Dieta "MIND" (a mintii) incetineste declinul cognitiv la cei care au avut un AVC

O dieta creata de cercetatorii de la Centrul Medical al Universitatii Rush poate sa ajute in mod substantial la incetinirea declinului cognitiv in cazul supravietuitorilor unui accident vascular cerebral (AVC), potrivit unei cercetari preliminare prezentate in 25 ianuarie 2018, la o conferinta internationala pe tema AVC, care a avut loc la Los Angeles.

Descoperirile oamenilor de stiinta sunt semnificative, deoarece pacientii care au supravietuit unui accident vascular cerebral au de doua ori mai multe sanse sa dezvolte dementa, comparativ cu populatia generala, scrie medicalxpress.com.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Dieta, cunoscuta sub numele de dieta "MIND" sau dieta mintii, este prescurtarea de la "Mediterranean-DASH Diet Intervention for Neurodegenerative Delay" (o combinatie intre dieta DASH si cea mediteraneana, o dieta de "interventie" pentru a intarzia procesele neurodegenerative).

Aceasta dieta MIND este, de fapt, un hibrid intre dieta mediteraneana si dieta DASH (abordari dietetice pentru stoparea hipertensiunii). Ambele diete, dupa cum s-a descoperit reduc riscul de afectiuni cardiovasculare cum ar fi hipertensiunea arteriala, infarcturile miocardice si accidentele vascular cerebrale.

"Alimentele care incurajeaza si contribuie la sanatatea creierului, inclusiv legumele, fructele bace (cum sunt cele cu seminte, cele de padure - n.r.), pestele si uleiul de masline sunt incluse in dieta MIND. Noi am descoperit ca dieta are potentialul de a ajuta la incetinirea declinului cognitiv la pacientii care au supravietuit unui AVC", a spus Dr. Laurel J. Cherian, neurolog vascular si profesor la Departamentul de Stiinte Neurologice de la Universitatea Rush.

Studiul a evaluat functia cognitiva a supravietuitorilor si le-a monitorizat dietele

Co-autorul acestui studiu, Martha Clare Morris, epidemiolog nutritional, si colegii ei au dezvoltat dieta MIND bazandu-se pe informatiile obtinute de pe urma anilor de cercetare in legatura cu alimentele si nutrientii care au efecte benefice si daunatoare asupra functionarii creierului. Dieta a fost asociata cu reducerea riscului de Alzheimer la pacientii seniori care au aderat la recomandarile acestui plan alimentar. Chiar si persoanele care au aderat moderat la dieta MIND si-au redus riscul de boala Alzheimer si riscul de declin cognitiv.

In ce consta dieta MIND

Dieta MIND are 15 componente alimentare, inclusiv 10 grupuri de "hrana sanatoasa pentru creier" si 5 grupuri de alimente nesanatoase: carnea rosie, untul, branza/cascavalul, produsele de patiserie si dulciurile si alimentele prajite ori cele de la fast-food.

Pentru a adera si pentru a beneficia de pe urma dietei MIND, o persoana va trebui sa manance cel putin 3 portii de cereale integrale, o leguma (salata) cu frunze verzi si nutritive si alta leguma in fiecare zi, pe langa un pahar cu vin; trebuie sa ia gustari in majoritatea zilelor, care sa fie alcatuite din nuci, sa manance fasole boabe cel putin o data la cateva zile, sa manance carne de pasare de curte si fructe de padure (fructe bace, cu seminte) cel putin de doua ori pe saptamana si sa manance preparate din peste cel putin o data pe saptamana.

Totodata, se precizeaza ca dieta limiteaza aportul de alimente nesanatoase, limitandu-se consumul de unt la mai putin de 1 lingurita si jumatate pe zi; se vor manca mai putin de 5 portii pe saptamana de dulciuri si produse de patiserie si se va manca mai putin de 1 portie pe saptamana de branza integrala (cu un continut mare de grasime) si de alimente prajite sau de la fast-food.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Potrivit dr. Cherian, studiile au aratat ca acidul folic, vitamina E, acizii grasi Omega-3, carotenoidele si flavonoidele sunt asociate cu rate mai mici de declin cognitiv, pe cand substantele cum sunt grasimile saturate si cele hidrogenate au fost asociate cu dementa. Studiul oamenilor de stiinta condusi de dr. Cherian sugereaza ca, daca alegem alimentele corecte, putem sa protejam supravietuitorii unui AVC de declinul cognitiv.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0