Anxietatea și noul coronavirus: cum putem combate panica

Pandemia COVID-19 ne afectează pe fiecare în parte, începând cu lipsa mobilității, deoarece trebuie să rămânem în casă cât de mult posibil, până la lipsa interacțiunii cu alte persoane, în unele cazuri, chiar și cu persoanele dragi.

Având în vedere această situație, este normal să te simți mai vulnerabil, mai neliniștit și irascilibil, emoții care se pot transforma, cu ușurință, în anxietate, panică sau depresie. Frica și anxietatea, corelate cu posibilitatea îmbolnăvirii, pot fi copleșitoare, dar dacă înțelegi cum să faci față stresului, poți aprecia mai bine lucrurile din viața ta pe care, adesea, le iei ca atare – familia, casa, accesul la hrană și medicamente, elemente de care multă lume pe Glob nu se bucură cu aceeași lejeritate.  

Oamenii reacționează foarte diferit la stres

Prima regulă de management a stresului și a anxietății este înțelegerea faptului că reacția la stres este cea care dictează emoțiile survenite ulterior. Felul în care reacționezi la stres depinde de mulți factori, și anume de comunitatea în care ai crescut, anturajul apropiat, natura meseriei tale, stilul de viață și perspectiva asupra vieții, printre altele. Așadar, este bine să iei, înainte de orice, în calcul faptul că există persoane, în această perioadă, supuse unui stres major, iar ele sunt primele la care trebuie să ne gândim și pe care trebuie să le ajutăm, dacă se poate. 

În cazul de față, persoanele care sunt supuse la un grad ridicat de stres sunt:

  • Vârstnicii, alături de persoanele cu afecțiuni cronice, care fac parte din grupele de risc ridicat de infectare;
  • Copiii și adolescenții, care fie nu înțeleg prea bine ce se întâmplă și de ce nu pot ieși din casă (copiii), fie trec prin transformări fizice și emoționale care le pot altera perspectiva asupra stării de fapt și le pot accentua anumite emoții (adolescenții);
  • Persoanele implicate în mod direct în lupta împotriva COVID-19, precum cadrele medicale;
  • Persoanele cu boli psihice sau cele care consumă substanțe ilegale.

Așadar, este bine să ai, mereu, în vedere faptul că populația generală, din care faci parte, se află într-o poziție destul de sigură. Atâta timp cât respecți măsurile impuse de autorități și ai răbdare, lucrurile se vor rezolva. Repetă-ți acest lucru, ca pe o mantră, ori de câte ori te simți copleșit de anxietate sau panică.

De multe ori, însă, simptomele sunt dificil de recunoscut, așadar este bine să cunoști semnalmentele generale, pentru a le identifica atât în cazul tău, cât și în cazul persoanelor apropiate. Cele mai comune simptome ale anxietății pe fondul pandemiei sunt:

  • Sentimentul de teamă și/sau de îngrijorare cu privire la starea ta de sănătate și a celor dragi;
  • Deprecierea calității somnului;
  • Tulburări de alimentație (mâncat în exces, compulsiv, sau lipsa poftei de mâncare);
  • Probleme de concentrare;
  • Înrăutățirea afecțiunilor cronice existente;
  • Consum crescut de alcool și/sau tutun sau droguri.

Așadar, este important să ai grijă de tine și de persoanele din anturajul apropiat, pentru a face față cu brio acestei situații. 

Cum faci față anxietății și/sau panicii

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poți face este să nu cazi în capcana intoxicării cu știri legate de acest subiect. Fie că vorbim de televizorul care rulează non-stop pe un canal de știri sau de statul pe telefon pe Facebook, de unde mulți dintre noi își culeg informațiile, important este să te menții informat din surse oficiale, fără a face abuz de informație. 

Poți petrece, în fiecare dimineață, 15-20 de minute pentru știri, iar apoi să îți continui rutina în mod normal. Acest lucru este benefic atât pentru diminuarea stresului, pentru că te poți angrena în alte activități și, astfel, să uiți temporar de situația în care ne aflăm, dar și pentru diminuarea stării de panică adesea indusă de titlurile apocaliptice ale știrilor. Informează-te doar din sursele oficiale, conștientizând că titlurile incendiare pot ascunde, de multe ori, informație eronată. 

Un alt aspect important este grija față de corp, care este strâns legată de sănătatea mentală. Având în vedere faptul că, în această perioadă, suntem consemnați la domiciliu, este nevoie să depui puțin mai mult efort pentru a te menține activ. Respectă-ți rutina zilnică, trezește-te la aceeași oră la care te trezeai și înainte, consumă cât mai multe legume și fructe, hidratează-te corespunzător și fă exerciții de mișcare (de exemplu, yoga). Toate aceste elemente contribuie la starea ta de sănătate și la susținerea sistemului imunitar, dar îți mențin și starea de spirit pozitivă. 

Nu în ultimul rând, păstrează contactul uman, pe cale virtuală. Este important să nu te izolezi de persoanele din anturaj, pentru că singurătatea poate duce la instalarea anxietății și a depresiei. Fie că e vorba despre un apel telefonic, un mesaj sau o conversație pe un canal de socializare, conversația activă cu prietenii și familia pot atenua simptomele panicii, anxietății și depresiei. 

 

 

Bibliografie:
CDC – Coronavirus: Manage Anxiety & Stress
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prepare/managing-stress-anxiety.html
American Psychological Association - Speaking of Psychology: Coronavirus Anxiety
https://www.apa.org/research/action/speaking-of-psychology/coronavirus-anxiety

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0