Cum se modifică organismul pe măsură ce înaintezi în vârstă

Știi că odată cu trecerea anilor vor apărea probabil ridurile și părul alb. Te-ai întrebat însă ce este considerat normal în procesul de îmbătrânire? Iată la ce schimbări să te aștepți pe măsură ce înaintezi în vârstă și ce să faci în această privință pentru a avea o stare bună de sănătate în orice perioadă a vieții.

Reguli esențiale pentru o inimă sănătoasă

Cea mai frecventă modificare la nivelul sistemului cardiovascular este rigidizarea vaselor de sânge și a arterelor, determinând inima să lucreze mai mult pentru a pompa sânge. Mușchii inimii se schimbă pentru a se adapta la volumul crescut de muncă. Ritmul cardiac în repaus va rămâne aproximativ același, dar nu va crește în timpul activităților la fel de mult ca înainte. Aceste modificări cresc riscul de hipertensiune arterială și alte probleme cardiovasculare.

Pentru sănătatea inimii:
•    include în rutina ta activități fizice – încearcă mersul pe jos, înotul sau alte activități care îți plac, deoarece activitatea fizică moderată practicată regulat te poate ajuta să îți menții o greutate corporală sănătoasă și să reduci riscul bolilor de inimă;
•    mănâncă sănătos – optează pentru legume, fructe, cereale integrale, alimente bogate în fibre și surse slabe de proteine, cum ar fi peștele și limitează alimentele bogate în grăsimi saturate și sare;
•    nu fuma – tutunul contribuie la întărirea arterelor, crește tensiunea arterială și ritmul cardiac;
•    gestionează stresul – ia măsuri pentru a reduce stresul, cum ar fi meditația, exercițiile fizice sau terapia psihologică;
•    dormi suficient (7-9 ore/noapte)– somnul de calitate joacă un rol important în vindecarea și repararea inimii și a vaselor de sânge. 

Cum se modifică oasele, articulațiile și mușchii?

Odată cu înaintarea în vârstă, oasele tind să se micșoreze ca mărime și densitate, slăbindu-le și făcându-le mai predispuse la fracturi. S-ar putea chiar să devii puțin mai scund. În general, mușchii își pierd puterea, rezistența și flexibilitatea, factori care îți pot afecta coordonarea, stabilitatea și echilibrul.

Poți să te îngrijești de sănătatea oaselor, articulațiilor și a mușchilor dacă:
•    îți iei cantitățile necesare de calciu – Specialiștii recomandă zilnic cel puțin 1000 de mg de calciu pentru adulți. Printre alimentele bogate în calciu se numără produsele lactate, broccoli, kale, somon și tofu. 
•    îți iei cantitățile adecvate de vitamina D – aportul zilnic recomandat de vitamina D este de 0,015 mg pentru adulți până la vârsta de 70 de ani și 0,02 mg pentru adulții cu vârsta peste 70 de ani. Poți să primești cantități adecvate de vitamina D și dacă incluzi în alimentație ton, somon, ouă, lapte sau dacă iei suplimente cu vitamina D.
•    incluzi exerciții fizică în rutina ta – mersul pe jos, jogging, tenis, urcarea scărilor și antrenamentul cu greutăți te pot ajuta să construiești oase puternice și să încetinești pierderea osoasă
•    eviți fumatul și limitezi consumul de băuturi alcoolice

Ce modificări apar la nivelul sistemului digestiv?

Modificările structurale în intestinul gros, legate de vârstă pot crește riscul de constipație la adulții în vârstă. Alți factori care contribuie la apariția acestei probleme includ lipsa de exerciții fizice, lipsa consumului suficient de lichide și o dietă săracă în fibre. Medicamentele, cum ar fi diureticele și suplimentele de fier, și anumite afecțiuni medicale, precum diabetul, ar putea contribui, de asemenea, la constipație.

Pentru a preveni constipația:
•    urmează o dietă sănătoasă în care să incluzi alimente bogate în fibre, cum ar fi fructe, legume și cereale integrale și limitată în carne, produse lactate și dulciuri bogate în grăsimi, care ar putea provoca constipație;  bea multe lichide, mai ales apă;
•    include sportul în activitatea ta zilnică;
•    nu ignora nevoia de defecație – dacă te abții prea mult timp să mergi la toaletă, te poți confrunta cu constipația.

Cum se modifică vezica și tractul urinar?

Vezica urinară poate deveni mai puțin elastică pe măsură ce îmbătrânești, rezultând nevoia de a urina mai des. Slăbirea mușchilor vezicii și a mușchilor pelvisului poate face dificilă golirea completă a vezicii urinare sau poate determina incontinența urinară, adică pierderea controlului vezicii urinare. La bărbați, o prostată mărită sau inflamată poate provoca, de asemenea, golirea dificilă a vezicii urinare și incontinență. Alți factori care contribuie la incontinență includ supraponderabilitatea, afectarea nervilor cauzată de diabet, anumite medicamente și consumul de cofeină sau alcool.

Pentru a-ți menține sănătatea vezicii urinare și a tractului urinar:
•    mergi regulat la toaletă – ia în considerare urinarea în mod regulat.
•    menține-ți o greutate sănătoasă; 
•    nu fuma; 
•    practică exerciții Kegel, de cel puțin trei ori pe zi;
•    evită iritanții vezicii urinare –cofeina, alimentele acide, alcoolul și băuturile carbogazoase pot agrava incontinența;
•    evită constipația.

Ce modificări apar la nivelul ochilor și urechilor?

Odată cu înaintarea în vârstă, s-ar putea să ai dificultăți în a vedea obiectele de aproape. Este posibil să dezvolți o sensibilitate la lumină și să ai probleme cu adaptarea la diferite niveluri de luminat. Odată cu îmbătrânirea, apare și riscul de a dezvolta cataractă. În plus, auzul tău s-ar putea diminua. Este posibil să ai dificultăți în a auzi frecvențe înalte sau să urmărești o conversație într-o cameră aglomerată.

Pentru sănătatea ochilor și a urechilor:
•    programează-te la controale periodice – urmează sfaturile medicului în privința ochelarilor, lentilelor de contact, aparatelor auditive și altor dispozitive;
•    ia măsuri de precauție – vara poartă ochelari de soare sau o pălărie cu boruri largi atunci când ești în aer liber și folosește dopuri pentru urechi atunci când ești în apropierea mașinilor sau a altor zgomote puternice.

Cum se modifică dantura? 

Gingiile ar putea să se retragă. Anumite medicamente, cum ar fi cele care tratează alergiile, astmul, hipertensiunea arterială și colesterolul ridicat, pot provoca, de asemenea, uscarea gurii. Drept urmare, dinții și gingiile ar putea deveni mai vulnerabile la cari și infecții.

Pentru sănătatea bucală:
•    periază-ți dinții de două ori pe zi și folosește ață dentară sau un duș bucal o dată pe zi; 
•    respectă controale dentare periodice.

Ce modificări apar la nivelul pielii? 

Odată cu înaintarea în vârstă, pielea ta se subțiază și devine mai puțin elastică și mai fragilă, iar țesutul gras aflat chiar sub piele scade. S-ar putea să observi că te învinețești mai ușor. Scăderea producției de uleiuri naturale îți poate face pielea mai uscată. Ridurile, petele specifice vârstei sunt mai frecvente.

Pentru o piele sănătoasă:
•    evită băile fierbinți;
•    hidratează pielea după duș;
•    folosește protecție solară și poartă îmbrăcăminte adecvată când te expui la soare;
•    renunță la fumat. 

Și greutatea se modifică!

Metabolismul tău, adică modul în care corpul tău arde calorii, încetinește odată cu îmbătrânirea. Dacă reduci activitățile fizice pe măsură ce îmbătrânești, dar continui să mănânci la fel ca de obicei, te vei îngrășa. Pentru a-ți menține o greutate sănătoasă, rămâi activ, făcând mișcare regulat și mănâncă sănătos, alegând legume, fructe, cereale integrale, alimente bogate în fibre și surse slabe de proteine, cum ar fi peștele și limitând zahărul și alimentele bogate în grăsimi saturate. În plus, monitorizează-ți dimensiunile porțiilor, iar pentru a reduce caloriile, ține cont de acestea.

Cum sunt afectate memoria și gândirea?

Creierul suferă modificări pe măsură ce îmbătrânești, având efecte minore asupra memoriei sau abilităților de gândire. De exemplu, adulții în vârstă ar putea uita nume sau cuvinte familiare sau ar putea fi mai dificil să efectueze mai multe sarcini.

Poți să ai grijă de sănătatea ta mentală, dacă:
•    incluzi sportul în activitatea ta zilnică – activitatea fizică crește fluxul de sânge către întregul corp, inclusiv către creier; specialiștii susțin că exercițiile fizice regulate sunt asociate cu o mai bună funcționare a creierului, reducând, totodată, stresul și depresia, care pot contribui la pierderea memoriei;
•    ai grijă ce mănânci – o dietă echilibrată îți poate aduce beneficii pentru creier; axează-te pe o alimentație cu fructe, legume și cereale integrale și alege surse de proteine cu conținut scăzut de grăsimi, precum peștele, carnea slabă;
•    ai grijă excesul de alcool;
•    rămâi activ din punct de vedere mental pentru a te ajuta să îți menții abilitățile de memorie și gândire  poți citi, juca jocuri de cuvinte, practica un nou hobby, poți învăța să cântați la un instrument sau să urmezi niște cursuri noi;
•    ești sociabil – interacțiunea socială ajută la evitarea depresiei și a stresului – poți să te oferi voluntar la o instituție publică sau organizație nonprofit ori poți petrece timp cu familia și prietenii sau să participi la evenimente sociale;
•    nu-ți neglijezi bolile cardiovasculare – urmează recomandările medicului pentru a gestiona factorii de risc cardiovascular, precum hipertensiunea arterială, colesterolul mărit și diabetul, care pot crește riscul de declinul cognitiv;
•    renunți la fumat.

Dacă ești îngrijorat de pierderea memoriei sau de alte modificări ale abilităților de gândire, consultă medicul.

Cum se modifică viața sexuală?

Odată cu vârsta, dorința sexuală s-ar putea schimba. Afecțiunile medicale sau medicamentele ar putea afecta capacitatea ta de a te bucura de intimitatea sexuală. Pentru femei, uscăciunea vaginală poate face ca actul sexual să devină inconfortabil. Pentru bărbați, impotența ar putea deveni o preocupare. 

Pentru o viață sexuală împlinită:
•    împărtășește-ți nevoile și preocupările cu partenerul de viață;  
•    fă mișcare regulat – exercițiile fizice îmbunătățesc eliberarea de hormoni sexuali, sănătatea cardiovasculară, flexibilitatea, starea de spirit și imaginea de sine - toți factorii care contribuie la o bună sănătate sexuală;
•    discută cu medicul, care îți poate oferi sugestii specifice de tratament, cum ar fi crema pe bază de estrogen pentru uscăciunea vaginală sau medicamentație orală pentru disfuncția erectilă la bărbați.

Deși nu poți opri procesul de îmbătrânire, poți face alegeri care să îți îmbunătățească capacitatea de a-ți menține o viață activă, de a face lucrurile de care te bucuri și de a petrece timp de calitate cu cei dragi. Mai mult decât atât, odată cu înaintarea în vârstă poți apela la suplimente alimentare care să vină în întâmpinarea nevoilor organismului tău. De aceea, poți opta pentru un supliment bogat în vitamina C și antioxidanți naturali, care conține fruct organic de Amalaki, în formă autentică, integrală, pură, obținută prin agricultură organică bio-regenerativă și care susține funcționarea optimă a sistemului imunitar, ajută la îmbunătățirea vederii și are efect tonic gastrointestinal cu posibilă acțiune adjuvantă la vindecarea ulcerațiilor gastrice. Totodată, acesta te poate ajuta la vindecarea ulcerațiilor orale și a gingiilor care sângerează, îți conferă energie, având și efect ușor laxativ și antiîmbătrânire.


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Mayo Clinic: „Aging: What to expect”,  https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/healthy-aging/in-depth/aging/art-20046070


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0