Cimbrul, planta cu efecte curative

Folosești cimbrul în bucătărie, mai ales la preparatele tradiționale, însă ai privit vreodată această plantă ca pe un medicament?  Cimbrul este o plantă robustă, tufoasă, cu frunze verzi-cenușii, ce are un parfum și un gust intense. Cu toate că este originar din zona mediterană și din unele zone ale Africii, cimbrul a fost folosit la început de către egipteni. 

Deși există mai mult de șaizeci de tipuri de cimbru (lat.Thymus vulgaris), cimbruul de grădină este cea mai comună specie culinară. Este, de asemenea, tipul cel mai frecvent utilizat în rețetele și remediile istorice, în special în Grecia Antică, Roma și Egipt. Cimbrul adaugă aromă instantanee preparatelor culinare, dar poate oferi și beneficii pentru sănătate. În zilele noastre, cimbrul este folosit în bucătărie pentru asezonarea multor preparate. Frunzele de cimbru sunt folosite fie proaspete, fie deshidratate ori chiar sub formă de pulbere macinată.

Cimbrul, această plantă medicinală și condiment, poate fi folosită în tratarea și prevenirea multor afecțiuni. Speciile de plante aromatice din genul Thymus (e.g. Thymus serpyllum, Thymus algeriensis și Thymus vulgaris) sunt plante medicinale importante, foarte recomandate datorită proprietăților terapeutice antireumatice, antiseptice, antispasmodice, antimicrobiene, cardiace, carminative, diuretice și expectorante ale uleiurilor lor esențiale, cunoscute în mod obișnuit sub numele de ulei de cimbru. Uleiul este, de asemenea, benefic în stimularea sistemului imunitar și ajută la combaterea răcelii, gripei, bolilor infecțioase și frisoanelor. S-a dovedit a fi un antiseptic urinar, fiind foarte util pentru cistită și uretrită.

Valoare nutrițională cimbru

Cimbrul este bogat în vitamina C, vitamina A și vitaminele B. O porție de 100 de grame de frunze proaspete de cimbru oferă 160 miligrame de vitamina C. 

Cimbru este, de asemenea, o sursă bună de:
•    mangan;
•    magneziu;
•    zinc;
•    potasiu;
•    calciu;
•    fier.

Nutrienți cimbru per porție

Poți prepara ceai de cimbru folosind frunze proaspete sau uscate. În funcție de rețetă, nutrienții per porție vor diferi puțin. Într-o linguriță de frunze proaspete de cimbru, există: 0,80 calorii, 40 mg proteine, 10 mg grăsime, 196 mg carbohidrați, 112 mg fibră, 70 mg sodiu. Prin comparație, o linguriță de frunze uscate de cimbru conține: 2, 76 calorii, 91 mg proteine, 74 mg grăsime, 639 mg carbohidrați, 370 mg fibră, 550 mg sodiu.

Beneficii cimbru

Reduce anxietatea – practicienii de aromoterapie consideră că cimbrul are efecte anxiolitice. Potrivit unui studiu1 din 2014 efectuat pe șobolani, publicat în Journal of Acute Disease, s-a demonstrat că cimbrul scade nivelul de stres.  

Gestionează dermatita atopică cronică – conform unui studiu2 din 2018, aplicarea timolului pe pielea pacienților cu dermatită atopică are un răspuns fiziologic direct. Pe lângă inhibarea compușilor inflamatori cunoscuți sub numele de citokine, timolul ajută la micșorarea straturilor cutanate dermice și epidermice, umflate, ce sunt caracteristice dermatitei. În plus, timolul a reușit să prevină infecțiile secundare cauzate de bacteriile Staphyloccocus aureus. 

Proprietăți antifungice și antiinflamatorii– timolul este cea mai activă substanță din cimbru, care are capacitatea de a preveni infecțiile fungice și totodată, chiar de a lupta împotriva acestora. Mai mult decât atât, timolul poate lupta împotriva ciclooxigenazei-2 (COX-2), o enzimă responsabilă de inflamația din organism. În plus, carvacrolul, un alt ulei din cimbru, are un efect similar, reducând citokinele inflamatorii. 

Tratează problemele respiratorii – cimbrul este excelent și pentru sănătatea respiratorie și este folosit de sute de ani pentru tratarea afecțiunilor respiratorii începând de la tuse, congestie nazală și până la sinuzită, bronșită sau astm bronșic. Acționând precum un expectorant, acesta poate fi folosit pentru tratarea tusei productive. Pentru a-i potența efectele benefice asupra aparatului respirator, consumă cimbru sub formă de ceai.

Întocmai cum s-a dovedit într-un studiu3 din 2013, timolul acționează asupra receptorilor de pe limbă, gură, gât și pasajele nazale suprimând tusea. Participanții la studiu au primit un spray nazal pe bază timol. Fiecare dintre ei a fost expus ulterior, la stimuli de tuse și supuși mai multor teste. În final, s-a constatat că spray-ul nazal a redus semnificativ numărul și severitatea tusei, precum și impulsul general de a tuși. 

Remediu pentru infecții intestinale. Timolul neutralizează o anumită bacterie enterică asociată cu boli intestinale. Enterita necrotică cauzată de bacteria Clostridium perfringens este una dintre cele mai dăunătoare boli infecțioase la păsări. Într-un studiu4 din 2017, puii de găină infectați cu Clostridium perfringens, au fost hrăniți cu un amestec de uleiuri esențiale, care conțin 25% timol și 25% carvacrol, un alt fenol puternic găsit în cimbru.

După 21 de zile, păsările tratate au avut mult mai puține bacteriie intestinale decât păsările netratate și de asemenea, au prezentat mai puține leziuni intestinale și decese corelate cu Clostridium perfringens. Însă sunt necesare cercetări suplimentare pentru a determina dacă același efect ar putea apărea la oameni , cu alte tipuri de bacterii Clostridium.

Antibiotic natural pentru tratarea disbiozei intestinale –  Potrivit studiul4 anterior precizat, completarea dietei alimentare cu timol și carvacrol, înainte de infectarea cu bacteria Clostridium perfringens reduce semnificativ leziunile intestinale și mortalitatea. Uleiul esențial pare să limiteze creșterea bacteriană și să moduleze patogenitatea bacteriilor din intestin. Așadar, cimbrul ar putea să ajute flora intestinală să se refacă și să accelereze vindecarea și în cazul disbiozei intestinale, care este o afecțiune ce apare în urma unui dezechilibru bacterian apărut din cauza unor medicamente agresive ori a unor „invadatori” din exterior. Simptomele disbiozei intestinale includ diareea, sindromul de colon iritabil, migrenele, depresia și acneea.

Calmează durerea și spasmele. Cimbrul este recunoscut de mult timp, pentru proprietățile sale analgezice și antispastice. Într-un studiu5 publicat în anul 2012, oamenii de știință le-au oferit participantelor la cercetare, fie suplimente pe bază de cimbru, de patru ori pe zi, fie Ibuprofen, de trei ori pe zi pentru a trata crampele menstruale. După două luni de tratament, ambele grupuri de femei au raportat niveluri similare de alinare a durerii și spasmelor. Acest fapt sugerează că cimbrul poate fi o alternativă viabilă la Ibuprofen, cu mult mai puține efecte secundare.

Benefic pentru igiena orală și afte bucale – timolul, substanța activă din cimbru, se regăsește în apa de gura, pentru că asigură protecție împotriva bacteriilor. Așadar, poți folosi ceaiul de cimbru pentru prevenirea plăcii bacteriene, a gingivitelor și a respirației urât mirositoare. Mai mult decât atât, există dovezi că cimbrul ar putea trata aftele orale, o infecție frecventă cauzată de ciupercile Candida albicans. Potrivit unui studiu6 in vitro realizat în 2015, timolul a reușit să suprime creșterea C. albicans și a altor tulpini Candida. Cercetătorii cred că timolul a inhibat producția de ergosterol, o substanță asemănătoare colesterolului, necesară pentru a favoriza creșterea fungică. Totodată, atunci când este utilizat în asociere cu medicamentul antifungic nistatină, timolul a reușit să distrugă 87,4% din toate tulpinile Candida.

Reduce tensiunea arterială – extractul de cimbru reduce semnificativ tensiunea arterială, așa că poți înlocui sarea cu cimbru pentru a-ți asezona mâncarea. Cercetătorii de la Universitatea din Belgrad au descoperit în cadrul unui studiu7 că un extract apos, saturat cu apă, obținut din cimbru sălbatic, a redus tensiunea arterială la șobolani. Șobolanii răspund la hipertensiune în mod similar cu oamenii, astfel încât descoperirile ar putea avea implicații pentru organismul uman. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe teste pentru ca datele să se dovedească semnificative.

Proprietăți antioxidante – cimbrul este una dintre plantele cu cea mai mare concentrație de antioxidanți. Antioxidanții fenolici din cimbru, printre care și luteina și zeaxantina, luptă împotriva radicalilor liberi combătând efectele pe care aceștia le au asupra organismului. Așadar, cimbrul previne stresul oxidativ și efectele dăunătoare, pe care acesta le are. În plus, uleiul esențial de cimbru (lat.Tymus vulgaris) are o potențială activitate antioxidantă, după cum a demonstrat și un studiu8 din 2011.

Efect anticancerigen –Un studiu9 realizat la Lisabona, a constatat că extractele de cimbru mastic ar putea proteja oamenii de cancerul de colon.

Stimulează circulația sangvine – concentrația mare de fier și alte minerale importante regăsite în cimbru, stimulează producția de celule roșii, îmbunătățind circulația sanguină, dar de asemenea, contribuie și la oxigenarea mai bună a organelor și a extremităților corpului.

Fortifică sistemul imunitar – fiind bogat în conținutul de vitamina C, cimbrul are efecte benefice asupra sistemului imunitar. Vitamina C acționează, de asemenea, și asupra producției de colagen, substanță esențială pentru repararea și regenerarea celulelor, țesuturilor, mușchilor și vaselor de sânge.

Reduce stresul – vitamina B6, care se regăsește din belșug în cimbru, are un puternic efect asupra neurotransmițătorilor din creier care declanșează eliberarea de hormoni ai stresului. 

Cum să introduci cimbrul în dieta ta

Poți consuma cimbru proaspăt sau deshidratat, la prepararea mâncărurilor. De asemenea, poți face sos pesto pe bază de cimbru sau poți adăuga cimbru proaspăt în omleta preparată la micul dejun ori poți face pâine de casă cu cimbru. Și ceaiul de cimbru este o variantă de luat în seamă, dacă vrei să profiți de beneficiile acestei plante curative.

Cum să prepari ceaiul de cimbru?

Poți prepara ceai de cimbru folosind frunze proaspete sau praf de cimbru măcinat ori cimbru uscat. Dacă folosești frunze proaspete, adaugă câteva crenguțe de cimbru la o cană de apă clocotită. Lasă-le la infuzat și strecoară-le după 5-8 minute. Dacă prepari cu cimbru praf, adaugă aproximativ o linguriță de pulbere la o cană de apă clocotită și amestecă de mai multe ori, dacă este necar pentru a te asigura că se combină perfect. 

Selecție și depozitare cimbru

Cimbrul poate fi cumpărat sub formă de plantă uscată sau proaspătă sau îl poți cultiva în grădina proprie. Cimbru uscat poate fi păstrat în condiții de siguranță la temperatura camerei, timp de până la doi ani, dar își pierde rapid proprietățile, după aproximativ un an.

Cimbrul proaspăt rezistă în general, aproximativ o săptămână în frigider și va începe să se înnegrească, ulterior. Cimbrul proaspăt poate fi congelat și adăugat în stocuri direct din congelator.
Capsulele de cimbru conțin frunze de cimbru praf și pot fi administrate de obicei, în doze între 250 și 500 de mg în fiecare zi. Ca regulă generală, nu depăși niciodată doza recomandată pe eticheta produsului.

Uleiul esențial de cimbru este de regulă, vândut în sticle de chihlimbar rezistente la lumină sau albastru de cobalt. Cele mai bune uleiuri de cimbru vor include, în general, numele în limba latină al plantei, adică Thymus vulgaris, țara de origine și metoda de extracție.  Poți păstra uleiul esențial în frigider sau într-o cameră rece și uscată, ferit de lumina directă a soarelui. Radiațiile ultraviolete de la soare pot deteriora uleiurile esențiale.

Recomandări. La ce trebuie să fii atent

Cimbrul proaspăt și uscat este în general, sigur pentru consum. Cu toate acestea, consumul excesiv de cimbru poate indigestie, crampe, dureri de cap și amețeli. În același timp, uleiurile esențiale de cimbru sunt foarte concentrate și pot fi toxice în forma lor nediluată.

Persoanele care sunt alergice la cimbru sau la plante similare, cum ar fi busuioc, oregano, salvie și lavandă, pot prezenta simptome, precum sensibilitatea pielii, dacă ating frunze de cimbru sau greață, arsuri la stomac, diaree și vărsături, dacă consumă sau beau ceai de cimbru.

Mai mult decât atât, uleiul de cimbru sau suplimentele pe bază de cimbru trebuie evitate în timpul sarcinii. Timolul are efecte asemănătoare estrogenilor, care pot influența menstruația și pot crește riscul de avort spontan. Utilizarea cimbrului la gătit nu prezintă însă, un astfel de risc. Siguranța consumului uleiului de cimbru și a suplimentelor de cimbru, la copii nu a fost stabilită.

Interacțiuni cimbru

Cimbrul poate încetini coagularea sângelui și poate amplifica efectele anticoagulanților precum Coumadin (warfarină) sau Plavix (clopidogrel), provocând sângerări ușoare și vânătăi. De aceea, administrarea uleiului de cimbru sau suplimentelor pe bază de cimbru trebuie oprite cu cel puțin două săptămâni înainte de o intervenție chirurgicală pentru a preveni sângerările excesive.

Totodată, uleiul de cimbru sau suplimentele pe bază de cimbru trebuie utilizate cu precauție la persoanele care iau medicamente pentru tensiunea arterială ridicată. Administrarea acestora împreună, poate provoca hipotensiune arterială, adică o scădere anormală a tensiunii arteriale.

Pentru a evita interacțiunile de acest fel, discută cu medicul dacă iei sau intenționezi să iei cimbru pentru a trata orice afecțiune de sănătate. Asigură-te că menționezi toate medicamentele și suplimentele pe care le folosești în prezent.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1.Studiul „To evaluate anti-anxiety activity of thymol”, publicat în Journal of Acute Disease 3.2 (2014): 136-140, autori: Bhandari, Sanjay Singh, and Mahaveer Prasad Kabra.
2.Studiul „Thymol attenuates the worsening of atopic dermatitis induced by Staphylococcus aureus membrane vesicles”, publicat în International immunopharmacology 59 (2018): 301-309, autori: Kwon, Hyo Il, et al.
3.Studiul „Urge to cough is significantly abolished by nasal thymol application” (2013), publicat în European Respiratory J,ourna,l autori: Gavliakova, Silvia, et al.
4.Studiul „Supplemental thymol and carvacrol increases ileum Lactobacillus population and reduces effect of necrotic enteritis caused by Clostridium perfringes in chickens”, Scientific reports 7.1 (2017): 1-11, autori: Yin, Dafei, et al.
5.Studiul „The impact of a novel herbal Shirazi Thymus Vulgaris on primary dysmenorrhea in comparison to the classical chemical Ibuprofen”, publicat în Journal of research in medical sciences: the official journal of Isfahan University of Medical Sciences 17.7 (2012): 668, autori: Direkvand-Moghadam, Ashraf, and Afra Khosravi
6.Studiul „Antifungal activity and mode of action of thymol and its synergism with nystatin against Candida species involved with infections in the oral cavity: an in vitro study”, publicat în BMC complementary and alternative medicine 15.1 (2015): 1-7, autori: De Castro, Ricardo Dias, et al
7.Studiul „Antioxidant and antihypertensive activity of extract from Thymus serpyllum L. in experimental hypertension”, publicat în Plant foods for human nutrition 68.3 (2013): 235-240, autori: Mihailovic-Stanojevic, N., et al
8.Studiul „Antioxidant properties of Thymus vulgaris oil against aflatoxin-induce oxidative stress in male rats”, publicat în Toxicon 57.7-8 (2011): 984-991, autori: El-Nekeety, Aziza A., et al.
9.Studiul „Thymus mastichina: chemical constituents and their anti-cancer activity”, publicat în Natural product communications 7.11 (2012): 1934578X1200701120, autori: Gordo, Joana, et al.
Medical News Today: „What are the benefits of thyme?”, https://www.medicalnewstoday.com/articles/266016#forms
Webmed: „Thyme Tea: Health Benefits, Nutrition Facts, and How to Prepare It”, https://www.webmd.com/diet/thyme-tea-health-benefits#1
Very Well Health: 
„The Health Benefits of Thyme (Thymus Vulgaris)”, https://www.verywellhealth.com/the-benefits-of-thymus-vulgaris-88803


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0