Tratează depresia și anxietatea cu uleiuri esențiale

Depresia și anxietatea sunt cele mai comune tulburări psihice ale vremurilor noastre. În afară de tratamentul recomandat de medic, aceste probleme pot fi gestionate și cu ajutorul unor uleiuri esențiale.!

Milioane de oameni se confruntă cu depresia și anxietatea

La nivel global, peste 264 de milioane de oameni de toate vârstele suferă de depresie, femeile fiind mai afectate decât bărbații. Când tulburarea este de lungă durată și cu intensitate moderată sau severă, depresia poate deveni o problemă gravă de sănătate, care afectează calitatea vieții personale și profesionale. Un număr similar de persoane din întreaga lume se confruntă cu anxietatea și foarte mulți oameni suferă în același timp de anxietate și depresie. Pe lângă cei care apar în statistici, însă, există și mulți nediagnosticați.

Terapia farmacologică este în prezent cea mai frecvent utilizată opțiune de tratament pentru tulburările de dispoziție. Deși multe medicamente par să aibă un rol important în tratarea anxietății și depresiei, nu toate sunt eficiente pentru toți pacienții și, în plus, multe sunt însoțite de diverse evenimente adverse, mai mult sau mai puțin grave. Prin urmare, se fac permanent cercetări pentru medicamente anhtidepresive și anxiolitice care să fie mai bine tolerate, mai eficiente și cu mai puține efecte secundare.

Numeroase studii au demonstrat că utilizarea medicinei complementare și alternative pentru terapia depresiei și a anxietății poate avea unele avantaje. Cercetările pe tema depresiei și anxității au scos la iveală, de exemplu, faptul că o serie de uleiuri esențiale pot ușura simptomele acestor tulburări. Este important de reținut, însă, că uleiurile esențiale NU vindecă depresia și anxietatea, ci ajută la atenuarea simptomelor; deci nu înlocuiesc tratamentul recomandat de medicul specialist, ci se folosesc în paralel cu acesta.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ce efecte au uleiurile esențiale asupra depresiei și anxietății?

Unele uleiuri esențiale ajută la gestionarea simptomelor fizice și psihice ale depresiei și anxietății: pot contribui la îmbunătățirea stării de spirit a pacientului, la relaxare sau la energizare ori la creșterea calității somnului. Potrivit estimărilor făcute de experți, în jur de 43% dintre persoanele care suferă de anxietate sau de stres cronic folosesc terapiile alternative pentru atenuarea simptomelor. Iată ce uleiuri esențiale pot fi utile în lupta cu depresia și anxietatea:

Uleiul esențial de lavandă

Este unul dintre cele mai des utilizate uleiuri esențiale și are o mulțime de beneficii asupra sănătății, efectele anxiolitice ale lavandei fiind dovedite de cercetări. Lavanda induce calmul, îmbunătățește somnul, poate preveni atacurile de panică și contribuie la detensionarea corpului. Dovezile din mai multe studii randomizate de înaltă calitate sugerează un rol pozitiv al uleiului esențial de lavandă în tratamentul tulburărilor de anxietate. Profilul favorabil de siguranță și eficacitate al acestui ulei esențial îl face o alternativă rezonabilă de luat în considerare la pacienții cu tulburări de anxietate.

Uleiul esențial de lavandină

Lavandina conferă o stare de relaxare și este eficientă în reducerea anxietății la pacienții care urmează să aibă o intervenție chirurgicală. Se pare că aromaterapia cu ulei de lavandină crește rezistența mentală și combate depresia. Inhalațiile cu acest ulei le pot fi de folos persoanelor care se simt demoralizate din cauza unui eșec în carieră sau în relațiile personale sau care luptă cu nesiguranța legată de propria valoare.

Uleiul esențial de bergamotă

Acest ulei esențial eliberează tensiunea psihică, funcționează precum un antidepresiv și are efecte sedative. Totodată, s-a observat că are efecte pozitive asupra moralului persoanelor care suferă de cancer în faza terminală. Un mic studiu¹ din 2015 la care au luat parte femei din Japonia a constatat că uleiul de bergamotă inhalat în amestec cu vapori de apă reduce sentimentele de anxietate și oboseală.

Uleiul esențial de ylang ylang

Acest ulei are efecte calmante, conferă optimism și înlătură senzația de teamă. De asemenea, unele dovezi sugerează că poate fi eficient și în tratarea insomniilor și în reducerea tensiunii mentale. Absorbția uleiului esențial de ylang ylang prin piele poate ajuta la scăderea nivelului de stres, prin reglarea nivelului de cortizol (hormonul stresului).

Uleiul esențial de portocale

Uleiul esențial de portocale are efecte sedative care te ajută să te relaxezi, estompând sentimentele de furie și de anxietate. De asemenea, acest ulei îmbunătățește starea de spirit. Într-un studiu² din 2015, femeile aflate în travaliu au raportat un nivel mai scăzut de anxietate după inhalarea uleiului esențial de portocală decât femeile din grupul de control care au inhalat apă distilată. Un alt studiu din 2019 realizat pe șoareci a arătat că animalele care au inhalat mirosul uleiului esențial de portocală au prezentat mai puține comportamente asemănătoare depresiei.

Cum se folosesc uleiurile esențiale?

Uleiurile esențiale declanșează un răspuns psihologic, mental și emoțional imediat ce ajung la receptorii olfactivi, care se află în strânsă legătură cu sistemul limbic. Sistemul limbic este partea din creier responsabilă cu mirosul, emoțiile și comportamentul. Așadar, de aici efectul puternic pe care îl au anumite mirosuri asupra emoțiilor noastre. Unele uleiuri esențiale au efecte mai degrabă calmante, în timp ce altele au efecte energizante, important este să alegi uleiul esențial în funcție de nevoile tale.

Metode prin care poți folosi uleiurile esențiale:

Prin inhalare

Pentru a beneficia de efectele terapeutice ale uleiurilor esențiale, trebuie să le miroși. Poți face asta fie folosind un difuzor pentru aromaterapie, fie încălzind câteva picături de ulei esențial între palme, pentru ca apoi să îl miroși. Îți poți face un obicei ca în fiecare seară, înainte de culcare, să aprinzi în dormitor pentru o oră o lampă de aromaterapie cu uleiurile tale preferate. Dacă este vorba de o lampă cu lumănări, ai grijă să nu rămână nesupravegheată.

Prin masare

Îți poți aplica o picătură de ulei esențial pe tâmple sau la încheieturile mâinilor, astfel încât să îi simți mirosul mai mult timp. Aplicarea uleiurilor esențiale pe piele trebuie făcută cu atenție. Testează uleiul esențial pe o porțiune mică de piele pentru a te asigura că nu suferi de vreo alergie. Zonele cheie pentru aplicarea topică a uleiurilor esențiale sunt: gâtul, tâmplele, fruntea și pieptul.

Prin îmbăiere

Pune câteva picături de ulei esențial în apa din cadă atunci când faci baie: nu numai că inhalezi mirosul, dar uleiul îți pătrunde și în piele.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NCBI - Effects of bergamot ( Citrus bergamia (Risso) Wright & Arn.) essential oil aromatherapy on mood states, parasympathetic nervous system activity, and salivary cortisol levels in 41 healthy females
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25824404/
1. Studiul „Effects of bergamot ( Citrus bergamia (Risso) Wright & Arn.) essential oil aromatherapy on mood states, parasympathetic nervous system activity, and salivary cortisol levels in 41 healthy females”, apărut în Forsch Komplementmed. 2015;22(1):43-9. doi: 10.1159/000380989. Epub 2015 Feb 19, autori: Eri Watanabe et al.
NCBI - The effect of aromatherapy by essential oil of orange on anxiety during labor: A randomized clinical trial
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4700683/
2. Studiul „The effect of aromatherapy by essential oil of orange on anxiety during labor: A randomized clinical trial”, apărut în Iran J Nurs Midwifery Res. 2015 Nov-Dec; 20(6): 661–664. doi: 10.4103/1735-9066.170001, autori: Fahimeh Rashidi-Fakari et al.
WHO - Depression 
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0