Cursurile de mindfulness ajută copiii să fie mai rezistenți emoțional

Programele de mindfulness pot îmbunătăți sănătatea mintală a copiilor de vârstă școlară și îi pot ajuta să se simtă mai optimiști și să fie mai rezistenți emoțional.

Ce este mindfulness-ul și la ce ne folosește?

Mindfulness-ul este abilitatea umană de bază de a fi pe deplin prezenți, conștienți de locul în care suntem și de ce facem. Mindfulness-ul este, practic, o calitate pe care fiecare om o posedă deja și e nevoie doar să învețe cum să o acceseze.

Deși este vorba de o calitate înnăscută, mindfulness-ul poate fi cultivat prin tehnici dovedite, cum ar fi meditația în poziție șezut sau conștientizarea în poziția de stat în picioare ori din mers, pauze scurte pe care le introducem în viața de zi cu zi sau combinarea practicii de meditație cu alte activități, cum ar fi yoga sau sportul.

Când suntem pe deplin prezenți în moment, reducem stresul, îmbunătățim performanța cognitivă, obținem cunoștințe despre noi prin observarea propriei noastre minți și devenim mai atenți cu cei din jur, încercând să contribuim la starea lor de bine. Meditația de tip mindfulness ne oferă momente în care să nu emitem judecăți, ci să ne dezlănțuim curiozitatea noastră naturală cu privire la felul în care funcționează mintea, abordând experiențele cu căldură și bunătate față de noi înșine și față de ceilalți.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Să practici mindfulness-ul nu înseamnă să schimbi fundamental cine ești - în general, metodele care ne cer să schimbăm cine suntem, să devenim ceva ce nu suntem, nu au șanse de succes. Mindfulness-ul, însă, recunoaște și cultivă ceea ce suntem și avem mai bun în noi ca ființe umane.

Mindfulness-ul îi ajută pe copii să fie mai încrezători și mai optimiști

În acest context, ne putem întreba cum îi ajută mindfulness-ul pe copii și ce pot face părinții pentru a-i sprijini pe cei mici să devină mai conștienți de ei, de prezent și de cei din jur? Se pare că sesiunile de mindfulness au efecte benefice asupra celor mici, potrivit unui studiu¹ realizat la Universitatea din Derby și Derbyshire Educational Psychology Service.

Peste 1.000 de elevi cu vârste cuprinse între 9 și 12 ani din 25 de școli au fost prezenți la câte o sesiune de mindfulness de 45 de minute, o dată pe săptămână, timp de nouă săptămâni. Acest studiu a fost integrat într-un proiect de un an al echipelor de cercetare care au colaborat.

Copiii s-au concentrat pe conștientizarea momentului prezent, ca mijloc de a stimula calmul, starea de bine și perspicacitatea. Sesiunile săptămânale au implicat activități precum practicarea respirației conștiente și acordarea atenției la senzațiile corporale, precum și exerciții destinate să ajute la cultivarea abilităților de atenție și la o mai mare conștientizare a emoțiilor.

Impactul sesiunilor, care au fost susținute de profesori într-un mediu de clasă tradițional, a fost evaluat prin compararea evaluărilor psihologice prin care au trecut copiii înainte de începerea cursurilor, cu evaluările efectuate după încheierea programului. O parte din evaluare a măsurat rezistența emoțională a copiilor folosind Scala de reziliență pentru copii, în timp ce starea de bine a fost evaluată utilizând Scala de bunăstare a copiilor Stirling.

Rezultatele studiului au arătat că a avut loc o îmbunătățire semnificativă a stării emoționale pozitive, a perspectivelor și a rezilienței emoționale a copiilor. A existat, de asemenea, o creștere a diferitelor dimensiuni ale rezistenței: optimismul a crescut cu 10%, toleranța a fost îmbunătățită cu 8% și auto-eficacitatea, modul în care un copil simte că poate face față unei situații pe baza abilităților pe care le are și a circumstanțelor cu care se confruntă, a fost, de asemenea, îmbunătățită cu 11%.

Potrivit cercetătorilor, rezultatele studiului indică faptul că aceste cursuri de mindfulness predate de profesori la școală pot îmbunătăți bunăstarea și rezistența emoțională la copii și tineri. Acest lucru este în concordanță cu dovezi obținute și în alte lucrări de cercetare care au demonstrat impactul pozitiv al mindfulness-ului asupra nivelurilor de rezistență și stabilitate emoțională, precum și asupra stresului resimțit de copii. Aceste constatări sunt, de asemenea, în conformitate cu opinia că intervențiile preventive la o vârstă fragedă pot ajuta la reducerea incidenței problemelor de sănătate mentală la tineri.

Cum se poate practica mindfulness-ul în familie?

O modalitate ușoară de a introduce mindfulness-ul în viața copiilor este prin practicile informale pe care părinții le pot face împreună cu ei. Se poate începe cu o meditație simplă legată de bunătate, oferind gânduri bune și compasiune celorlalți.

  • Găsiți-vă cu toții din familie o poziție de ședere confortabilă, și fiecare își poate pune o mână deasupra inimii. Ochii pot privi spre podea sau pot fi închiși.
  • Fiecare participant la meditație trebuie să-și aducă aminte în gând de o persoană pe care o respectă și o admiră și care, la rândul ei, îl iubește cu adevărat. 
  • Observați cum vă simțiți când aduceți această persoană în minte.
  • Gândiți-vă la o urare de bine pentru persoana respectivă, la ce anume ar face-o fericită și trimiteți-i urarea în gând.
  • Apoi, fiecare participant se va gândi la o altă persoană, pe care o iubește, cum ar fi un membru al familiei sau un prieten apropiat și, la fel, îi va trimite un gând bun.
  • Apoi, fiecare se va gândi la o persoană mai neutră din punct de vedere al sentimentelor, pe care poate nu o cunoaște prea bine (de exemplu, un părinte al unui copil care este coleg cu copilul tău, o persoană care îți livrează corespondența la serviciu, un profesor etc.) și îi va trimite, de asemenea, un gând bun. 
  • În cele din urmă, gândiți-vă la o persoană mai dificilă, care poate chiar v-a deranjat în ultima vreme și trimiteți-i și ei un gând bun. Deși poate părea neobițnuit, dacă le trimitem gânduri bune și celor cu care nu prea ne înțelegem, e posibil să îi vedem în altă lumină și să reușim chiar să descoperim modalități prin care am putea avea o relație mai bună pe viitor.

Specialiștii în psihologie spun că, prin mindfulness, copiilor li se oferă instrumentele de care au nevoie pentru a-și construi încrederea, pentru a face față stresului specific vârstei lor și pentru a se raporta mai eficient la momentele incomode sau provocatoare care apar în viața oricui. Cu cât copiii sunt învățați mai devreme tehnici de mindfulness, cu atât au mai multe șanse de a deveni mai rezistenți psihic și mai empatici pe măsură ce se maturizează.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Taylor & Francis online - Effects of a regional school-based mindfulness programme on students’ levels of Wellbeing and resiliency 
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/24721735.2021.1909865
1. Studiul „Effects of a regional school-based mindfulness program on students' levels of Wellbeing and resiliency”, apărut în International Journal of Spa and Wellness (2021) DOI: 10.1080/24721735.2021.1909865, autori: Lisa Nelson et al.
Mindful - Mindfulness for Kids
https://www.mindful.org/mindfulness-for-kids/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0