Cum poți combate anxietatea fără să apelezi la medicamente?

Prins între stresul de la muncă, plata facturilor, problemele de familie și încercarea de a rămâne sănătos în aceste vremuri tulburi, poți ajunge să suferi de anxietate. Cum o poți combate fără medicamente?

Poate că ai fost un copil anxios care a devenit un adult anxios sau poate că ai dezvoltat anxietate mai târziu în viață. Indiferent de situație, nu ești singur. Tulburările de anxietate sunt cele mai frecvente probleme de sănătate mentală, afectând zeci de milioane de adulți din întreaga lume.

Deși medicamentele anti-anxietate pot ușura simptomele, acestea pot avea și efecte secundare pe care nu vrei să le accepți. Problemele de somn, scăderea libidoului și creșterea poftei de mâncare sunt unele dintre cele mai frecvente inconveniente ale tratamentului anxietății cu medicamente.

Vestea bună este că pastilele nu sunt singura modalitate de a controla temerile și nervii. Iată câteva metode pe care multe persoane le-au descoperit a fi eficiente împotriva luptei cu anxietatea:

1. Spune cum te simți

A sta de vorbă cu un prieten bun este o modalitate de a face față anxietății. Când ai impresia că nu mai faci față presiunii, confesează-te cuiva în care ai încredere despre felul în care te simți. Mulți oameni au aceeași problemă și te vor înțelege, alții vor încerca să-ți ofere chiar soluții care i-au ajutat pe ei. 

O altă metodă este să scrii într-un jurnal ce te apasă și să încerci să găsești o soluție, pe măsură ce te înțelegi mai bine. Nu în ultimul rând, mai există o metodă despre care multe persoane spun că este eficientă: ia o pernă și strigă în ea, cât poți de tare, pentru a elibera tensiunea.

2. Pune-te în mișcare

Exercițiul fizic este probabil ultimul lucru pe care vrei să-l faci atunci când ești cuprins de anxietate. Și dacă îți trece prin cap să faci sport, probabil că mintea va începe să-ți pună piedici (nu ai timp, nu-ți place să transpiri etc.). În realitate, exercițiile fizice reprezintă una dintre cele mai bune soluții naturale împotriva anxietății. Nu trebuie să faci gimnastică sau fitness dacă nu te atrage acest tip de mișcare și nici să alergi. 

Poate preferi să te plimbi cu bicicleta sau să pedalezi în casă, pe cea fixă. Poate ți se pare mai ușor să te plimbi prin parc. Sau poate că mai degrabă îți pui muzică și dansezi prin casă. Tu știi mai bine ce ți se potrivește, dar întâi trebuie să încerci.

Cert este că activitatea fizică crește nivelul de endorfine și serotonină și te simți mai bine din punct de vedere emoțional. Astfel, întreaga ta perspectivă asupra vieții se poate îmbunătăți treptat. Și, pentru că creierul tău nu se poate concentra în mod egal pe două lucruri simultan, exercițiile fizice îți pot lua și mintea de pe problemele (reale sau imaginare) care te frământă.

3. Redu consumul de cofeină

O cană de cafea, o ciocolată sau o băutură carbogazoasă cu cofeină s-ar putea să te ajute să te simți mai bine pe moment. Dar dacă faci exces, așa cum se întâmplă în cazul multor oameni, anxietatea ți se poate agrava. Cofeina dă sistemului nervos un impuls, ceea ce poate crește nivelul de energie. Dar când ești sub presiune, această energie nervoasă poate induce un atac de anxietate. 

Probabil că ideea de a renunța la cafeaua ta preferată îți crește ritmul cardiac și îți provoacă anxietate chiar acum, în timp ce citești. Nu este cazul, pentru că nu spune nimeni să renunți complet la cofeină, ci doar să fii atent la câtă consumi. Dacă bei trei-patru cafele pe zi, încearcă, de exemplu, să bei doar două cu cofeină, în cursul dimineții, și una fără cofeină după-amiaza. De asemenea, poți lua în calcul să introduci în rutina ta o băutură sănătoasă, care să îți calmeze mintea și nervii, cum ar fi un ceai de mușețel, de valeriană sau de tei după cină.

5. Nu sări peste mese

Anxietatea îți poate scădea pofta de mâncare, dar dacă sari peste mese nu faci decât să-ți agravezi situația. Glicemia scade când nu mănânci, ceea ce duce la eliberarea unui hormon al stresului numit cortizol. Cortizolul te poate ajuta să obții performanțe mai bune când ești sub presiune, dar, dacă ești deja predispus la anxietate, îți face rău.

Încurajarea de a mânca nu este o scuză pentru a te delecta cu zahăr și produse de tip „junk food”. Încorporează în dietă mai multe proteine slabe, legume, fructe și grăsimi sănătoase și ia cinci până la șase mese mici pe tot parcursul zilei. Poți lua în calcul și un supliment alimentar cu efect calmant, pe bază de roiniță sau floarea pasiunii, de exemplu.

6. Învață să spui „nu”

Mulți oameni tind fie să accepte multe lucruri care nu le convin, doar ca să nu îi supere pe cei din jur, fie să înmagazineze problemele personale ale tuturor celorlalți. În aceste moduri, nu e de mirare că sunt cuprinși mereu de anxietate. Deși, într-o oarecare măsură, este sănătos să te dedici altora, fie că e vorba de copii, părinți în vârstă sau prieteni, nu trebuie să-ți cheltui toată energia pentru a te îngriji de alții. Este crucial pentru sănătatea ta mentală să-ți cunoști limitele și să nu-ți fie frică să spui „nu” atunci când te simți copleșit ți nu vrei să faci anumite lucruri.

7. Spune ce îți dorești

Uneori, anxietatea are legătură cu sentimentul că viața ți-a scăpat de sub control. Adevărul e că nu poți fi întotdeauna pe scaunul șoferului, cum se spune, dar poți lua măsuri pentru a-ți identifica factorii declanșatori și pentru a face față circumstanțelor care provoacă anxietate.

Vrei să mergi în vacanță cu câțiva prieteni, dar nu suporți ideea de a sta în mașină cu ei timp de mai multe ore, pentru că unii fumează, de exemplu, iar tu abia te-ai lăsat? Nu te sfii să îi rogi încă de dinainte de plecare să faceți popasuri pentru ca ei să poată fuma afară, iar tu să nu inhalezi fumul de țigară și să suporți în tăcere, în timp ce fierbi pe dinăuntru. 

8. Trăiește în prezent

La ce te gândești acum, în timp ce citești? Ești îngrijorat de o întâlnire la serviciu pe care o ai săptămâna viitoare? Ești stresat în legătură cu îndeplinirea unor obiective personale? Dacă ai răspuns „da” la una dintre aceste întrebări sau la ambele, tocmai ai descoperit o parte a problemei. La fel ca multe persoane cu tulburări de anxietate, ți-e greu să trăiești momentul și mintea îți zboară mereu la grijile tale, fie ele reale sau exagerate. Te stresezi fie cu privire la viitor, fie cu privire la ceva din trecut. 

Acceptă că nu poți controla viitorul și că nu te poți întoarce pentru a schimba trecutul, așa că iată o idee: ia fiecare zi așa cum vine și agață-te de clipa prezentă. Bucură-te că ești viu, sănătos, că poți munci și îți poți face planuri personale. De asemenea, poți căuta pe internet tehnici simple de meditație și relaxare pe care le poți pune în practică atunci când ai câte 5 minute libere. Se pare că acestea ușurează anxietatea și te ajută să vezi lucrurile mai clar și cu mai puțină teamă de ce va fi.

Dacă metodele de mai sus nu funcționează, ia în calcul ajutorul unui psihoterapeut. În câteva ședințe, specialistul poate depista motivele anxietății și te poate îndruma avizat spre gestionarea acestei tulburări.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
ADAA - Tips to Manage Anxiety and Stress
https://adaa.org/tips


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0