Cum iti imbunatatesti aptitudinile de organizare si management al timpului

Lucrezi incontinuu, insa niciodata nu reusesti sa termini ce ai de facut, astfel incat sa iti ramana timp si pentru tine si pasiunile tale? Poate ca e cazul sa regandesti modul in care iti organizezi activitatile zilnice!

Ti se intampla adesea sa iti doresti ca ziua sa fie macar cu cateva ore mai lunga, astfel incat sa ai timp sa faci tot ce iti propui? Ei bine, avand in vedere ca acest lucru nu e posibil, ai putea sa iti propui sa iti organizezi timpul mai bine, astfel incat sa fii mai eficient si sa ai timp pentru cat mai multe.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Managementul timpului incepe cu o buna organizare a lucrurilor pe care trebuie sa le faci intr-o zi, dar fara sa scapi din vedere telurile pe termen scurt, mediu si lung. In acest fel, vei reusi sa iti gestionezi timpul in mod eficient.

Cum sa iti gestionezi mai bine timpul, in 5 pasi simpli

Stabileste-ti task-urile – nu e indicat sa incepi o zi de munca fara sa stii exact ce ai de facut de dimineata pana seara. Numai avand o privire de ansamblu vei reusi sa te organizezi ca la carte. Asadar, dimineata iti vei stabili task-urile pentru ziua respectiva si le vei nota intr-o agenda, in ordinea importantei. Prioritizarea este foarte importanta, asa ca e obligatoriu sa stii in ce ordine vei face lucrurile inca de la prima ora a diminetii.

Specialistii recomanda sa incepem programul zilnic cu cele mai dificile si importante task-uri. Asta pentru ca in a doua parte a zilei te vei concentra mai greu decat dimineata, ceea ce inseamna ca ai putea pierde mai mult timp cu acelasi task.

Invata sa adaptezi programul zilnic in functie de nevoi – exista zile in care pur si simplu nu te poti tine de planul facut de dimineata, pentru ca apar situatii neprevazute. Intr-o asemenea situatie, e important sa nu te panichezi si sa iti modifici programul in functie de noile prioritati.

Daca apar task-uri care nu sunt urgente, nu te abate de la planul facut de dimineata si lasa aceste sarcini pentru finalul de program. Altfel, risti sa te intrerupi din ceea ce faci si sa iti pierzi concentrarea pe care apoi ti-o vei recapata cu greu.

Invata sa spui NU – daca un prieten, o ruda sau un coleg de serviciu te roaga sa ii faci un favor, iar timpul tau este extrem de limitat, e cazul sa refuzi. Altfel, vei pierde din timpul tau, ceea ce inseamna ca risti sa lucrezi peste program. Bineinteles, daca timpul iti permite, e indicat sa iti ajuti prietenii si colegii in orice situatie, mai ales ca niciodata nu stii cand si tu vei avea nevoie de o mana de ajutor.

Elimina orice factor perturbator – fa un experiment intr-o zi si noteaza fiecare ocazie cu care ti-ai aruncat privirea catre telefonul mobil sau ai navigat pe o pagina de internet care nu are nicio legatura cu ce ai tu de facut. Vei observa ca atentia iti este distrasa in mod constant pe parcursul zilei.

Acum imagineaza-ti cat de productiv ai fi daca ai elimina orice obiect/ dispozitiv/ activitate care iti distrage atentia de la ce ai de facut. In mod cert ai da mai mult randament, iar asta inseamna ca ai termina ce ai de facut mai repede, deci ai avea mai mult timp pentru tine.

Nu pierde timpul asteptand – nu iti cauta scuze pentru a-ti lua pauze inutile. De pilda, daca ai de asteptat un document de la un coleg, nu trage de timp pana cand primesti documentul cu pricina, ci ocupa-te de altceva in acest timp. In acest fel, vei castiga timp pe care il poti petrece la final de program exact asa cum iti doresti tu si niciodata nu vei intra in criza de timp. Amanarea este cel mai mare inamic al timpului tau, asa ca e esential sa iti infranezi dorinta de a amana lucrurile.

Aceste reguli nu se aplica numai cand vine vorba despre munca de birou, ci sunt valabile si in ceea ce priveste organizarea de acasa. De pilda, daca ai o zi libera in care vrei sa faci si curatenie, dar si cumparaturi si sa petreci totodata si timp cu copiii, e indicat sa incepi cu task-urile mai dificile si mai neplacute si sa inchei cu cele mai usoare.

Cu cat iti organizezi mai bine timpul, cu atat mai mult timp iti va ramane pentru activitatile care iti fac placere. Asta inseamna ca vei fi mai multumit de modul in care se asaza lucrurile si vei fi chiar mai fericit.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0