Cum prevenim și combatem osteoporoza

Perspectiva osteoporozei trebuie să preocupe pe oricine fiindcă trebuie să recunoaștem deschis: este principala cauza a fracturilor, mai ales în a doua decadă a vieții. Ce înseamnă aceste fracturi? Scăderea calității vieții, limitarea libertății de mișcare, imobilizare, stări de depresie și anxietate.

 

Cu toții vrem să trăim cât mai mult, însă vrem să ne bucurăm de anii în plus și asta înseamnă să avem energie și libertate de mișcare. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Așa că indiferent ce vârstă aveți, pe voi și pe cei dragi trebuie să vă preocupe sănătatea sistemului osteomuscular. Iar osteoporoza, chiar dacă știm cu toții că începe să se instaleze la femei odată cu menopauza și la bărbați odată cu trecerea pragului spre vârsta a treia, poate fi prevenită! 

În primul rând prin mișcare susținută. Nu este prea târziu să începeți chiar de azi să vă mișcați mai mult. Urcatul scărilor, plimbările mai lungi, un abonament la sala de fitness, fac o diferență uriașă. Așadar, ridicați-vă din fotoliu și trăiți mișcarea cu bucurie. 

Se poate întâmpla oricui 

Gwyneth Paltrow, la aproape 40 de ani, a descoperit întâmplător că suferă de osteopenie și a atras atenția femeilor asupra acestui dușman tăcut care acționează fără simptomatologie până în momentul în care apar primele fracturi-fie la nivel vertebral prin tasari și scădere în înălțime, generând și dureri.  

Tratament 

Fie că este vorba despre osteopenie, masă osoasă scăzută sau densitatea osoasă scăzută, tratamentul prezintă  trei componente: dietă, exerciții fizice, și medicație. În timp ce schimbările personalizate în dietă și exercițiile sunt recomandate pentru aproape toată lumea, indiferent de varstă sau de gradul de pierdere a masei osoase, dezbaterea asupra faptului dacă se recomandă sau nu, medicația este discutabilă. 

Dietă  

 • Ia suficient calciu. Doza recomandată prin consumul de produse dietetice pentru adulți cu vârsta mai mică de 51 este de 1000 mg / zi. Pentru adulți în vârstă de 51 și mai în vârstă, este de 1000 pană la 1200 mg / zi. Sursele de calciu sunt lactatele, iaurturile, ouăle, sălățele, susanul, verdeturile, cruciferele.  Oamenii au nevoie un supliment, dacă nivelul lor de calciu din dietă este inadecvat 
  
 • Iuati vitamina D-doza recomandată pentru adulți este de 600 UI / zi. Această recomandare presupune expunerea minimă la soare-15minute pe zi. În cazul în care aportul alimentar este scăzut, se recomandă un supliment. 
  
 • Limitarea aportului de sare, cafeină, și băuturi răcoritoare, deoarece acestea pot slăbi oasele atunci când sunt consumate în exces. 
  
 • Evitați consumul regulat de  alcool. Consumul a două sau trei băuturi alcoolice pe zi poate afecta oasele. Abandonați fumatul! 

Activitate fizică 

Dr. Mary Jane Detroyer, specialist în osteoporoză, CDN New York spune că "pentru a reconstrui un os, masa musculară trebuie să participe la exerciții purtătoare de greutate. Cercetările susțin în mod clar că exerciții de susținere a greutătii, cum ar fi mersul pe jos, drumeții și dans, toate sunt alegeri bune pentru partea inferioară a corpului, însă adăugarea de exerciții cu greutăti ușoare sau benzi elastice pot ajuta oasele în partea superioară a corpului. Formele mai puțin tradiționale cum ar fi yoga, tai chi și Pilates, pot ajuta nu numai la creșterea creșterea densitătii osoase, dar imbunătătesc în mod semnificativ echilibrul, prin creșterea puterii de susținere. Cercetările au arătat că un echilibru mai bun și îmbunătățirea  de mersului se traduc în mai puține fracturi toamna indiferent de gradul de pierdere osoasa”. 

Detroyer, care în mod regulat sfătuieste pacienții cu privire la moduri de a-și îmbunătăți dieta și sa include activitatea fizică în viața lor, oferă următoarele sugestii pentru construirea oaselor: 
  
 • Încorporarea de exerciții pemtru echilibru, cum ar fi yoga, pilates la începutul unui antrenament ajută la prevenirea căzăturilor. 
  
 • Femeile trebuie să practice exerciții de ridicare de greutate în sala de sport, începând cu greutăți mai mici, cu 15 repetări, ultima fiind o provocare și creșterea treptată, atât în greutate și repetiții în timp. 
  
 • În absența unor probleme articulare sau musculare, Detroyer recomandă activităti de sărituri, cum ar fi săritul corzii, sau pur și simplu sărind în sus și în jos pe podea sau saltea. Impactul ajută la construirea oaselor. 
  
 • Pentru a ajuta la nivelul coloanei vertebrale, includeți exerciții care întăresc mușchii spatelui, cum ar fi extensiile pe spate, podul ,planșa etc. 
  
 • Pentru a evita rănirea, oamenii ar trebui să lucreze cu un fizioterapeut sau un antrenor personal cu un grad de certificare și de specialitate. 

Medicamentele 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Medicamente concepute pentru a menține sau de a îmbunătăți densitatea oaselor, cum ar fi Fosamax, Boniva, Actonel și Reclast, au anumite  efecte secundare, inclusiv arsuri la stomac, ulcere, maxilare slăbite și, în mod ironic, un risc crescut de a anumitor tipuri de fracturi. Nu există un consens cu privire la cine ar putea beneficia cel mai mult de aceste medicamente (de exemplu, atunci când beneficiile depăsesc orice riscuri potențiale). În prezent, medicii și pacienții fac aceste determinări pe o bază individuală. 

Luati in calcul si intoleranta la gluten

Detroyer subliniază faptul că individualizarea este cheia atunci când vine vorba de tratarea masei osoase scăzute. Ca un exemplu, ea citează un pacient care a consultat mai mulți medici și a fost diagnosticat în mod repetat, cu masă osoasă scăzută. I-au fost  prescrise medicamente, suplimente și exerciții. Neconvins că problema a fost rezolvată, a apelat la teste pentru intoleranță la gluten, care s-au dovedit pozitive. Nici una dintre recomandările pentru tratarea masei osoase scăzute n-ar fi ajutat fără a face ceva cu intoleranță la gluten care a stat la baza diagnosticului de osteoporoză. 

Sursă foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0