Te ustură ochii în sezonul rece? Află de ce și cum poți remedia problema

Odată cu instalarea sezonului rece, este important să acorzi o atenție mai mare sănătății, care include și sănătatea ochilor tăi. Vântul rece, temperaturile scăzute și uscăciunea aerului din interior sunt factori care pot contribui la iritația ochilor, ceea ce se poate traduce fie prin usturime și uscăciune, fie prin inflamare și lăcrimare excesivă. 

Îți poți proteja corpul de frig prin îmbrăcăminte adecvată, dar e mai dificil să îți protejezi, la fel și ochii. În plus, ochii sunt o parte extrem de delicată a corpului, care necesită protecție în plus, atât la temperaturi foarte ridicate, dar mai ales pe timp de iarnă. Prin urmare, poți fii atentă la anumite semne care indică faptul că ochii tăi nu se simt bine, și să iei măsurile corespunzătoare. Iată câteva lucruri simple pe care le poți face, pe timpul anotimpului rece, pentru ca ochii tăi să aibă cât mai puțin de suferit. 

1.    Uscăciunea și usturimea ochilor

Pe timpul iernii, vântul rece este unul dintre cei mai mari inamici pentru ochi, ducând la pierderea hidratării naturale a acestora și, în consecință, la uscăciune și usturime. Dacă ai senzație permanentă de mâncărime și usturime a ochilor, înseamnă că ochii tăi sunt deshidratați. Acest fenomen nu este cauzat în totalitate de expunerea la frig și la vânt. Pe timpul iernii, aerul din casă este mai uscat, ceea ce accentuează, de asemenea, și uscăciunea ochilor. 

Pentru a combate factorii externi, poți lua câteva măsuri eficiente. În primul rând, este important să te menții hidratată corespunzător. Chiar dacă, pe timp de iarnă, nu resimți aceeași nevoie de a bea apă ca în anotimpul călduros, nu uita că doi litri pe apă de zi sunt necesari pentru a-ți menține corpul la un nivel normal de hidratare. 

De asemenea, este recomandat să iei, pe durata lunilor reci, un supliment pe bază de acizi grași omega-3, care ajută la stimularea producției de lacrimi și susțin sănătatea generală a ochilor. 
Pentru aerul uscat din casă, un umidificator ambiental poate fi de mare ajutor. În plus, poți aroma încăperile în care stai cu uleiurile esențiale preferate, care se pot picura în umidificatoarele care au funcție dublă de aromaterapie.  

Dacă uscăciunea și usturimea ochilor devin supărătoare, poți opta pentru picături uzuale pentru ochi, cu ingrediente umectante și emoliente, precum acid hialuronic, care vor ameliora simptomele. 
Nu în ultimul rând, dacă porți ochelari, ai grijă să ai mereu cu tine când ieși afară, deoarece îți pot oferi un grad de protecție împotriva vântului aspru de iarnă. Chiar dacă nu ai ochelari cu dioptrii, ci numai cu filtre de protecție împotriva luminii albastre, este indicat să îi porți când ieși afară. În ultimă instanță, și ochelarii de soare pot fi de ajutor. 

2.    Senzație de arsură și usturime la nivelul ochilor

Temperaturile extreme își pot spune cuvântul în ceea ce privește sănătatea ochilor, mai ales dacă petreci mult timp afară. În cazuri extreme, corneea poate îngheța, un fenomen extrem de dureros, care poate duce la fotosensibilitate, vedere încețoșată și spasme ale pleoapelor. 

În asemenea situații, este recomandat să porți ochelari de soare cu protecție UV ridicată. Poate părea contraintuitiv să porți ochelari de soare iarna, dar aceștia te pot proteja foarte bine și de lumina reflectată de către zăpadă, precum și de vântul puternic. Așadar, dacă plănuiești o excursie la munte, nu uita ochelarii de soare. 

3.    Infecții ale ochilor

Vremea rece ne face mai vulnerabili în fața infecțiilor, din cauza deficitului de vitamina D, care are un rol esențial în susținerea sistemului imunitar. O banală răceală poate duce la o infecție oculară, care se poate manifesta prin senzație de arsură, mâncărime, usturime și secreții oculare. Dacă remarci asemenea simptome, este important să mergi la medic. 

4.    Lăcrimare excesivă a ochilor

În timp ce unele persoane resimt o uscăciune pronunțată a ochilor pe timp de iarnă, altele manifestă simptome complet diferite, și anume ochi apoși și lăcrimare excesivă. Acest efect poate fi adesea frustrant, deoarece, prin producția excesivă de fluide la nivelul ochilor, privirea și se încețoșează. Pentru a preveni lăcrimarea excesivă, poartă ochelari de soare sau de vedere când ieși afară, evită vântul puternic, ninsoarea și temperaturile extrem de scăzute, și șterge-ți ochii numai cu șervețele speciale, pentru a evita o infecție.  

5.    Oboseala ochilor

Din cauza orelor mai puține de lumină naturală, ne este mai greu să ne trezim iarna. Lipsa soarelui cauzează o secreție în exces a hormonului numit melatonină, care ne dă stare de somnolență, chiar și pe timp de zi. Din acest motiv, și ochii se pot simți mai obosiți. Pentru a preveni oboseala ochilor, este important să ai, în primul rând, o igienă bună a somnului. Încearcă să te culci și să te trezești la ore similare, așa încât să ai parte de opt ore de somn complete pe noapte. Pentru un somn odihnitor, evită ecranele care emană lumină albastră cu o oră înainte de culcare.  

Pauzele de la calculator ajută, de asemenea, la prevenirea oboselii ochilor. Poți, la fiecare 15-20 minute, să îți îndepărtezi privirea din ecran și să te concentrezi pe un punct fix în depărtare. 

6.    Roșeața și inflamația ochilor

Ochii se pot înroși și inflama pe timp de frig, în special din cauza vasoconstricției ce se produce în țesuturile din jurul ochilor. De multe ori, inflamația poate duce la vedere încețoșată, lăcrimare excesivă și spasme oculare. Desigur, există multe alte motive pentru care ochii tăi sunt inflamați, de exemplu o reacție alergică, retenție de apă, conjunctivită sau alte afecțiuni oculare. Dacă inflamația ochilor nu cedează în câteva zile, este important să mergi la medic, pentru a primi un diagnostic corespunzător. 

Pentru simptome ușoare, ai grijă să îți protejezi ochii cu ajutorul ochelarilor, să te hidratezi din plin, să eviți ducerea mâinilor la ochi și să limitezi timpul petrecut în fața ecranelor ce emit lumină albastră. 
Nu în ultimul rând, un complex de vitamine formulat pentru sănătatea ochilor te poate ajuta, mai ales pe perioada anotimpului rece. Optează pentru un produs de calitate, la recomandarea medicului sau farmacistului.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Mayo Clinic – Dry Eyes
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dry-eyes/symptoms-causes/syc-20371863 


 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0