Uleiul esențial de lavandă: beneficii și contraindicații

Uleiul esențial de lavandă este unul dintre cele mai populare și versatile uleiuri folosite în aromaterapie. Acesta este distilat din planta Lavandula angustifolia și promovează o stare de relaxare, fiind utilizat ca remediu naturist pentru problemele de somn, anxietate, infecții fungice, alergii, depresie, eczeme, stare de greață și dureri menstruale.  

Specialiștii în aromaterapie folosesc acest ulei în mai multe feluri, grație proprietăților antiinflamatorii, antifungice, antidepresive, antiseptice, antibacteriene, antispasmodice, antimicrobiene, analgezice și sedative. 

Care sunt beneficiile uleiului esențial de lavandă pentru sănătate?

Uleiul esențial de lavandă și proprietățile sale au fost studiate îndelung de către specialiști. Iată câteva dintre proprietățile dovedite ale acestuia. 

1.    Remediu pentru anxietate

Deși nu există multe studii clinice ample asupra efectelor lavandei asupra persoanelor care suferă de anxietate, mai multe cercetări efectuate pe uleiul esențial de lavandă oferă informații cu privire la proprietățile sale anxiolitice. Așadar, potrivit unor studii recente, uleiul de lavandă poate avea un efect de reducere a stării de anxietate la anumite persoane. Un studiu1 din 2005, publicat în revista Physiology & Behavior, a analizat starea de spirit a 200 de pacienți care așteptau într-un cabinet stomatologic pentru programări, încăpere în care s-a difuzat o aroma de lavandă din ulei esențial. Aceștia au manifestat o stare de anxietate redusă și o îmbunătățire generală a dispoziției.  

În plus, un studiu2 pilot publicat în revista Complementary Therapies in Clinical Practice, în 2002, sugerează că aromaterapia cu ulei esențial de lavandă poate ajuta în calmarea stării de anxietate la femeile aflate în perioada postpartum. Cercetătorii au descoperit, analizând comportamentul și starea de spirit a 28 de femei care născuseră în urmă cu 18 luni, că 15 minute de aromaterapie, de două ori pe zi, pe parcursul a patru săptămâni, le-a ajutat pe acestea să se simtă mai puțin deprimate și anxioase. 

Există, de asemenea, cercetări care indică faptul că prin consumul de ulei de lavandă se poate reduce nivelul de stres și de anxietate. Uleiul de lavandă poate fi consumat sub formă de supliment alimentar. Este contraindicate ingerarea de ulei esențial de lavandă. 

2.    Leac pentru insomnie și probleme de somn

Mai multe cercetări au demonstrat faptul că uleiul esențial de lavandă poate fi de ajutor în cazul persoanelor care suferă de tulburări de somn și insomnie. Potrivit unui studiu3 publicat în 2015, în Journal of Complementary and Alternative Medicine, printr-o combinație de tehnici de igienă a somnului și terapie cu ulei esențial de lavandă, se poate îmbunătăți calitatea somnului la studenți, mai bine decât prin practicarea singulară a tehnicilor de igienă a somnului. Studiul a fost efectuat pe 79 de studenți cu probleme de somn și sugerează că inhalarea de lavandă la culcare poate îmbunătăți starea de spirit și nivelul de energie de a doua zi. 

Posibile reacții adverse și contraindicații

Uleiul esențial de lavandă poate cauza iritația pielii și reacții alergice la anumite persoane. Dacă ai stări de greață, vărsături sau dureri de cap după ce folosești ulei de lavandă, este important să nu mai folosești produsul. De asemenea, consumul de ulei de esențial de lavandă este contraindicat, deoarece poate avea efecte toxice asupra organismului. Optează pentru suplimente alimentare special formulate pentru ingerare și consultă-te cu medicul înainte de a consuma un supliment cu lavandă. 

Doza recomandată, preparare și consum

Nu există o doză zilnică recomandată de ulei esențial de lavandă, însă, conform principiilor aromaterapeutice, inhalarea de ulei esențial de lavandă sau aplicarea acestuia pe piele transmite un semnal către sistemul limbic – partea creierului care influențează sistemul nervos și contribuie la reglarea emoțiilor – care facilitează starea de bine și de relaxare. 

O metodă frecventă de utilizare este combinarea uleiului de lavandă cu un ulei de tip carrier, cum ar fi cel de jojoba sau de migdale dulci. Odată amestecat cu un asemenea tip de ulei, uleiul esențial de lavandă poate fi masat în piele sau adăugat în apa din cadă, pentru o baie reconfortantă. De asemenea, poți picura câțiva stropi de ulei esențial de lavandă pe un șervețel sau prosop și să inhalezi aroma acestuia, sau îl poți folosi într-un difuzor de arome sau umidificator. 

Cum alegi un ulei esențial de lavandă?

Uleiurile esențiale care nu îndeplinesc criteriile de puritate necesare nu sunt certificate, așadar este important să te orientezi după un produs certificate organic. Când cumperi un ulei esențial de orice fel, asigură-te că provine de la un producător autorizat, care utilizează metode standardizate de prelucrare a uleiului și materiale de calitate. De asemenea, caută pe lista de ingrediente a produsului pe care vrei să-l cumperi ingredientul Lavandula angustifolia. Dacă remarci prezența mai multor tipuri de ulei în compoziție sau alte ingrediente, înseamnă că produsul este diluat și nu va fi suficient de potent. De asemenea, e posibil să nu îl poți folosi în umidificator sau în difuzorul de arome. Uleiurile esențiale trebuie mereu ambalate în sticluțe închise la culoare și depozitate în condiții corespunzătoare. 

Informații utile despre uleiul esențial de lavandă

Specialiștii în aromaterapie sugerează că uleiul de lavandă este un antihistaminic natural și, folosit în combinație cu ulei de lămâie și de mentă, poate ameliora simptomele alergice. Așadar, dacă suferi de alergii, încearcă în sezoanele dificile să folosești ulei de lavandă mai frecvent, deoarece e posibil ca simptomele să se calmeze.

Multe persoane adaugă ulei esențial de lavandă în tubul de mascara, pentru întărirea și stimularea creșterii genelor. Cu toate acestea, nu există studii care să ateste această teorie și nu este recomandat să faci acest lucru, pentru că uleiul de lavandă are potențial iritant și îți poți răni ochii. Folosește uleiul de lavandă numai potrivit instrucțiunilor de pe ambalaj. 

Nu în ultimul rând, în timp ce uleiul de lavandă poate avea efecte benefice asupra simptomelor ușoare de anxietate, nu trebuie folosit ca alternativă la tratamentul medicamentos prescris de medic sau la terapia psihologică, mai ales dacă suferi de tulburare anxioasă diagnosticată. 

Așadar, dacă manifești simptome de anxietate, cum ar fi îngrijorare permanentă, stare de oboseală, insomnie și puls accelerat, mergi la medic și urmează tratamentul și recomandările acestuia, în primul rând. Terapia cu lavandă poate fi folosită numai ca remediu adjuvant. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1. Studiul Ambient odors of orange and lavender reduce anxiety and improve mood in a dental office, publicat în Physiology & Behavior, în 2005, autori: J. Lehrner et al.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938405002660?via%3Dihub 
2. Studiul The effects of clinical aromatherapy for anxiety and depression in the high risk postpartum woman – A pilot study, publicat în Complementary Therapies in Clinical Practice, în 2002, autori: Pam Conrad et al.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1744388112000400?via%3Dihub 
3. Studiul Effect of Inhaled Lavender and Sleep Hygiene on Self-Reported Sleep Issues: A Randomized Controlled Trial, publicat în The Journal of Alternative and Complementary Medicine, în iulie 2015, autori: Angela Smith Lillehei et al.
https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/acm.2014.0327 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0