Soluții pentru un sistem imunitar puternic

Indiferent că este vorba despre adulți sau despre copii, un sistem imunitar puternic implică un stil de viaţă bine organizat, o alimentație echilibrată și, alteori, suplimente.

Sistemul imunitar este principala armă de apărare a organismului împotriva virusurilor și a bacteriilor.  Când acesta funcționează corespunzător, sistemul imunitar identifică după care atacă virusurile, bacteriile, paraziții sau orice alte corpuri străine, reușind să le diferențieze pe acestea de țesuturile sănătoase ale organismului.  

Imunitatea poate fi: 

  • Înnăscută. Este tipul de imunitate pe care o moștenim și cu care venim deja pe această lume.  Acest tip de imunitate nu oferă protecție pe termen lung.
  • Dobândită natural, se formează pe măsură ce organismul intră în contact cu anumiți agenți patogeni și formează anticorpi pentru a-i distruge pe aceștia, sau dobândită în mod artificial, când, în mod controlat, este expusă la anumite virusuri. 

Este posibil să intervii în acest proces și să stimulezi sistemul imunitar?  

Ideea de a-ți întări imunitatea este ispititoare, dar capacitatea de a face acest lucru s-a dovedit evazivă din mai multe motive. Imunitatea este un sistem, nu o singură entitate. Pentru a funcționa corespunzător, este nevoie de echilibru și armonie. 

Pentru început, este important să alegi un stil de viață sănătos. Urmând recomandările generale privind menținerea sănătății organismului susții în mod natural sistemul imunitar, ajutându-l astfel să devină puternic și sănătos. 

Fiecare parte a corpului tău, inclusiv sistemul imunitar, funcționează mai bine atunci când este protejată de „atacurile” factorilor de mediu din exterior și când adopți obiceiuri sănătoase, precum:

  • Nu fuma;
  • Adoptă o dietă bogată în fructe și legume proaspete, de sezon;
  • Fă regulat sport;
  • Menține-ți greutatea;
  • Bea alcool cu moderație;
  • Dormi cel puțin 7-8 ore pe noapte;
  • Ia măsuri pentru a evita o posibilă infecție, cum ar fi spală-te frecvent pe mâini cu apă și săpun, pentru 40 de secunde, dar nu mai puțin de 20 de secunde și gătește corect alimentele (carne, ouă etc.).
  • Încearcă să minimizezi stresul.  

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, capacitatea noastră de răspuns imun se reduce, ceea ce, la rândul său, crește riscul de infecții sau îmbolnăvirea organismului. În comparație cu persoanele mai tinere, cele care sunt în vârstă au mai multe riscuri de a contracta boli infecțioase și, chiar, mai important, sunt mai susceptibile de a se confrunta cu complicații din cauza lor. Infecțiile respiratorii, gripa, noul coronavirus SARS-CoV-2 și în special pneumonia sunt principala cauză de deces la persoanele de peste 65 de ani din întreaga lume. Nimeni nu știe sigur de ce se întâmplă acest lucru, dar unii oameni de știință au observat că acest risc crescut se corelează cu o scădere a sistemului imunitar. 

Care este legătura dintre dietă și un sistem imunitar puternic

Se pare că există o legătură între nutriție și imunitatea la vârstnici. O formă de malnutriție care este destul de comună este cunoscută sub numele de „malnutriție micronutrientă”, adică o persoană se confruntă cu deficiențe de vitamine și minerale esențiale. 

Deci, ce poți face? Administrarea unui supliment multivitaminic și mineral poate aduce multe beneficii pentru sănătate, dincolo de orice efecte posibile asupra sistemului imunitar.  

Stresul și sistemul imunitar

Medicina modernă a ajuns să aprecieze relația strâns legată dintre minte și corp. Numeroase afecțiuni, inclusiv bolile de stomac, urticaria și chiar bolile de inimă apar de multe ori din cauza stresului emoțional. În ciuda provocărilor, oamenii de știință studiază în mod activ relația dintre stres și sistemul imunitar. Totuși, un lucru este sigur: stresul este dificil de definit. Ceea ce poate părea a fi o situație stresantă pentru o persoană nu este pentru alta. Atunci când oamenii sunt expuși la situații pe care le consideră stresante, le este dificil să măsoare cât de mult „se simte”stresul și este dificil și pentru omul de știință să știe dacă impresia subiectivă a unei persoane despre stres este exactă. 

Majoritatea oamenilor de știință care studiază relația dintre stres și sistemul imunitar, însă, nu studiază un stresor brusc, de scurtă durată; mai degrabă, ei încearcă să studieze stresori mai constanți și frecvenți cunoscuți sub denumirea de stres cronic, cum ar fi cel cauzat de relațiile cu familia, prietenii și colegii sau provocările de la locul de muncă. Unii oameni de știință investighează dacă stresul continuu afectează sistemul imunitar.

Dar este greu de efectuat ceea ce oamenii de știință numesc „experimente controlate” la ființe umane. Într-un experiment controlat, omul de știință poate schimba un singur factor, cum ar fi cantitatea unui anumit produs chimic, și apoi poate măsura efectul acestei modificări asupra unui alt fenomen măsurabil, cum ar fi cantitatea de anticorpi produși de un anumit tip de celule ale sistemului imunitar atunci când este expusă substanței chimice. 

Când vorbim despre ființele umane, acest tip de control nu este posibil, deoarece există atât de multe alte lucruri care se întâmplă cu persoana în cauză în momentul în care se efectuează aceste măsurători. În ciuda acestor dificultăți inevitabile în măsurarea relației dintre stres și imunitate, oamenii de știință înregistrează progrese.

Exercițiile fizice au beneficii pentru imunitate?

Exercițiile fizice regulate sunt unul dintre pilonii traiului sănătos: îmbunătățesc sănătatea cardiovasculară, scad tensiunea arterială, mențin greutatea corporală și protejează împotriva multor afecțiuni. Dar ajută la îmbunătățirea sistemului imunitar în mod natural și la menținerea sănătoasă a organismului? La fel ca o dietă sănătoasă, exercițiile fizice pot contribui la o sănătate generală bună și, prin urmare, la susținerea sistemului imunitar, atrag atenția specialiștii. 

Cum întărești sistemul imunitar la copii?

În cazul celor mici, deficitul de vitamine din organism duce la scăderea imunității, apariția oboselii, somnolenței, scăderea apetitului, iar mai grav, la instalarea unor boli digestive. În astfel de cazuri, medicul pediatru poate recomanda administrarea de suplimente. Astfel de produse au în compoziție vitamine, minerale, aminoacizi, antioxidanți și extracte vegetale cu rol imunostimulator și antioxidant. Printre acestea se numără: acidul folic, vitamina B6, zincul și extractul de mentă.  Cu cât iei astfel de măsuri din vreme, cu atât mai repede copilul o să facă față mai bine virozelor și răcelilor inevitabile care debutează la reîntoarcerea în colectivitate, grădiniță și școală. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Health Publishing - How to boost your immune system
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0