Cum cresti numarul de globule rosii (eritrocite) in sange, ca sa nu ai anemie

Un numar scazut al globulelor rosii din sange (numite si eritrocite) sau anemia te poate face sa te simti obosit ori slabit. Tocmai de aceea, e bine sa iti faci teste de sange de rutina, pentru a vedea daca ai eritrocitele scazute.

Atunci cand avem un numar mic de globule rosii in sange, mai mic decat ar fi normal (eritrocite scazute), corpul nostru trebuie sa munceasca in plus pentru a obtine suficient oxigen cu care sa alimenteze celulele. Tocmai din acest motiv, o persoana se poate simti uneori slabita, ca si cand ar fi secata de puteri. Numarul prea mic de globule rosii in sange poate sa provoace o paleta larga de simptome si complicatii.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Simptome eritrocite scazute

Cand ai anemie sau prea putine globule rosii in sange, pot sa apara simptome precum:

  • oboseala;
  • ameteala;
  • dificultati de respiratie;
  • palpitatii cardiace.

 

Daca este lasata netratata, anemia poate duce la complicatii grave, care pot pune viata in pericol.

Alimente recomandate daca ai eritrocitele scazute

Numarul scazut al eritrocitelor se datoreaza, de obicei, unui consum prea mic de substante nutritive esentiale. Consumand mai multe alimente bogate in nutrienti, ii vei oferi corpului tau uneltele de care are nevoie pentru a crea globule rosii sanatoase. Aceste vitamine si minerale pot fi luate si sub forma de suplimente, desi cel mai bine este sa le iei direct din alimentatie. Incearca, pe cat posibil, sa consumi alimente bogate in:

Fier

Este nutrientul cel mai adesea asociat cu anemia. Corpul foloseste fierul pentru a produce hemoglobina, care depoziteaza oxigenul in celulele din sange. Fara fier, aceste celule pot sa moara sau nu vor putea alimenta corpul cu oxigen.

Surse excelente de fier sunt:

  • crustaceele, cum ar fi stridiile, scoicile si midiile;
  • spanacul
  • cerealele fortificate
  • sucul de prune
  • tonul
  • vita
  • tofu
  • ficatul de pui
  • fasolea alba
  • lintea.

Vitamina B12

Este importanta pentru functionarea creierului si pentru crearea de noi globule rosii in sange. O deficienta de vitamina B12 poate duce la globule rosii anormale in sange, numite megaloblaste, si la o afectiune numita anemie megaloblastica.

Vitamina B12 se gaseste in mod natural in carnea rosie, carnea de peste si crustacee. Produsele lactate, cum ar fi laptele si branza, contin de asemenea vitamina B12. Ea este adaugata in anumite alimente, pentru a le fortifica: cerealele de la micul dejun, soia si laptele din diverse tipuri de nuci.

Vitamina B9

Aceasta este cunoscuta si sub numele de acid folic. Vitamina B9 este un nutrient esential pentru sistemul nervos si pentru glandele suprarenale si ajuta la crearea de celule noi in corp. Persoanele cu un nivel scazut de acid folic pot sa dezvolte anemie. Alimentele bogate in acid folic sunt:

  • lintea
  • nautul
  • sparanghelul
  • spanacul
  • painea si cerealele imbogatite cu vitamina B9.

Vitamina C

Desi vitamina C nu afecteaza in mod direct globulele rosii, ea este importanta deoarece ajuta corpul sa absoarba mai mult fier. Iar fierul ajuta la cresterea numarului de globule rosii pe care organismul le poate produce.

Vitamina C se gaseste in numeroase alimente, cum ar fi:

  • kiwi
  • ardei rosu dulce
  • capsuni
  • portocale
  • sucul de grepfrut.

Cupru

Cuprul este un mineral esential, care ajuta corpul sa foloseasca fierul din fluxul sangvin. Daca nu exista suficient cupru in sistem, organismului ii va fi mai greu sa absoarba fierul de care globulele rosii au nevoie.

Cuprul poate fi gasit in alimente precum:

  • ficatul de vita
  • crustacee (stridii si crabi)
  • caju
  • semintele de floarea-soarelui
  • linte.

Vitamina A

Retinolul, cunoscut si ca vitamina A, ajuta globulele rosii din sange intr-un mod similar cu cel al cuprului. Vitamina A poate ajuta celulele sa absoarba fierul de care au nevoie.

Surse bogate in vitamina A sunt:

  • ficatul de vita
  • cartoful dulce
  • morcovul
  • uleiul de ficat de cod
  • legumele cu frunze verzi, de culoare inchisa (frunzoase), precum kale, diverse tipuri de varza si spanac
  • anumite fructe, inclusiv pepenele galben (cantalup) si mango.
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0