Lecitina: beneficii si tipuri

Lecitina descrie un grup de substante grase, care se gasesc in tesuturile plantelor si animalelor. Lecitina este esentiala pentru buna functionare a organismului.

O forma comerciala de lecitina este folosita frecvent in prepararea alimentelor, cosmeticelor si a medicamentelor, intrucat extinde durata de viata pe raft si actioneaza ca un emulsificator.

Suplimentele cu lecitina pot fi, de asemenea, folosite in tratarea colesterolului marit si in problemele digestive, cat si in prevenirea infundarii canalelor galactofore ale sanului, in timpul alaptarii.

Tipuri de lecitina

Desi lecitina se gaseste in mod natural in multe alimente, suplimentele cu lecitina sunt, de regula, derivate din oua, soia sau seminte de floarea-soarelui. Lecitina, de asemenea, este obtinuta din canola (care este un hibrid de rapita), semintele de bumbac sau din grasimile animale.

Soia este una dintre cele mai raspandite culturi, iar specialistii spun ca soia este o sursa eficienta de lecitina, din punct de vedere al costurilor. Unele substante chimice, precum solventii organici (acetona) si hexanul, scrie medicalnewstoday.com, sunt folosite pentru a extrage lecitina din uleiul de soia.

Chiar si asa, lecitina derivata din uleiul de floarea-soarelui devine din ce in ce mai populara, cel mai posibil datorita faptului ca legislatia cere declararea alergenilor din alimente. De asemenea, persoanele care vor sa evite culturile sau organismele modificate genetic (OMG) ar putea sa aleaga mai degraba lecitina din floarea-soarelui, evitand-o pe cea din soia, o cultura care este modificata genetic, in tari precum Statele Unite ale Americii.

Beneficiile lecitinei pentru sanatate

Reduce colesterolului

Cercetarile indica faptul ca o dieta bogata in lecitina poate creste colesterolul "bun" (HDL) si poate sa reduca nivelul colesterolului "rau" (LDL). Suplimentele cu lecitina au aratat si ele rezultate promitatoare in ceea ce priveste scaderea nivelului colesterolului in sange. Un studiu din 2008, in care participantii au luat zilnic 500 mg de lecitina din soia pe zi, timp de 2 luni, a aratat ca nivelul total al colesterolului s-a redus cu pana la 42%, iar colesterolul LDL s-a redus cu pana la 56,15%.

Imbunatateste functia imunitara

Suplimentele cu lecitina din soia pot creste functia imunitara a organismului, in special in cazul persoanelor cu diabet. Un studiu brazilian facut pe soareci de laborator a aratat ca administrarea zilnica a suplimentelor cu lecitina a crescut activitatea celulelor macrofage cu pana la 29%. Macrofagele sunt globulele albe din sange care "devoreaza" ramasitele si resturile, microbii, celulele canceroase si alte substante straine din corp. De asemenea, numarul de limfocite (celulele care sunt vitale pentru sistemul imunitar) a crescut cu pana la 92% in cazul soarecilor care nu sufereau de diabet.

Digestie mai buna

Colita ulcerativa este o forma a bolii inflamatorii a intestinului iritabil care afecteaza o mare parte a populatiei. Lecitina poate ajuta la reducerea suferintelor de natura digestiva in cazul pacientilor cu aceasta boala. Cercetarile sugereaza ca activitatea de emulsificare a lecitinei imbunatateste mucusul din intestin, protejand captuseala gastrointestinala.

Imbunatateste functia cognitiva

Colina, o componenta a fosfatidilcolinei din lecitina, joaca un rol in dezvoltarea creierului si poate sa imbunatateasca memoria. Studiile au aratat ca soarecii de laborator pui care au primit suplimente cu colina au avut o imbunatatire a memoriei pe toata durata vietii. Modificarile aparute la centrul responsabil de memorie din creier au fost atat de semnificative, incat cercetatorii au putut sa identifice animalele care au luat suplimentele de colina, chiar si cand soarecii au imbatranit. Tocmai datorita acestui efect asupra creierului, unii specialisti au sugerat ca lecitina poate fi benefica pentru cei cu afectiuni neurologice, precum boala Alzheimer si alte forme de dementa.

Alte intrebuintari

Lecitina a fost promovata ca tratament pentru:

  • afectiunile vezicii biliare
  • afectiunile hepatice
  • tulburarea bipolara
  • anxietate
  • eczema, dermatita si chiar afectiunile pielii uscate.

Administrare

Nu exista un dozaj recomandat pentru lecitina. Ca regula generala, doza nu ar trebui sa depaseasca 5.000 de miligrame pe zi. Inainte de a lua lecitina, discuta cu medicul tau.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0