Busuiocul – arma secretă în lupta cu colesterolul mărit

Busuiocul este o plantă ierboasă, originară din Asia, care are capacitatea de a reduce colesterolul, dar are și proprietăți antibiotice și, totodată, poate preveni chiar și cancerul. Busuiocul a fost considerat o plantă sacră și nobilă, întrucât cuvântul „busuioc” provine din vechea greacă „basilikhon” care înseamnă „regal”.  Această plantă ierboasă este folosită de secole pentru proprietățile sale impresionante și pentru efectele sale asupra sănătății. Totodată, această plantă aromată este folosită ca condiment într-o varietate de feluri de mâncare și joacă un rol-cheie în bucătăria italienească și thailandeză.

Reduce nivelul mărit de grăsime din sânge

Grăsimile sunt insolubile, ceea ce înseamnă că colesterolul nu se dizolva în sânge, ci se lipește de anumite proteine, formând lipoproteine. Lipoproteinele reprezintă un factor de risc major pentru bolile coronariene, dar și pentru atacul cerebral. Din acest motiv persoanele care descoperă că au colesterolul mărit trebuie să facă tot posibilul să scadă valorile acestuia pentru a preveni bolile de inimă.

Busuiocul poate conține substanțe capabile să scadă concentrațiile plasmatice de lipide și ar putea fi benefice în prevenirea hiperlipidemiei și a bolilor cardiovasculare conexe întocmai cum s-a concluzionat și într-o cercetare1 efectuată în 2009.

În fapt, potrivit studiilor efectuate în ultimii ani, busuiocul elimină colesterolul „rău” din sânge sau LDL-ul, scăzând nivelul de lipoproteine din sânge. De asemenea, eugenolul, substanța care se regăsește în busuioc, are proprietăți antioxidante, inhibând oxidarea LDL-ului și prevenind deci bolile de inimă, precum și ateroscleroza. Mai mult decât atât, extractul din frunze de busuioc (lat. Ocimum sanctum linn) scade nivelul colesterolului total în hipercolesterolemie, într-un studiu2 efectuat pe șobolani, în 2019. 

Reduce nivelul crescut de zahăr din sânge

De asemenea, într-un studiu3 efectuat pe șobolani cu diabet, extractul de busuioc a ajutat la reducerea nivelului ridicat de zahăr din sânge. Busuiocul poate fi, în plus, de ajutor în tratarea efectelor pe termen lung ale glicemiei crescute datorită extractului de etanol din frunzele sale.

Sursă excelentă de vitamine și minerale

Busuiocul conține multe vitamine, minerale și antioxidanți precum luteina, zeaxantina, betacarotenul și betacriptoxantina. Multe dintre beneficiile busuiocului pentru sănătate sunt datorate acestor antioxidanți, precum uleiurilor sale esențiale. 

Fiind o sursă excelentă de vitamina A, vitamina C, dar și antioxianți, busuiocul protejează arterele de efectele nocive ale radicalilor liberi din organism. De asemenea, această plantă este bogată în minerale precum calciu, potasiu și mangan, dar și în flavonoizi.

Busuiocul conține, de asemenea, mulți alți nutrienți vitali precum: calciu, vitamina K, mangan, magneziu, fier, zinc, potasiu. Totuși acești compuși dispar în cea mai mare parte, în timpul procesului de uscare al plantei, de aceea alege să consumi busuioc proaspăt, crud ori de câte ori este posibil.

Alte beneficii ale consumului de busuioc asupra sănătății

Busuiocul nu este doar un remediu popular popular pentru afecțiuni precum greața și mușcăturile de insecte, ci este, de asemenea, utilizat pe scară largă în medicina tradițională ayurvedică. Astăzi, oamenii de știință studiază potențialele beneficii medicinale ale busuiocului. Extractele sau uleiurile esențiale de busuioc, care furnizează cantități concentrate de compuși din plante, sunt de obicei, testate în loc de frunzele întregi.

1. Antibiotic natural – proprietățile antimicrobiene ilustrate într-un studiu4 din 2017 fac din busuioc un antibiotic eficient. Pentru a te bucura de acest efect al plantei de busuioc, poți să-l consumi și în combinație cu un cățel de usturoi pentru a ține virusurile la distanță.

2. Puternic efect antioxidant – cu un conținut bogat de antioxidanți, busuiocul previne o mulțime de boli printre care și cancerul de sân, colon și pancreas conform unor cercetări5,6,7.

3. Antiinflamator eficient – inflamația este un proces normal, care ajută organismul să lupte cu infecțiile, însă atunci când devine cronică inflamația se transformă într-un pericol pentru tine, declanșând la rândul ei alte afecțiuni. Busuiocul reduce inflamația inhibând eliberarea de citokine proinflamatorii. Întocmai cum a demonstrat și un studiu8 publicat în Brazilian Journal of Pharmaceutical Sciences, extractul de busuioc are proprietăți antiinflamatorii, iar mecanismul implicat este o interacțiune compusă între inhibarea mediatorului proinflamator și stimularea citokinelor antiinflamatorii.

4. Previne îmbătrânirea – cercetătorii au studiat efectul pe care busuiocul îl are asupra procesului de îmbătrânire. Rezultatele unui studiul9 a dovedit că busuiocul acționează la nivel celular împotriva procesului de îmbătrânire, formula activă care conține extract de busuioc exercită efecte antiîmbătrânire atunci când este aplicată local.

5. Combate stresul – studiile au scos la suprafață faptul că busuiocul funcționează precum un adaptogen natural, adică ajută organismul să se adapteze la stres, astfel încât acesta să nu îi mai dăuneze. Într-un studiu10 efectuat pe 158 de participanți ce au avut cel puțin trei simptome de stres, administrarea zilnică de 1.200 mg de extract de busuioc timp de șase săptămâni a fost cu 39% mai eficientă în ameliorarea simptomelor generale de stres decât un placebo.

Cum să introduci busuiocul în dieta ta

Studiile nu au stabilit încă ce cantitate de busuioc trebuie să consumi zilnic pentru a te bucura de beneficiile pe care acesta le are, însă specialiștii recomandă o cantitate de două linguri pe zi.
Fiind un aliment slab din punct de vedere caloric, adică 100 de grame de busuioc au 20 de calorii, busuiocul poate fi folosit și în timpul curelor de slăbire. Busuiocul are o mulțime de vitamine, minerale și alți nutrienți de preț, fiind extrem de hrănitor pentru organismul tău. 

În 5 grame (2 linguri) de busuioc proaspăt, tocat, vei găsi: 0 g de zahăr și găsime, 0.2 g de proteine, 0.1 g de glucide și fibre, 1 g de calorii. Poți consuma busuioc curd și tocat, adăugându-l drept condiment pentru preparatele tale, dar îl poți consuma și sub formă de ceai ori ulei de busuioc.
 

Sursă foto:  Shutterstock
Bibliografie:
1.Studiul „Sweet basil (Ocimum basilicum L.) improves lipid metabolism in hypercholesterolemic rats”,  publica în e-SPEN, the European e-Journal of Clinical Nutrition and Metabolism 4.4 (2009): e181-e186, autori: Harnafi, Hicham, Mohammed Aziz, and Souliman Amrani
2.Studiul „Basil leaves (Ocimum sanctum linn.) extract decreases total cholesterol levels in hypercholesterolemia sprague dawley rats model”, publicat în  IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. Vol. 546. No. 6. IOP Publishing, 2019, autori: Rachmawati, Nisya Ayu, Brian Wasita, and Lilik Retna Kartikasari.
3. Studiul „Glucose Lowering Effect of Basil Leaves in Diabetic Rats”, publicat în Open access Macedonian journal of medical sciences 7.9 (2019): 1415, autori: Widjaja, Sry Suryani, and Maya Savira Rusdiana
4.Studiul „Chemical composition, antioxidant and antimicrobial activity of basil (Ocimum basilicum L.) essential oil”, publicat în Journal of Essential Oil Bearing Plants 20.6 (2017): 1557-1569, autori: Stanojevic, Ljiljana P., et al.
5.Studiul „In vitro antioxidant and antiproliferative activities of six international basil cultivars”, publicat în Natural product research 29.22 (2015): 2149-2154, autori: Elansary, Hosam O., and Eman A. Mahmoud
6.Studiul „Herbs as a food source in Turkey”, publicat în  Asian Pacific Journal of Cancer Prevention 5.3 (2004): 334-339, autori: Esiyok, Dursun, Semih Otles, and Eren Akcicek
7.Studiul „Phytochemical profile and evaluation of the biological activities of essential oils derived from the Greek aromatic plant species Ocimum basilicum, Mentha spicata, Pimpinella anisum and Fortunella margarita”, Molecules 21.8 (2016): 1069, autori: Fitsiou, Eleni, et al.
8.Studiul „Evaluation of basil extract (Ocimum basilicum L.) on oxidative, anti-genotoxic and anti-inflammatory effects in human leukocytes cell cultures exposed to challenging agents”, Brazilian Journal of Pharmaceutical Sciences 53.1 (2017), autori: Güez, Camila Martins, et al.
9.Studiul „Formulation and in vivo evaluation for anti-aging effects of an emulsion containing basil extract using non-invasive biophysical techniques”, publicat în DARU: Journal of Faculty of Pharmacy, Tehran University of Medical Sciences 19.5 (2011): 344, autori: Rasul, A., and N. Akhtar
10.Studiul „Efficacy of an extract of ocimum tenuiflorum (OciBest) in the management of general stress: A double-blind, placebo-controlled study”, publicat în Evidence-based Complementary and Alternative Medicine 2012 (2012), autori: Saxena, Ram Chandra, et al.

 

 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0