Cat de important este micul dejun pentru copii?

Procesul de crestere necesita „combustibil” in mod regulat. Pentru copiii mici, evitarea micului dejun nu este nicidecum o problema. Ei stiu sa ceara ceea ce li se cuvine imediat ce se trezesc, insa pe masura ce cresc, multi dintre ei incep sa sara peste prima masa a zilei, iar asta poate incepe chiar din perioada gradinitei si se accentueaza pe masura ce inainteaza in varsta.

 

Dimineata, corpul primeste un semnal care anunta ca perioada de repaus s-a terminat, ca atare, va avea nevoie de resurse noi dupa 8-10 ore de somn. Cand copiii sar peste micul dejun, corpul resimte lipsa mancarii si raspunde in concordanta cu senzatia de infometare, adica isi va reduce rata metabolica, impiedicand utilizarea caloriilor si pregatindu-se astfel sa traverseze o perioada de „criza” a resurselor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Asadar, prima masa a zilei este esentiala pentru a „trezi” metabolismul, a preveni economisirea inutila a resurselor si tendinta de manca prea mult, mai tarziu. De regula copiii si adolescentii care iau micul dejun au mai multa energie pe parcursul zilei, au performante crescute la scoala si chiar mananca mai sanatos, in general. Studii au aratat ca acei copii care sar peste micul dejun, intarzie sau lipsesc de la scoala mult mai des decat cei care mananca dimineata in mod regulat. In plus, indiferent de varsta, sansele de a deveni iritat, agitat si obosit cresc la aceia care sar peste prima masa a zilei.

 

De ce este important micul dejun?

O minte agera

Copiii care mananca dimineata au prezentat in diferite studii o performanta academica ridicata, o mai mare putere de concentrare si hiperactivitate scazuta. Micul dejun le ofera copiilor energia necesara activitatilor zilnice, care de regula sunt mai solicitante decat ale unui adult. Se pot concentra la lectii, la joaca, la activitatile de memorare si de identificare a solutiilor.

Greutate corporala optima

Un studiu aparut in 2011 in International journal of obesity, realizat printre copii de clasa a 4-a, a aratat ca micul dejun are o importanta semnificativa in mentinerea unei greutati corporale sanatoase. Cei care sareau peste micul dejun aveau mai mari sanse de a deveni supraponderali sau obezi. In plus, micul dejun reduce riscul ca cel mic sa se indrepte spre gustari bogate in calorii pe parcursul diminetii.

Aport de substante nutritive esentiale


Un mic dejun echilibrat imbunatateste aportul de fibre, minerale si vitamine, mai ales fier, calciu si vitamina C. De altfel, masa de dimineata poate contine intre o patrime si o treime din necesarul de energie si substante nutritive ale unei zile.

Ce inseamna un mic dejun ideal pentru copii?

Este crucial pentru copii sa ia micul dejun zilnic, insa ceea ce mananca este la fel se important. Optati pentru o combinatie echilibrata de carbohidrati, proteine si grasimi, dar fara zahar adaugat. Cereale integrale, sau produse din cereale integrale, fructe, lactate, nuci si seminte, sau oua sunt cateva categorii de alimente ideale pentru micul dejun al copiilor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Puterea exemplului

Fie ca o fac in mod constient sau nu, copiii adora sa imite, iar membrii familiei sau cei care ii ingrijesc sunt primele lor exemple. Nu numai ca vor dori sa manance si ei cand isi vad printii la masa, dar, cel mai probabil, vor dezvolta obiceiuri sanatoase care se vor mentine si la varsta adulta. Copii pot fi incurajati sa manance la micul dejun si prin alte modalitati, precum implicarea in procesul de pregatire si asezare a mesei, improspatarea frecventa a cosului cu fructe la care copiii sa aiba acces cu usurinta sau chiar stabilirea impreuna a unui plan saptamanal al meselor.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0