9 plante și condimente care combat inflamaţia

Inflamația în organism ajută corpul în lupta împotriva infecțiilor, dar, în anumite situații, aceste procese se pot prelungi sau declanșa în mod inutil. Potrivit cercetărilor, inflamația cronică poate da curs multor boli cronice, printre care diabet și cancer.  Alimentația joacă un rol esențial în menținerea unui nivel normal de inflamație în organism. Află care sunt cele mai utile plante și condimente care luptă împotriva inflamației. 

1. Ghimbirul

Ghimbirul este un condiment delicios care poate fi folosit proaspăt, uscat sau sub formă de pulbere. În afara uzului culinar, ghimbirul este folosit de mii de ani în medicina tradițională pentru a vindeca diverse afecțiuni, printre care răcelile, migrena, starea de greață, artrita și hipertensiunea arterială. 

Ghimbirul conține peste 100 de substanțe active care au proprietăți benefice pentru organism, iar unul dintre cele mai importante beneficii este reducerea inflamației în corp. În plus, ghimbirul este atât de versatil încât poate fi încorporat în numeroase feluri de mâncare, atât sărate, cât și dulci, și se găsește foarte ușor, proaspăt sau sub formă de supliment. 

2. Usturoiul

Usturoiul este un aliment popular în România, atât datorită savorii pe care o dă mâncărurilor, cât și proprietăților curative. De asemenea, usturoiul are o istorie bogată în medicina tradițională și este frecvent folosit în leacuri și remedii împotriva artritei, tusei, constipației, infecțiilor și durerilor de dinți. Majoritatea beneficiilor provin din compușii sulfurici regăsiți în usturoi, care au proprietăți antiinflamatoare. Usturoiul se găsește și sub formă de supliment alimentar. Optează pentru un extract concentrate de usturoi, pentru rezultate cât mai bune. 

3. Turmericul

Turmericul este un condiment frecvent utilizat în bucătăria indiană pentru a condimenta, în special, mâncărurile tip curry. Cu toate acestea, turmericul este folosit din Antichitate ca remediu naturist. 
Acest condiment viu colorat conține peste 300 de compuși activi, iar principalul este un antioxidant numit curcumin, sau curcuma, care are proprietăți antiinflamatoare foarte puternice. 

Există numeroase cercetări care sugerează faptul că ingredientul curcumin poate bloca activarea molecule NF-κB, responsabilă pentru activarea genei care stimulează procesele inflamatorii din corp. Dacă intenționezi să iei un supliment cu turmeric, optează pentru un produs care conține și piper negru, sau piperină, ce ajută la asimilarea curcuminului în organism. 

4. Cardamomul

Cardamomul este un condiment provenit din Asia de Sud-Est și are un gust complex, ușor dulce, ușor picant și foarte aromat.  Potrivit cercetătorilor, suplimentele cu cardamom pot reduce anumiți markeri inflamatori și menține un nivel normal de inflamație în corp.  Pe lângă suplimente, cardamomul poate fi folosit drept condiment pentru ceai, cafea și mâncăruri. Acesta este disponibil și sub formă de pulbere în magazine tip plafar. 

5. Piperul negru

Piperul negru este, fără doar și poate, cel mai popular condiment din lume. În medicina naturistă, piperul este folosit pentru a trata sau ameliora anumite afecțiuni, cum ar fi astmul, diareea sau anumite tulburări gastrice.  Oamenii de știință sunt de părere că piperul negru, împreună cu ingredientul active principal – piperina, poate contribui la reducerea inflamației din corp. Din păcate, studiile clinice sunt limitate și nu se poate spune cu certitudine dacă proprietățile antiinflamatoare ale piperului negru sunt eficiente la nivelul organismului uman. 

6. Ginsengul

Ginsengul este o plantă utilizată în Asia de mii de ani, grație multiplelor proprietăți benefice pentru sănătate. Există mai multe tipuri de ginseng, însă cele mai populare sunt ginsengul asiatic (Panax ginseng) și ginsengul american (Panax quinquefolius). Diferențele dintre cele două constau în efectele pe care le promovează și în concentrațiile de compuși activi. Astfel, ginsengul asiatic are proprietăți tonifiante și revigorante, în timp ce ginsengul american are o acțiune mai relaxantă. 

În general, ginsengul este considerat un produs therapeutic în special datorită unor substanțe active numite ginsenozide, care promovează scăderea nivelului de inflamație din corp. Rădăcina de ginseng poate și adăugată cu ușurință în orice regim alimentar, în preparate gătite, sub formă de supliment, condiment sau ceai. 

7. Ceaiul verde

Ceaiul verde a devenit o băutură popular în ultimele decenii și este considerat un remediu eficient pentru numeroase probleme de sănătate sau tulburări. Planta Camellia sinensis L., din care este obținut ceaiul verde, conține numeroși polifenoli care au fost studiați îndeaproape pentru beneficiile aduse sănătății creierului și inimii. Pe lângă acestea, polifenolii promovează scăderea în masa de grăsime și pot reduce inflamația din corp. 

Așadar, polifenolii regăsiți în ceaiul verde pot fi de ajutor în managementul anumitor afecțiuni de sănătate cu comportament inflamator, cum ar fi osteoartrita, artrita reumatoidă, boala Alzheimer’s, probleme gingivale și chiar și anumite tipuri de cancer.  Ceaiul verde este gustos și energizant și poate fi găsit în amestecuri inedite, cum ar fi iasomie, lămâie, căpșuni sau ghimbir. 

8. Rozmarinul 

Rozmarinul este o plantă aromatică extrem de îndrăgită, care se cultivă în special în regiunea mediteraneană.  Potrivit cercetătorilor, rozmarinul are proprietăți antiinflamatorii datorită conținutului bogat de polifenoli, în special de acid rozmarinic și acid carnosic. Polifenolii au caracter antioxidant, deci te pot proteja și de efectele negative ale radicalilor liberi. În plus, rozmarinul este foarte plăcut la gust și poate fi adăugat în numeroase feluri de mâncare, de la fripturi, la paste și tocănițe. Rozmarinul se găsește proaspăt, uscat sau sub formă de pulbere. 

9.   Scorțișoara

Scorțișoara este un condiment delicious obținut din scoarța copacilor din familia Cinnamomum.  Există două tipuri de scorțișoară, și anume scorțișoara Ceylon, cunoscută și drept scorțișoară veritabilă, și scorțișoara Cassia – mai răspândită pe piață și mai accesibilă la preț. 

Scorțișoara este apreciată pentru proprietățile sale curative de mii de ani. Potrivit cercetătorilor, un consum regulat de scorțișoară poate scădea semnificativ anumiți markeri inflamatori, în special CRP și MDA, și poate crește nivelul de antioxidanți din organism.  Astfel, consumul de scorțișoară poate fi de ajutor mai ales în caz de boli cronice, cum ar fi diabetul și artrita reumatoidă. Cu toate că o cantitate mică de scorțișoară este considerată sigură pentru consum, excesul de scorțișoară poate fi periculos pentru sănătate. Acest lucru se întâmplă deoarece scorțișoara conține cantități semnificative de cumarină. Acest compus a fost asociat cu leziuni la nivelul ficatului, în caz de consum în exces. 

Așadar, doza zilnică recomandată de scorțișoară este de 0.1 mg per kilogram din greutatea totală a corpului. O linguriță, adică aproximativ 2.5 g de scorțișoară Cassia conține 7-18 mg de cumarină, ceea ce înseamnă că un adult ar trebui să consume maxim o linguriță de scorțișoară pe zi.  În concluzie, poți folosi scorțișoara drept condiment, pentru a aroma mâncăruri și băuturi. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - 9 Herbs and Spices That Fight Inflammation
https://www.healthline.com/nutrition/anti-inflammatory-herbs 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0