te programezi chiar acum la un specialist diabetolog, nu mai amâna nicio zi. Timpul și sănătatea ta sunt prețioase!

Te poți programa chiar acum la un medic specialist, în orașul tău, pe DOC TIME

Soluția pentru îmbunătățirea stării tale de sănătate este doar la un click distanță!

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
MSD Manual – Hypothyroidism
https://www.msdmanuals.com/professional/endocrine-and-metabolic-disorders/thyroid-disorders/hypothyroidism
Nature - Differences in food consumption between patients with Hashimoto’s thyroiditis and healthy individuals
https://www.nature.com/articles/s41598-020-67719-7 
Studiul „Differences in food consumption between patients with Hashimoto’s thyroiditis and healthy individuals”, apărut în Sci Rep 10, 10670 (2020). https://doi.org/10.1038/s41598-020-67719-7, autori: Kaličanin, D., Brčić, L., Ljubetić, K. et al.

 

 

 


 

 

 

Te-ar mai putea interesa și...

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0