Pierderile de memorie și înaintarea în vârstă - cum stimulezi memoria?

Înaintarea în vârstă vine cu unele pierderi de memorie normale. Ce poți face pentru a stimula memoria și a o păstra cât mai bună?

Pierderile de memorie sunt normale la vârsta a treia

Tulburările de memorie pot fi o parte normală a îmbătrânirii. Pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, schimbările apar în toate părțile corpului, inclusiv în creier. Drept urmare, unele persoane pot observa că au nevoie de mai mult timp pentru a învăța lucruri noi, că nu își amintesc informațiile știute la fel de bine ca în trecut sau că își rătăcesc diverse lucruri, cum ar fi ochelarii sau telecomanda. Acestea sunt de obicei semne de uitare ușoară, nu probleme grave de memorie, cum ar fi cele asociate cu boala Alzheimer sau alte tipuri de demență.

De asemenea, problemele emoționale, cum ar fi stresul, anxietatea sau depresia pot face o persoană în vârstă să aibă ușoare pierderi de memorie care pot fi confundate cu demența. De exemplu, o persoană care s-a pensionat recent sau care și-a pierdut partenerul de viață se poate simți tristă, singură, îngrijorată sau plictisită de lucrurile care până nu demult o interesau. Încercarea de a face față acestor schimbări poate duce la confuzie și pierderi de memorie.

E bine de știut că uitarea și confuzia cauzate de emoții sunt de obicei temporare și dispar atunci când sentimentele se estompează. Problemele emoționale pot fi ușurate de familie și apropiați, dar dacă aceste sentimente negative durează mai mult de câteva săptămâni, este important ca vârstnicul să primească ajutor de la un terapeut. Tratamentul poate include consiliere, medicamente sau ambele.

Cum stimulezi memoria la vârsta a treia?

Studiile au arătat că vârstnicii pot contribui la prevenirea declinului cognitiv și la reducerea riscului de demență prin menținerea unor bune obiceiuri generale de sănătate: activitate fizică, somn suficient, evitarea fumatului, limitarea alcoolul la o băutură pe zi și o dietă echilibrată săracă în zahăr, grăsimi saturate și trans. 

Cercetările indică un risc mai scăzut de declin mental în rândul persoanelor care urmează o dietă mediteraneeană, care este bogată în fructe, legume, cereale integrale și grăsimi sănătoase. De asemenea, se pot încerca unele suplimente alimentare, pe bază de ulei de pește și vitamine din complexul B, care pot contribui la prevenirea tulburărilor de memorie și pot ușura înmagazinarea de informații noi.

Ce altceva mai poți încerca pentru a-ți păstra și a-ți stimula memoria?

Continuă să înveți

Oamenii de știință afirmă că provocarea creierului cu exerciții mentale activează procese care ajută la menținerea celulelor individuale ale creierului și stimulează comunicarea între ele. Mulți oameni au locuri de muncă solicitante, care îi mențin activi mental, dar ocuparea de un hobby sau învățarea unei noi abilități (învățarea unei limbi străine, cântatul la un instrument) funcționează la fel de bine, mai ales după pensionare.

Cititul cărților, jocul de șah, cuvintele încrucișate, puzzle-urile, un curs practic sunt utile pentru evitarea pierderilor de memorie și stimularea creierului. Construirea și conservarea conexiunilor creierului este un proces continuu.

Ai grijă de sănătatea ta

Strategiile de îmbunătățire a memoriei nu vor funcționa dacă ai o stare de sănătate precară, care îți afectează capacitatea de învățare și de raționament. Iată câteva modalități de a te proteja:

  • Dacă ai diabet, ține-l sub control. Creșterea nivelului de zahăr din sânge împiedică memoria să funcționeze corect, reducând aportul de sânge la creier. Respectă, așadar, tratamentul și recomandările medicului.
  • Păstrează tensiunea arterială și colesterolul la valori normale. Unele pierderi de memorie rezultă din fluxul redus de sânge către creier cauzat de hipertensiunea arterială. Unele cercetări arată că hipertensiunea afectează în mod special memoria femeilor. Și colesterolul ridicat pare să crească riscul de afectare cognitivă ușoară, așa că dacă ai colesterolul mare, respectă indicațiile medicului privitor la stilul de viață și la eventualele medicamente.
  • Gestionează depresia. Pierderile de memorie pot fi un simptom al depresiei. Dintre vârstnicii diagnosticați cu insuficiență cognitivă ușoară, cei care sunt și deprimați au un risc de două ori mai mare să dezvolte boala Alzheimer.
  • Verifică starea de sănătate a tiroidei. O tiroidă hiperactivă (hipotiroidism) poate afecta negativ învățarea, memoria și atenția. Tratamentul adecvat readuce nivelurile hormonilor tiroidieni la normal, cu o îmbunătățire corespunzătoare a performanței cognitive.

Apelează la planificatoare

Profită de calendare și agende (în care să notezi ce ai de făcut în anumite zile, când trebuie plătite anumite facturi, când trebuie să-ți iei medicamentele etc.), fă liste de cumpărături și dosare (în care să-ți păstrezi facturi, chitanțe, rețete medicale etc.), pentru a menține accesibile informațiile de rutină. De asemenea, desemnează un loc în casă în care să-ți pui ochelarii, poșeta, cheile și alte articole pe care le folosești des.

Repetă ceea ce dorești să ții minte

Când vrei să ții minte ceva ce tocmai ai auzit, ai citit sau la care te-ai gândit, repetă cu voce tare sau notează într-o agendă și nu ezita să ceri repetarea informațiilor, dacă ești într-o discuție. În acest fel, îți întărești memoria și puterea de a face conexiuni. 

Păstrează relațiile sociale

Chiar dacă poate nu mai ieși din casă la fel de mult sau nu mai ai activități care să te facă să petreci mult timp în preajma altor oameni, e important să socializezi. Relațiile cu cei din jur contribuie la evitarea pierderilor de memorie și la stimularea creierului. Ține legătura prin telefon sau prin alte mijloace de comunicare cu rudele și prietenii și, când este posibil, întâlnește-te cu apropiații. De asemenea, dacă starea de sănătate îți permite, te poți înscrie ca voluntar într-o organizație și în acest fel vei face și cunoștințe noi. Izolarea nu ajută la păstrarea funcției cognitive, iar depresia care poate veni odată cu ea poate duce în cele din urmă la demență.

Crede în tine și bucură-te de ce ai

Dacă te gândești toată ziua la faptul că îmbătrânești și la toate neajunsurile acestei perioade a vieții, nu faci decât să te deprimi și să contribui la deteriorarea stării cognitive. În schimb, gândește-te că ai noroc să fi ajuns la vârsta pe care o ai, bucură-te de toate persoanele și lucrurile bune din viața ta și fă tot ce poți pentru a te păstra cât mai sănătos, viguros și conectat la societate.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Health Publishing - Preserving and improving memory as we age
https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/preserving-and-improving-memory-as-we-age
NIH - Do Memory Problems Always Mean Alzheimer's Disease?
https://www.nia.nih.gov/health/do-memory-problems-always-mean-alzheimers-disease


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0