Ai suferit o fractura? Afla cum sa recuperezi mai rapid integritatea osului

Fracturile pot afecta si un os sanatos, in cazul unui traumatism puternic, insa de multe ori ele apar pe fondul preexistentei unui proces de osteoporoza.

De aceea, imobilizarea prelungita dupa tratamentul chirurgical pot accentua la unele persoane procesele de osteoliza daca pacinetul nu respecta o serie de recomandari medicale.

Alimentatia, esentiala in refacerea osoasa

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

In procesul de refacere osoasa, un rol important il joaca alimentatia, influentand direct procesul de osteogeneza si mentinerea unei densitati minerale osoase adecvate. Trebuie sa stim ca osul este supus permanent unor procesele de osteosinteza si osteoliza, in care este implicat direct aportul de calciu si alte minerale, precum magneziul, dar si de vitamina D. Pentru persoanele cu o densitate minerala mai scazuta, care de multe ori este descoperita de radiolog dupa fractura, este importanta schimbarea alimentatiei si completarea acesteia, la recomandarea medicului, cu anumite suplimente alimentare benefice.

Daca nu exista intoleranta la lactoza, sursele cele mai importante de calciu o reprezinta laptele si produsele lactate fermentate, precum branzeturile si iaurtul, dar si ouale, laptele din soia si tofu, susanul si verdeturile.

Intrucat un mediu prea acid al sangelui are drept rezultat tocmai extragerea calciului din principalele surse, adica osul, este important ca in perioada de recuperare post fractura sa reusim sa combatem acidoza, printr-o hidratare corespunzatoare si furnizand organismului cat mai multe fructe, legume, verdeturi si salate proaspete. De asemenea, trebuie evitate proteinele in exces, care produc sulfati ce necesita calciu pentru eliminare. Insa proteinele animale nu trebuie eliminate  complet, ci putem consuma de 2-3 ori pe saptamana carne slaba - curcan, pui, vita slaba. Ca surse de proteine animale, care joaca rolul lor in fortificarea osoasa, pe langa lactate, nu trebuie sa ne limitam numai la carne, ci si la peste, preferabil sardine, hamsii, ton, somon, dar si peste alb (dorada, barbunia, stavrid).

Mesele principale pot consta in meniuri bogate in legume cu aport important de calciu si alte minerale, magneziu si zinc.

Zincul este responsabil de refacerea colagenului din jurul calusului fracturii si de activarea celulelor osoase de calciu, care sunt depozitate in tesutul colagen. De aceea sunt recomandate din belsug salata verde, cruciferele, brocoli, conopida, varza, varza de Bruxelles, patrunjel, sparanghel, ardei gras, fasolea verde sau galbena pastai, dar si fasolea uscata, nautul, meiul si lintea, sfecla si ridiche neagra. In salatele verzi putem adauga rosii, ceapa rosie, seminte de dovleac, seminte de floarea soarelui.

Pentru ca in recuperarea dupa fracturi este importanta mentinerea unei greutati adaptate inaltimii si fiziologiei, unele persoane trebuie sa evite luarea in greutate, favorizata de repausul indelungat, ba chiar sa piarda in greutate. De aceea dulciurile si zaharul rafinat trebuie evitate, sursele de glucide fiind fructele crude sau uscate, surse importante de vitamina C si zinc, importante in absorbtia corespunzatoare a calciului. Se pot consuma citrice, portocale, grapefruit, mandarine, pomelo, pepene galben, kiwi, fructe de padure, zmeura, afine, capsune, coacaze negre, mure, smochine, banane, ananas. Pentru un aport crescut de enzime, dupa mese se recomanda cateva feliute de papaia si mango.

Intre mese, drept gustari se pot consuma oleaginoase, de preferinta crude, neprelucrate termic sau sarate: nuci, alune, migdale, arahide.

Din cauza problemelor legate de circulatia vasculara si limfatica a nivelul mebrului afectat, se recomanda eviatarea consumului de sare, una dintre consecintele neplacute ale excesului de sodiu fiind edemul, cu perturbarea circulatiei si incetinirea vindecarii. In plus, sarea in exces impiedica absortia calciului.

Pentru evitarea problemelor legate de tranzitul intestinal pacientii pot consuma zilnic cereale integrale grau, orez, ovaz, fulgi de cereale, germeni de grau. Atentie, insa la tarate si fibrele in exces care pot elimina calciul atunci cand este administrat sub forma suplimentelor, de aceea cerealele integrale se vor administra la distanta de cateva ore de la administrarea tabletor.

Se recomanda eviatrea bauturilor carbogazoase, sucurile prea dulci, cafeaua, alcoolul, tutunul care ingreuneaza absorbtia calciului si a vitaminei D.

Sportul si scaderea in greutate

Din cauza imobilizarii, nu numai osul este cel afectat ci si musculatura, care se atrofiaza, iar articulatiile capata redoare, astfel incat se impun kinetoterapia si balneoterapia, care ajuta la redobandirea tonusului muscular si mobilitatea articulara. Balneoterapia este o optiune de luat in seama, mai ales de catre cei tineri, care asociaza aceasta forma de terapie cu varstnicii. in realitate, este extrem de utila pentru aceste situatii, apele minerale, in special cele clorurosodice, sulfuroase si termale, accelerand procesele de refacere.

La noi in tara exista cateva statiuni cu centre de fizioterapie si kinetoterapie, specializate in recuperarea naturala post fractura, cu programe terapeutice intense si  deosebit de eficiente in grabirea vindecarii: Baile Herculane, Eforie Nord, Mangalia, Baile Felix, Amara, Lacul Sarat, Techirghiol.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ca suplimente menite sa ajute refacerea articulatiilor piciorului, medicii pot recomanda produse ce contin glucozamin sulfat, condroitin sulfat, metilsulfonilmetan (MSM), acid hialuronic, turmeric, aminoacizi L-metionia, L-cisteina, colagen, vitamine vitamine (A, C, B2, B6, B12, colina, niacina) coaja de salcie, zinc si mangan.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0