Vrei o memorie de nota 10? Ce vitamine si minerale sa iei daca ai trecut de 50 de ani

Inaintarea in varsta cauzeaza unele modificari in ceea ce priveste dimensiunea creierului, vasculatura creierului si cognitia. Creierul se micsoreaza, influentat de varsta tot mai inaintata, spun oamenii de stiinta si incindenta de AVC, de leziuni la nivelul materiei albe si de dementa creste odata cu varsta. Ca sa previi problemele legate de functionarea memoriei, este important sa ai grija de creierul tau si sa ii oferi cei mai buni aliati, care sa il protejeze impotriva imbatranirii.

Cum se modifica memoria si creierul dupa 50 de ani

Varsta este cel mai mare factor de risc pentru multe boli ale creierului, iar cele mai multe dintre ele afecteaza structura si functionarea acestui organ. Maladia Alzheimer si alte forme de dementa determina ca proteinele anormale sa se aglomereze si sa formeze placi si sa deterioreze tesutul cerebral.

Alte afectiuni, care sunt mai des intalnite la adultii varstnici, cum ar fi diabetul si bolile de inima, pot sa compromita functia cognitiva. Medicamentele, vederea slabita si afectarea auzului, privarea de somn si depresia sunt alti factori care pot interveni in buna functionare a creierului si, prin urmare, pot afecta abilitatile cognitive.

Ca rezultat al acestor modificari, persoana va incepe sa observe mici "scapari" in ce priveste memoria, la varsta a doua si dupa acest prag. Un studiu* arata ca pierderile de memorie pot sa inceapa chiar de la varsta de 45 de ani, iar oamenii de stiinta spun ca dexteritatea mintala si puterea creierului se deterioreaza mai devreme decat credeau initial. Creierul incepe sa isi piarda agerimea memoriei, puterea de judecata (rationamentul) si puterea de intelegere nu dupa varsta de 60 de ani, cum se credea anterior, ci chiar incepand de la 45 de ani, spun oamenii de stiinta.

Iata cateva suplimente pentru memorie care te-ar putea ajuta sa iti mentii creierul sanatos si ager:

Acizii grasi Omega 3

Nu sunt vitamine si nici minerale, insa suplimentele cu Omega 3 din uleiul de peste oceanic sunt un aliat pentru memorie, care a trezit de ceva timp interesul oamenilor de stiinta. Studiile sugereaza ca un aport mai mare de acizi grasi Omega 3 (pe care ii gasesti in alimente precum pestele oceanic sau de apa rece, uleiuri vegetale si uleiuri din anumite nuci) sunt asociate cu un risc mai mic de Alzheimer. EPA si DHA, acizi grasi Omega 3 cu lant lung de atomi de carbon, sunt fundamentali pentru structura si functionarea tuturor membranelor celulare, in special pentru acelea ale celulelor creierului (neuronilor).

Vitamina E

Desi, aparent, vitamina E nu scade riscul de a dezvolta Alzheimer, ea poate incetini progresia acestei maladii. Mare atentie, insa, la dozele de vitamina E pe care le iei. Nu lua suplimentele "dupa ureche", ci discuta mai intai cu medicul tau si cere-i parerea inainte de a folosi aceasta vitamina.

Ginsengul asiatic

O planta care este uneori folosita impreuna cu ginkgo biloba, ginsengul asiatic poate ajuta in cazul oboselii si in cazul imbunatatirii calitatii vietii pacientilor. Beneficiile pentru memorie, spun expertii, s-au observat in principal in grupurile mici de participanti la studii. Intreaba-ti medicul inainte de a folosi suplimente ce contin ginseng, pentru a evita posibilele interactiuni.

Vitamina D3

O cantitate suficienta de vitamina D3 contribuie la o mai buna stare de spirit, la functia cognitiva, la functia cardiovasculara, la un mai bun raspuns imun, la oase mai puternice si la muschi mai rezistenti, fiind benefica si pentru alti indicatori importanti ai vitalitatii persoanei. Pe langa beneficiile pe care le au pentru memorie, suplimentele ce contin vitamina D3 au numeroase beneficii si pentru alte functii din organism.

Vitaminele B6, B9 si B12

Numeroase studii** au examinat efectele suplimentarii cu vitamine din complexul B, printre care se afla si vitamina B6, vitamina B9 (acidul folic) si vitamina B12, asupra cognitiei. Oamenii de stiinta spun ca suplimentarea alimentatiei cu vitaminele B6, B9 si B12 ar putea avea un efect benefic asupra reducerii riscului de dementa. Aportul adecvat de vitamine din complexul B este esential pentru mentinerea sanatatii, pentru ca aceste vitamine sunt implicate in procese metabolice esentiale.

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • *Studiul "Timing of onset of cognitive decline: results from Whitehall II prospective cohort study", publicat in 2012 in The BMJ, autori: Archana Singh-Manoux, Mika Kivimaki,  M Maria Glymour, Alexis Elbaz, Claudine Berr,  Klaus P Ebmeier,  Jane E Ferrie, Aline Dugravot.
  • Harvard Medical School - https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/how-memory-and-thinking-ability-change-with-age
  • WebMD - https://www.webmd.com/diet/features/fortifying-your-memory-with-supplements#1
  • **Studiul "Common dietary supplements for cognitive health", publicat in 2012, in Aging health, autori: MK Gestuvo1, WW Hung.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0