Lecitina imbunatateste viata la menopauza si are beneficii

Lecitina din soia este un aminoacid derivat din soia, care ajuta la slabire, dar si la reducerea disconfortului cauzat de menopauza, cum ar fi instabilitatea emotionala, bufeurile (valuri de caldura), insomnia si acumularea de kilograme in plus.

Lecitina din soia este bogata in acizi grasi esentiali polinesaturati si in substante nutritive din complexul B (vitaminele B), colina si fosfatidul inozitol, care actioneaza asupra modificarilor tipice hormonale din perioada menopauzei.

Principalele beneficii ale lecitinei din soia includ:

  • reglarea productiei de hormoni si ameliorarea bufeurilor;
  • imbunatatirea metabolismului,
  • imbunatatirea functiei renale si functiei de excretie;
  • reducerea valorilor de colesterol "rau" LDL;
  • reducerea proceselor de ateroscleroza;
  • imbunatatirea functiei hepatice;
  • imbunatatirea memoriei si atentiei.

Toate aceste beneficii pot fi realizate prin ingerarea de alimente care contin soia, dar si prin administrarea unui supliment de zi cu zi: se recomanda 2 pana la 3 capsule sau 3 g de lecitina din soia granulata pe zi, conform instructiunilor medicului sau nutritionistului.

Surse alimentare de soia

Edamamele - sunt un soi de fasole verde, foarte gustoase, care pot fi pregatite usor la abur sau la cuptor si pot fi o gustare sanatatoasa sau un aperitiv satios.

Iaurtul si laptele din soia - se pot servi la micul dejun sau ca gustari pe parcursul zilei, simple ori cu fructe de padure, tarate de ovaz, quinoa, seminte de chia.

Tempeh - se obtine din boabele intregi de soia si putem gasi acest preparat gata facut, in combinatie cu orez sau mei, ca niste chiftele fermentate si presate. Are un gust delicios care aduce cu nuca. Tempeh poate fi taiat in felii groase si gratinat sau adaugat in salate.

Miso este o pasta din soia fermentata mai multe luni, pentru un continut enzmatic crescut. Poate reprezenta baza pentru supe sau marinarea pestelui, peste noapte, la frigider, dand un gust foarte rafinat si special. 

Tofu este o branza rezultata din fermentarea soiei, foarte versatila si usor de adaugat la salate, supe clare de legume.

Sosul de soia - optati pentru variantele light, cu un continut scazut de sare, adaugandu-l la peste, salate de legume (dovlecei fierti, tulpini de telina, castraveti, ceapa).

Lecitina, un aliat al femeilor de toate varstele

Lecitina de soia este un aliat atat pentru femeile la menopauza, cat si pentru cele care au un ciclu menstrual neregulat, oferind un substrat natural de fitoestrogeni cu valoare biologica ridicata si este un excelent supliment alimentar bogat in vitamine liposolubile. 

Suplimentele de soia sunt contraindicate in timpul sarcinii si in timpul terapiei de substitutie hormonala, dar si in anumite tipuri de cancer hormono-dependent.

Ce este lecitina din soia

Lecitina este un termen generic, folosit pentru a descrie o varietate de compusi grasi, care se gasesc in tesuturile animalelor si plantelor. Alcatuita din colina, acizi grasi, glicerol (glicerina), glicolipide, fosfolipide, acid fosforic si trigliceride, lecitina a fost initial o substanta izolata din galbenusul oului. Astazi, ea este extrasa din mai multe surse, iar una dintre ele este soia.

Studiile arata ca lecitina din soia amelioreaza simptomele menopauzei

Pe langa faptul ca are potentiale beneficii in cazul persoanelor cu osteoporoza, cercetarile recente sugereaza ca suplimentele cu lecitina din soia pot ajuta la calmarea simptomelor menopauzei, prin faptul ca imbunatatesc forta si vitalitatea si regleaza valorile tensiunii arteriale in cazul femeilor aflate la menopauza.

Un studiu* randomizat controlat din 2018, care a inclus 96 de femei cu varste cuprinse intre 40 si 60 de ani, a investigat daca suplimentele cu lecitina din soia ar putea sa amelioreze simptomele oboselii. Participantele la studiu au fost impartite in anumite grupuri si le-au fost administrate tablete active care contineau doze mari (de 1200 mg pe zi) sau doze mici (de 600 mg pe zi) de lecitina din soia ori tablete placebo, pe o perioada de 8 saptamani.

Oamenii de stiinta au descoperit astfel ca imbunatatirile in ce priveste calmarea oboselii, reglarea tensiunii arteriale diastolice si a unui parametru ce masoara redoarea (rigiditatea) arteriala au fost mai pronuntate in grupul cu participante care au luat doze mari de lecitina din soia, decat in cazul grupului de femei carora li s-au dat tablete placebo.

Inainte de a lua suplimente cu lecitina din soia, discuta cu medicul tau curant, pentru ca este posibil sa aiba efecte neplacute in cazul tau.

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

*Studiul "Effect of soy lecithin on fatigue and menopausal symptoms in middle-aged women: a randomized, double-blind, placebo-controlled study", publicat in 2018, in Nutrition journal, autori: Asuka Hirose, Masakazu Terauchi, Yurika Osaka, Mihoko Akiyoshi, Kiyoko Kato, Naoyuki Miyasaka.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0