Cum iti imbunatatesti aptitudinile de organizare si management al timpului?

Lucrezi continuu, însă niciodată nu reușești să termini ce ai de făcut, astfel încât să îți rămână timp și pentru tine și pasiunile tale? Poate că e cazul să regândești modul în care îți organizezi activitățile zilnice!

Ți se întâmplă adesea să îți dorești ca ziua să fie măcar cu câteva ore mai lungă, astfel încât să ai timp să faci tot ce îți propui? Ei bine, având în vedere că acest lucru nu e posibil, ai putea să îți propui să îți organizezi timpul cât mai bine posibil, astfel încât să fii mai eficient și să poți face cât mai multe.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cum să îți gestionezi mai bine timpul, în 5 pași simpli

Managementul timpului începe cu o bună organizare a lucrurilor pe care trebuie să le faci într-o zi, dar fără să scapi din vedere țelurile pe termen scurt, mediu și lung. În acest fel, vei reuși să îți gestionezi timpul în mod eficient.

Stabilește-ți task-urile

Nu e indicat să începi o zi de muncă fără să știi exact ce ai de făcut de dimineața până seara. Numai având o privire de ansamblu vei reuși să te organizezi ca la carte. Așadar, dimineața îți vei stabili task-urile pentru ziua respectivă și le vei nota într-o agendă sau un document pe calculator, în ordinea importanței. Prioritizarea este foarte importantă, așa că e obligatoriu să știi în ce ordine vei face lucrurile încă de la prima oră a dimineții.

Se recomandă ca programul zilnic să fie început cu cele mai dificile și importante sarcini, pentru că în a doua parte a zilei te vei concentra mai greu decât dimineața, ceea ce înseamnă că ai putea pierde mai mult timp cu același task. 

În cazul în care ai un job în care e imposibil să-ți faci un astfel de plan, deoarece de-a lungul zilei tale de muncă apar constant situații imprevizibile, trebuie ca pentru momentele de liniște să fii deja pregătit cu soluții. De exemplu, să ai o listă cu ce vrei să faci în acele momente, indiferent când vor apărea: poate să faci o comandă online, poate să dai un telefon la grădinița copilului, poate să plătești o factură etc.

Învață să adaptezi programul zilnic în funcție de nevoi

Există zile în care pur și simplu nu te poți ține de planul făcut de dimineață, pentru că apar probleme neprevăzute. Într-o asemenea situație, e important să nu te panichezi și să îți modifici programul în funcție de noile priorități. Dacă apar sarcini care nu sunt urgente, nu te abate de la planul făcut de dimineață și lasă aceste sarcini pentru finalul de program. Altfel, riști să te întrerupi din ceea ce faci și să îți pierzi concentrarea pe care apoi ți-o vei recăpăta cu greu.

Învață să spui NU

Dacă un prieten, o rudă sau un coleg de la muncă te roagă să îi faci un serviciu, iar timpul tău este extrem de limitat, învață să refuzi sau să negociezi (de exemplu, să le faci serviciul respectiv ceva mai târziu sau a doua zi, în funcție de situație). Altfel, vei pierde din timpul tău, ceea ce înseamnă că riști să lucrezi peste program și să îți strici planurile de după muncă. 

Bineînțeles, dacă știi că timpul îți permite și ai mici pauze stabilite în orarul tău (este necesar ca orarul să includă și pauze de relaxare, masă etc.), e indicat să îți ajuți prietenii și colegii în orice situație, mai ales că niciodată nu știi când și tu vei avea nevoie de o mână de ajutor. 

Elimină orice factor perturbator

Poți face un experiment într-o zi: notează fiecare ocazie cu care ți-ai aruncat privirea către telefonul mobil sau ai navigat pe o pagină de internet care nu are nicio legătură cu ce ai tu de făcut. Vei observa că atenția îți este distrasă în mod constant pe parcursul zilei.
Acum imaginează-ți cât de productiv ai fi dacă ai elimina orice obiect/ dispozitiv/ activitate care îți distrage atenția de la ce ai de făcut. În mod cert ai da mai mult randament, iar asta înseamnă că ai termina ce ai de făcut mai repede, deci ai avea ulterior mai mult timp pentru tine. 

Nu pierde timpul așteptând

Nu îți căuta scuze pentru a-ți lua pauze inutile. De pildă, dacă ai de așteptat un document de la un coleg, nu trage de timp până când primești documentul cu pricina, ci ocupă-te de altceva în acest timp. Cum spuneam mai sus, fiecare dintre noi are o listă cu lucruri de făcut pe lângă serviciu, așa că încearcă să strecori rezolvarea, dacă lucrurile se pot rezolva de la distanță, în momentele moarte de la muncă.

În acest fel, vei câștiga timp pe care îl poți petrece la final de program exact așa cum îți dorești tu și nu vei intra în criză de timp. Amânarea este cel mai mare inamic al timpului tău, așa că e esențial să îți înfrânezi dorința de a amâna lucrurile.

Aceste reguli nu se aplică numai când vine vorba despre munca de birou, ci sunt valabile și în ceea ce privește organizarea de acasă. De pildă, dacă ai o zi liberă în care vrei să faci și curățenie, dar și cumpărături și să petreci totodată și timp cu copiii, e indicat să începi cu task-urile mai dificile și mai neplăcute și să închei cu cele mai ușoare. 

În familie, este foarte important să nu fie doar o persoană care face toate treburile, ci acestea să fie împărțite echitabil între toți membrii familiei. Dacă o mamă, de exemplu, are și serviciu, face singură și curățenie și mâncare, merge și la piață, face ordine și în camera copiilor și așa mai departe, iar alți membrii ai familiei nu contribuie cu nimic, va ajunge să fie extrem de obosită, fără timp deloc pentru ea și să i se deterioreze atât sănătatea fizică, precum și cea mentală.

Așadar, sarcinile trebuie împărțite într-o gospodărie, iar copiii trebuie să primească și ei mici sarcini, potrivite pentru vârsta lor, pentru a învăța ce înseamnă responsabilitățile și asumarea lor. Cu cât îți organizezi mai bine timpul, cu atât vei avea mai mult pentru activitățile care îți fac plăcere și care te ajută să ai grijă de sănătatea ta. În acest mod, vei fi mai mulțumit de felul în care se așază lucrurile și vei avea și o stare de spirit mai bună.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Life Hack - How to Organize Your Life: 10 Habits of Really Organized People
https://www.lifehack.org/articles/productivity/how-organize-your-life-10-habits-really-organized-people.html


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0