Totul despre Vitamina B12

1. Vitamina B12 – informatii generale

a. Ce este vitamina B12
b. Rolul vitaminei B12 in organism
c. Proprietatile vitaminei B12
d. Teste de identificare a nivelului de vitamina B12

2. Administrarea vitaminei B12

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

a. Surse de vitamina B12
b. Manifestari ale deficientei de vitamina B12
c. Cauzele carentei de vitamina B12
d. Doza zilnica recomandata de vitamina B12
e. Absorbtia, metabolizarea si eliminarea vitaminei B12 in organism

3. Beneficiile vitaminei B12


Vitamina B12 – informatii generale

Vitamina B12 este un membru crucial din complexul de vitamine B. Ea este necesara pentru sanatatea tesutului nervos, pentru functionarea creierului si pentru productia globulelor rosii sanguine (numite si eritrocite). Un alt nume folosit pentru vitamina B12 este cobalamina.

Ce este vitamina B12

Vitamina B12 este o vitamina solubila in apa (hidrosolubila), la fel ca toate vitaminele din complexul B. Asta inseamna ca ea se poate dizolva in apa si poate sa circule prin fluxul sanguin. Corpul uman poate stoca / depozita vitamina B12 aproape doi pana la patru ani. Orice exces sau cantitate nedorita de vitamina B12 este excretata prin urina. Vitamina B12 este cea mai mare si cea mai complicata vitamina din punct de vedere structural. Ea se gaseste in mod natural in produsele din carne si poate fi produsa industrial doar printr-un anumit proces de sinteza.

Rolul vitaminei B12 in organism

Vitamina B12 indeplineste mai multe roluri benefice in organismul uman. Ea este un aliat de pret in numeroase procese si sisteme.

Rolul vitaminei B12 in functionarea sistemului nervos

Vitamina B12 este cruciala pentru functionarea normala a creierului si a sistemului nervos. De asemenea, ea este implicata in formarea globulelor rosii din sange si ajuta in crearea si reglarea ADN-ului.

Rolul activ in functionarea si reinnoirea celulara

Metabolismul fiecarei celule din corpul uman depinde de aportul de vitamina B12, deoarece aceasta detine o parte importanta (un rol important) in sinteza acizilor grasi si in productia de energie. Ea are, astfel, un rol activ in functionarea celulelor si in reinnoirea lor. In plus, vitamina B12 permite / activeaza eliberarea de energie, prin faptul ca ajuta corpul uman sa absoarba acidul folic.

Rolul vitaminei B12 in dezvoltarea globulelor rosii

Vitamina B12, spun specialistii, este o vitamina solubila in apa care este, in acelasi timp, necesara pentru formarea corespunzatoare a globulelor rosii (un tip de celule sanguine cunoscute ca eritrocite). Numita si cobalamina, vitamina B12 este indeosebi de importanta in dezvoltarea globulelor rosii in maduva osoasa.

Corpul uman produce milioane de globule rosii sanguine in fiecare minut. Aceste celule nu se pot multiplica in mod corespunzator fara vitamina B12. Productia de globule rosii se reduce daca nivelurile de vitamina B12 sunt prea scazute, iar anemia poate sa apara daca numarul de eritrocite din sange scade vertiginos.

Protejarea celulelor hepatice

Potrivit unui studiu dat publicitatii in iulie 2012, hepatita C ar putea fi tratata cu vitamina B12. Cercetatorii sugereaza ca pacientii cu hepatita C cronica, care primesc tratamentul standard pentru virusul hepatitei C ar putea avea de beneficiat de pe urma faptului ca iau suplimente cu vitamina B12. Potrivit cercetatorilor, includerea suplimentelor cu vitamina B12 in terapia standard ar putea accelera capacitatea corpului de a lupta contra virusului hepatitei C.

Rezultatele studiului au aratat ca efectele au fost indeosebi puternice in cazul pacientilor cu o infectie greu de tratat, asa ca astfel s-a ajuns la concluzia ca vitamina B12 are un rol in protejarea celulelor hepatice.

Stimularea activitatii tractului intestinal

Vitamina B12 este un element important in stimularea activitatii tractului intestinal. Exista situatii in care unele boli, care afecteaza functionarea intestinelor, pot impiedica organismul sa absoarba cantitatea necesara de vitamina B12. De exemplu, boala Crohn (o afectiune cronica) poate, uneori, sa insemne ca organismul tau nu obtine o cantitate suficienta de vitamina B12.

Rolul vitaminei B12 in metabolismul proteinelor, glucidelor si al lipidelor

Retine ca vitamina B12 (si toate vitaminele din complexul B) joaca un rol important in digestie. Ele te ajuta sa transformi carbohidratii in glucoza, astfel incat corpul tau sa ii poata folosi pe post de energie si tot aceste vitamine te ajuta sa metabolizezi proteinele si grasimile (lipidele).

Asta nu inseamna, insa, ca ar trebui sa iei doze mari de vitamina B12 in speranta ca iti vei accelera metabolismul. Sunt persoane care vor beneficia de pe urma faptului ca iau suplimente de vitamina B12, dar e bine sa discuti cu medicul tau inainte de a lua astfel de suplimente.

Proprietatile vitaminei B12

Vitamina B12 este buna pentru multe aspecte ce tin de sanatatea noastra. Cateva dintre principalele proprietati ale vitaminei B12 sunt:

• favorizeaza absorbtia calciului;

• favorizeaza metabolismul alimentelor (proteine, carbohidrati si lipide);

• previne anemia: sa nu uitam ca aceasta vitamina este necesara pentru a preveni anumite tipuri de anemie, cum ar fi anemia prin carenta de vitamina B12 (anemia macrocitara) sau anemia pernicioasa;

• intarzie instalarea bolii Alzheimer: s-a dovedit ca cei care sufera de boala Alzheimer au niveluri scazute ale acestei vitamine in organism;

• previne dementa si intarzie pierderea memoriei;

• intareste sistemul imunitar;

• previne problemele digestive;

• intareste sistemul nervos;

• protejeaza inima;

• reduce simptomele tinitusului;

• ajuta fertilitatea la barbati;

• reduce alergiile.

Teste de identificare a nivelului de vitamina B12

Exista teste de sange care ajuta la determinarea valorilor vitaminei B12 in corp (fie in sange, fie in urina). Un deficit de vitamina B12 poate fi o cauza importanta sau un factor deteriorant in mai multe boli. Oricum ar fi, identificarea precoce a unui deficit de vitamina B12 ramane o problema. Holotranscobalamina (HTC sau vitamina B12 activa) este, in prezent, considerat a fi standardul "de aur".

Retine: la laboratoarele unde poti face analize medicale se poate efectua un test de sange (o analiza pentru vitamina B12), care iti arata nivelul seric al acestei vitamine (in sange). Totodata, se poate apela la un test si pentru a se vedea cantitatea de vitamina B12 in urina.

Rezultatele analizei de sange pentru vitamina B12 pot fi:

• Normale - valorile normale pentru vitamina B12 in sange sunt cuprinse intre 200 si 900 nanograme pe mililitru (ng/dl).

• Valori scazute - nivelurile de vitamina B12 sunt considerate prea mici daca se afla sub 200 ng/ml. Aceste rezultate sugereaza un deficit de vitamina B12, anemie pernicioasa sau o tiroida hiperactiva.

• Valori mari - valorile anormal de mari ale vitaminei B12 in sange sunt peste 900 ng/ml. Acest rezultat poate sugera probleme ale ficatului, ale rinichilor, diabet sau anumite forme de leucemie.

Administrarea vitaminei B12

Persoanele cu probleme de sanatate pot evita deficitul de vitamina B12 prin adoptarea unei diete echilibrate si prin includerea mai multor surse de vitamina B12 in alimentatia zilnica sau prin administrarea unor suplimente.

Surse de vitamina B12

In cazul in care persoanele interesate au probleme in ce priveste absorbtia vitaminei B12 din surse alimentare, suplimentele cu administrare orala sau injectiile ce contin aceasta vitamina, pot fi de ajutor in prevenirea simptomelor si complicatiilor. Este bine de stiut, mai ales daca ai un deficit de vitamina B12, care sunt sursele din care poti lua aceasta vitamina esentiala, mai ales ca ea este disponibila sub mai multe forme.

Alimente ce contin vitamina B12

Desi problemele legate de absorbtia nutrientilor si alte probleme medicale pot cauza valori foarte mici ale vitaminei B12 in sange, unii oameni pot avea acest deficit din cauza ca dietele lor nu contin suficiente alimente bogate in vitamina B12. Acest lucru este indeosebi adevarat in cazul persoanelor vegane si al celor care sunt vegetariene pe termen lung.

Alimentele bogate in vitamina B12 includ:

• pestele (in special tonul eglefinul) si fructele de mare

• carnea (de vita, de porc, sunca, pasarile de curte, mielul)

• ouale

• produsele lactate (laptele, branza si iaurtul)

• unele produse de genul drojdiei nutritive (inactive).

Alimente si produse imbogatite cu vitamina B12

Pe de alta parte, pe langa sursele naturale (cum sunt cele de mai sus), exista si unele alimente si produse imbogatite cu vitamina B12:

• alternative de origine vegetala la produsele lactate, iar aceste alternative sunt imbogatite cu vitamina B12;

• cereale pentru micul dejun imbogatite cu vitamina B12;

• drojdie nutritiva imbogatita cu vitamina B12.

Sa retinem ca unele tipuri de lapte de soia si unele cereale pentru micul dejun sunt imbogatite cu anumite cantitati de vitamina B12.

Suplimente alimentare cu vitamina B12

Suplimentele nutritive care contin vitamina B12 te pot ajuta sa recuperezi in cazul in care ai o dieta saraca in anumite privinte. Ele sunt utile in special pentru persoanele vegane si pentru persoanele care sunt vegetarieni stricti.

Specialistii spun ca veganilor si vegetarienilor le-ar fi mai usor sa absoarba suplimentele cu vitamina B12, asa ca adultii ar trebui sa aiba grija sa isi acopere necesarul de vitamina B12 prin intermediul alimentelor si produselor imbogatite cu vitamina B12 si prin intermediul suplimentelor cu vitamina B12.

Solutii injectabile cu vitamina B12

Daca este nevoie, medicul iti poate recomanda sa apelezi la solutii injectabile cu vitamina B12, pentru ca si acestea te pot ajuta sa previi simptomele si complicatiile unui deficit de vitamina B12.

Manifestari ale deficientei de vitamina B12

O carenta sau deficienta de vitamina B12 are loc cand corpul uman nu primeste suficienta vitamina B12. Deficienta poate avea drept rezultat leziuni ireversibile si potential grave, in special la sistemul nervos si la creier.

Chiar si valori usor mai mici decat cele normale de vitamina B12 pot declansa simptomele unei deficiente, cum ar fi: depresia, confuzia, problemele de memorie si oboseala. Chiar si asa, aceste simptome (ca atare) nu sunt suficient de specifice pentru a diagnostica un deficit de vitamina B12.

Anemia

Deficitul de vitamina B12 este caracterizat, printre altele, de anemia megaloblastica (ea se manifesta prin scaderea numarului de globule rosii drept urmare a unor valori insuficiente de vitamina B12 in corp).

Dificultati de miscare si slabiciune musculara

Simptomele unui deficit de vitamina B12 pot include si dureri musculare, slabiciune musculara, mai ales cand persoana observa ca are dificultati in miscare.

Pierderile de memorie

Exista situatii cand memoria persoanei este afectata de deficienta de vitamina B12, se poate intampla sa aiba episoade de pierdere a memoriei sau nu se poate concentra bine.

Constipatia

Deficitul de vitamina B12 poate cauza si probleme digestive, cum ar fi constipatia, diareea sau crampele.

Oboseala si paloarea

Senzatia constanta de oboseala sau oboseala cronica, insotite de o paloare anormala (mai ales daca pacientul sufera de un anume tip de anemie si observa ca pielea lui este palida, ingalbenita) sunt si ele manifestari ale deficientei de vitamina B12.

Lipsa poftei de mancare si scaderea in greutate

Apetitul foarte scazut este o alta manifestare a deficientei de vitamina B12, iar la acesta se poate adauga si pierderea in greutate.

Tulburari ale starii de spirit

O alta manifestare a carentei de vitamina B12 poate fi tradata de schimbarile de dispozitie, de pilda, persoana se simte din ce in ce mai deprimata, sufera de anxietate, nu se poate concentra.

Amorteli si furnicaturi

Pe langa durerile musculare si slabiciunea musculara, persoanele cu o deficienta de vitamina B12 se pot confrunta in unele cazuri si cu senzatia de amorteala si de furnicaturi in membre.

Cauzele carentei de vitamina B12

Exista mai multe cauze la baza carentei sau deficientei de vitamina B12, spun medicii, iar identificarea acestor grupe de risc este extrem de importanta, mai ales ca aceasta carenta nu trebuie lasata netratata.

Alimentatia vegetariana

Deoarece alimentele de origine animala sunt, de regula, cele mai bune surse de vitamina B12, persoanele care urmeaza o dieta vegana ori vegetariana si nu mananca deloc niciun fel de produse ce provin de la animale au mari sanse sa aiba o carenta de vitamina B12 in organism. Asadar, persoanele care mananca doar alimente de origine vegetala sunt sfatuite sa ia zilnic un supliment cu vitamina B12.

Varsta

Persoanele in varsta, care tind sa aiba tulburari la nivel digestiv sunt un grup cu risc mare de a avea o carenta de vitamina B12. Si asta pentru ca, pe masura ce inaintam in varsta, organismul nostru tinde sa produca mai putini acizi gastrici care sunt necesari pentru a transforma vitamina B12 in mod corect. De aceea, persoanele varstnice sunt sfatuite sa ia zilnic un supliment cu vitamina B12.

Afectiunile gastroinestinale

Un alt grup care se afla in fata riscului de a avea o carenta de vitamina B12 include persoanele cu probleme ale intestinului subtire, de exemplu, cum sunt pacientii carora li s-a scurtat chirurgical intestinul subtire. Aceste persoane nu pot sa absoarba in mod corespunzator vitamina B12. Si despre oamenii cu boala Crohn se spune ca au un risc de carenta de vitamina B12, iar lista poate fi completata de persoanele care sufera de gastrita.

Bolile autoimune

Pe lista cauzelor carentei de vitamina B12 se afla si afectiunile autoimune. Boala celiaca si boala inflamatorie intestinala (un grup de tulburari) pot duce la o carenta de vitamina B12, deoarece aceste afectiuni fac ca absorbtia nutrientilor sa fie redusa. Pe lista bolilor autoimune intra si diabetul, pentru ca si la acesti pacienti poate sa existe o carenta de vitamina B12.

Alcoolismul

Persoanele care sufera de alcoolism cronic pot avea in organism o lipsa de vitamina B12, deoarece corpul lor nu este capabil sa absoarba in mod eficient nutrientii.

Medicamentele

Pacientii care trateaza diabetul cu metformina (un medicament antidiabetic care se administreaza pe cale orala) sunt sfatuiti sa isi monitorizeze si sa tina sub control valorile vitaminei B12. Specialistii spun ca ar putea reduce absorbtia vitaminei B12 in organism.

Anumite tipuri de medicamente, pe langa cel mentionat mai sus, pot duce la o reducere a cantitatii de vitamina B12 din corpul tau. De exemplu, inhibitorii de pompa de protoni, medicamente folosite uneori pentru a trata indigestia, pot agrava o deficienta de vitamina B12.

Retine ca anumite medicamente pot interactiona cu vitamina B12. Acestea includ metformina, inhibitorii de pompa de protoni si unele medicamente folosite pentru ulcerul peptic. Toate aceste medicamente pot afecta absorbtia vitaminei B12 in organism. Si unele antibiotice pot sa intervina in productia de globule rosii in sange, in cazul persoanelor care iau suplimente cu vitamina B12.

Doza zilnica recomandata de vitamina B12

Potrivit expertilor de peste hotare de la National Institutes of Health (NIH), doza zilnica recomandata pentru vitamina B12 este:

• pentru sugari (de la 0 la 6 luni): 0,4 micrograme

• pentru bebelusi (de la 7 la 12 luni): 0,5 micrograme

• pentru copiii mici (de la 1 la 3 ani): 0,9 micrograme

• pentru copiii cu varste intre 4 si 8 ani: 1,2 micrograme

• pentru copiii cu varste intre 9 si 13 ani: 1,8 micrograme

• pentru adolescentii si adultii cu varsta peste 14 ani (femei si barbati): 2,4 micrograme

• pentru femeile care sunt insarcinate: 2,6 micrograme

• pentru femeile care alapteaza: 2,8 micrograme.

Expertii de la National Institutes of Health (NIH) recomanda ca adultii cu varsta peste 50 de ani sa ia zilnic un supliment cu vitamina B12 sau sa consume alimente imbogatite cu vitamina B12.

Recomandarea este intre 25-100 micrograme pe zi, deoarece acest interval s-a dovedit ca poate mentine valorile optime ale vitaminei B12 in cazul varstnicilor.

Absorbtia, metabolizarea si eliminarea vitaminei B12 in organism

Vitamina B12 poate fi administrata sub forma de tableta, ca picaturi pe care le pui sub limba sau sub forma de spray oral. Uneori, ea poate fi injectata in corp.

In unele cazuri, seniorii se impaca mai bine cu picaturile cu vitamina B12 si cu spray-urile orale, deoarece au probleme legate de absorbtia acestei vitamine prin stomac.

Deoarece vitamina B12 este o vitamina solubila in apa, corpul uman are capacitatea de a elimina (prin urina) cantitatile in exces de care nu are nevoie. Drept rezultat, vitamina B12 este considerata sigura si deloc toxica.

Beneficiile vitaminei B12

Vitamina B12 are multiple beneficii asupra starii tale de spirit (dispozitiei), energiei, memoriei, inimii, pielii, parului, digestiei si asupra multor alte aspecte. Este o vitamina esentiala pentru a trata oboseala, pentru a aborda multiplele functii metabolice (inclusiv productia enzimelor, sinteza ADN-ului si echilibrul hormonal) si pentru a mentine sanatatea sistemului nervos si a sistemului cardiovascular.

Prevenirea malformatiilor congenitale

Trebuie sa stii ca vitamina B12 este necesara pentru o sarcina sanatoasa. Vitamina B12 este necesara pentru a crea ADN-ul, materialul genetic de baza, care este folosit pentru a crea intregul corp. Prin urmare, vitamina B12 nu este doar un nutrient-cheie pentru cresterea si dezvoltarea bebelusului in pantecele mamei, dar este o componenta vitala a unei sarcini sanatoase, mai ales ca e un aliat in prevenirea malformatiilor congenitale.

Vitamina B12, totodata, interactioneaza cu acidul folic in corpul gravidei, asa ca ea poate ajuta la scaderea riscului de defecte sau malformatii congenitale, cum sunt defectele de tub neural.

Mentinerea sanatatii sistemului nervos

Trebuie sa retii, inainte de toate, ca vitamina B12 iti influenteaza starea de spirit si ajuta sistemul nervos sa functioneze corespunzator. Unul dintre cele mai studiate beneficii ale vitaminei B12 este capacitatea ei de a ajuta in reglarea sistemului nervos, inclusiv in reducerea tulburarilor care iti afecteaza dispozitia, cum sunt depresia si anxietatea.

Prevenirea anemiei

Vitamina B12 ajuta in productia de globule rosii in sange si ajuta la prevenirea anemiei. Vitamina B12, spun specialistii, este necesara pentru a preveni un anumit tip de anemie, numita anemie megaloblastica, care are drept rezultat simptome precum oboseala cronica si slabiciunea.

Reducerea riscului de boli cardiovasculare

Sa retinem si ca vitamina B12 joaca un rol in mentinerea sanatatii inimii. Sistemul nostru cardiovascular (mai ales daca ne dorim sa fim sanatosi in aceasta privinta) are de beneficiat de pe urma vitaminei B12 in mai multe moduri, ceea ce este important, avand in vedere ca bolile cardiovasculare sunt cauza numarul unu de deces la nivel mondial. Vitamina B12 ajuta la reducerea nivelurilor mari de homocisteina, care sunt considerate acum un factor de risc major pentru bolile de inima.

Homocisteina este un aminoacid, iar valorile acestuia in sange sunt influentate de valorile serice ale complexului de vitamine B, inclusiv de valorile vitaminei B12. Vitamina B12 ajuta in ce priveste protectia impotriva bolilor cardiovasculare, precum infarctul miocardic sau accidentul vascular cerebral, prin faptul ca scade nivelul de homocisteina din sange.

Totodata, exista unele dovezi care arata ca vitamina B12 poate sa ajute la controlul valorilor mari ale colesterolului (hipercolesterolemie) si la controlul hipertensiunii arteriale.

Energizarea organismului

Vitamina B12 te ajuta, printre altele, sa iti mentii "bateriile incarcate", sa iti mentii energia la cote maxime. Metabolismul tau are de beneficiat de pe urma vitaminei B12, deoarece ea este necesara pentru a transforma carbohidratii in glucoza care poate fi folositoare in corp.

Glucoza din alimentele bogate in carbohidrati este folosita ca o forma de energie, asa ca acesta este motivul pentru care oamenii cu o deficienta de vitamina B12 se confrunta adeseori cu senzatia de oboseala.

De asemenea, vitamina B12 este necesara pentru transmiterea semnalelor la neurotransmitatorii-cheie, lucru care iti ajuta muschii sa se contracte si care iti da energia necesara pentru a "functiona" aproape intreaga zi, fara sa te simti obosit sau epuizat ori cu "bateriile descarcate".

Incetinirea procesului de imbatranire a celulelor

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Se stie ca metabolismul fiecarei celule din corpul uman depinde de vitamina B12, pentru ca aceasta joaca un rol important in sinteza acizilor grasi si in productia de energie. Totodata, vitamina B12 mai are un rol important: ea incetineste procesul de imbatranire a celulelor din organism, adica intervine in maturatia (maturizarea) celulelor sanguine.

 

Sursa foto: shutterstock.com

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0