Supa de oase, ideală pentru colita ulcerativă

Preparatul ideal pentru vremea rece, supa de oase poate ajuta la calmarea simptomelor asociate cu colita ulcerativă.

Supa de oase este un lichid foarte sănătos, obținut prin fierberea oaselor și țesuturilor conjunctive animale. De cele mai multe ori se folosesc oase de vită și pui, dar în unele culturi se folosesc chiar și oase de pește. Consumul regulat de supă de oase poate fi benefic pentru articulații și sistemul digestiv, printre altele.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Putem considera supa de oase un supliment alimentar la îndemână. Este plină de vitamine, minerale și nutrienți, derivate din țesuturile animale. Prin fierbere, nutrienții din oase, măduvă și țesuturi se dizolvă în apă, astfel creând lichidul sănătos. 

Oasele în sine sunt bogate în vitamine și nutrienți, inclusiv calciu, magneziu și fosfor. De asemenea, fierberea țesutului conjunctiv în supă va oferi organismului compuși naturali din cartilaj. Țesuturile și oasele mai conțin și colagen, care atunci când este procesat corespunzător devine gelatină. Gelatina animală este plină de aminoacizi, elementele cheie ale proteinelor.

Măduva osoasă este bogată în nutrienți precum:

  • vitaminele A și K
  • fier
  • seleniu
  • zinc
  • acizi grași esențiali
  • mangan

Oamenii de știință propun consumul de supă de oase ca un mod mai ușor de a ingera și digera o cantitate mare de nutrienți. În plus, cu cât sunt adăugate mai multe legume în supă, valoare nutritivă va crește.

Deși nu se poate cuantifica cu exactitate nivelul de minerale obținut într-un bol de supă, putem presupune că varietatea de ingrediente va influența acest nivel. În plus, poți să te asiguri că vei avea o cantitate suficientă de nutrienți prin folosirea  mai multor tipuri diferite de oase și țesuturi.

Cum ajută supa de oase în cazul colitei ulcerative?

Unii aminoacizi supa de oase ar putea fi de ajutor pentru digestie, în special un aminoacid numit glutamină. Un studiu1 din 2017 a demonstrat că suplimentarea cu glutamină ajută la vindecarea barierei intestinale la modelele umane și animale.

Acest lucru poate ajuta persoanele cu anumite afecțiuni gastrointestinale, cum ar fi colita ulcerativă, boala Crohn sau sindromul intestinului permeabil. În cazul acestor afecțiuni, mucoasa intestinală este iritată și inflamată, fapt ce interferează cu capacitatea organismului de a digera alimentele.

Colita ulcerativă este o afecțiune inflamatorie intestinală caracterizată de diaree, crampe abdominale și pierdere în greutate, printre alte simptome. Este determinată de apariția unor mici ulcerații la nivelul peretelui intestinal, ce nu mai permit absorbția optimă a nutrienților. Dieta recomandată se bazează pe un consum echilibrat de legume și fructe, dar și surse sănătoase de grăsimi animale.

Un alt studiu2 din 2017 notează că persoanele cu boli inflamatorii intestinală tind să aibă niveluri mai scăzute ale unor anumiți aminoacizi în corpul lor. Pentru aceste persoane, suplimentarea dietei cu aminoacizi ar putea ajuta la reducerea unor simptome ale afecțiunii. Consumul zilnic de supă de oase poate fi o modalitate simplă de a crește nivelul de aminoacizi antiinflamatori în organism.

Beneficii pentru supa de oase

Alte beneficii pentru sănătate ale supei de oase includ:

  • Poate ajuta în curele de slăbit - Supa de oase este bogată în proteine, ceea ce ajută organismul să simtă sațietatea (senzația de stomac plin după masă) pentru mai mult timp, deci susține restricția de calorii.
  • Poate ajuta în cazurile de insomnie - Aminoacizii din supa de oase pot asigura un somn mai odihnitor la unele persoane. Un studiu din 20153 raportează că aminoacidul cunoscut drept glicină este o opțiune terapeutică sigură pentru îmbunătățirea somnului.
  • Reduce simptomele de osteoartrită - Colagenul din supa de oase poate ameliora simptomele articulațiilor genunchiului, cum ar fi durerea, rigiditatea și funcția fizică mai redusă, la persoanele cu osteoartrită.

Rețeta pentru supa de oase sănătoasă

Într-o oală încăpătoare se pun la fiert 1,5 kg de oase de vită sau de vițel, cu sau fără mușchi și țesut conjunctiv. După ce fierbe timp de o oră și spuma a fost strecurată, se pot prepara legumele. Se adaugă 2 morcovi, un păstârnac, o ceapă mare și o țelină medie, tăiate în funcție de modul de servire al supei. Dacă preferi o supă limpede, păstrează bucățile de legume mari. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Supa se fierbe aproximativ două ore, deși cu cât timpul de fierbere este mai lung, cu atât aromele vor fi mai intense. Se potrivește de sare și piper și se servește fierbinte, cu sau fără legume.



 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: 

  1. Studiul ”Glutamine and the regulation of intestinal permeability: from bench to bedside.”, publicat în Current Opinion in Clinical Nutrition & Metabolic Care, în 2017, autori: Achamrah N., Déchelotte P., Coëffier M.
  2. Studiul ”Therapeutic Potential of Amino Acids in Inflammatory Bowel Disease”, publicat în Nutrients, în 2017, autori:  Yulan Liu, Xiuying Wang, Chien-An Andy Hu.
  3. Studiul ”The Sleep-Promoting and Hypothermic Effects of Glycine are Mediated by NMDA Receptors in the Suprachiasmatic Nucleus”, publicat în Neuropsychopharmacology, în 2015, autori: Nobuhiro Kawai, Noriaki Sakai, Masashi Okuro et al.

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0