Cum gestionati atacurile de panica in public?

Iata cateva modalitati prin care iti poti imblanzi simptomele tulburarii de panica atunci cand iesi in public.

Apeleaza la un specialist

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Terapia scurta strategica este metoda care s-a dovedit a fi eficienta si cu rezultate extraordinare in tratarea atacurilor de panica, ajutandu-va sa va gestionati pas cu pas situatiile de anxietate puternica si sa va infruntati treptat temerile asociate cu gestionarea tulburarii de panica in public.

Concentreaza-te pe respiratie

Cand simptomele incep sa isi faca simtita prezenta, primul lucru care incepe sa se schimbe este respiratia. Cand aceasta devine mai alerta, in timp ce te afli in public, si tu poti deveni mai nelinistit si mai anxios.

Iti poti incetini respiratia prin exercitii speciale, care sa contribuie la calmare si relaxare.

Ca sa isi poata face cat mai bine efectul in timpul unui atac de panica, tehnicile de respiratie trebuie exersate in momentele de calm si invatate corect in cadrul unor sesiuni de relaxare ghidata.  Nu orice tip de respiratie profunda va ajuta in gestionarea momentelor in care va panicati. Exista tehnici specifice pe care le puteti invata prin terapie virtuala. Este un mod grozav de a-ti incepe diminetile, de a te energiza dupa-amiaza sau a te relaxa la sfarsitul unei zile, inainte de odihna.

 

 

Fii constient de ceea ce ti se intampla

Atacurile de panica sunt, de obicei, insotite de ganduri neplacute si perceptii bazate pe teama. Cand simptomele devin prea puternice, incepi sa te temi ca vei avea nevoie de ingrijiri medicale, ca si cum ai simti ca faci un infarct. Cu cat te concentrezi mai mult pe aceste ganduri, cu atat se vor intensifica mai tare si vei ajunge sa crezi ca esti pe cale sa innebunesti sau sa mori.

Ca sa poti controla toate aceste ganduri negative, trebuie sa fii constient de ele. Prin mindfulness, devii mult mai deschis fata de sentimentele si perceptiile tale, fara sa le permiti sa te copleseasca si te poate ajuta sa iti gestionezi mai bine gandurile.

Cere sprijinul cuiva

O persoana apropiata tie te poate ajuta sa faci fata situatiilor care iti declanseaza anxietate sau atacuri de panica in public. Te vei simti mai in siguranta si mai relaxat daca ii explici dinainte ceea ce vei simti si ce te va speria cand ajungeti intr-un anumit loc sau situatie.

 

 

Practica imageria ghidata

Daca iti displace sa iesi in public, e normal sa te fi hotarat deja ca o astfel de experienta va fi doar negativa.

Totusi, modul in care se va desfasura situatia poate fi influentat de perceptiile si anticiparea negativa a rezultatelor. O tehnica pe care o poti folosi pentru a-ti depasi aceste limite si a-ti creste increderea in tine cand pleci de acasa este vizualizarea, respectiv "imageria ghidata".  Poate fi dobandita in cadrul sesiunilor de terapie scurta strategica.

Este nevoie sa inchizi ochii si sa te proiectezi in altfel de circumstante. Iti poti imagina cum treci cu succes de momentele de anxietate in public, de exemplu. Un fel de visare cu ochii deschisi, vizualizarea iti permite sa calatoresti printre simturi si sa te vezi obtinand rezultate pozitive.

Cand te vei vedea gestionand relaxat si cu succes situatiile care iti provoaca anxietate in public, te vei simti mai pregatit sa iesi cu adevarat afara si sa le faci fata.

Evitarea nu e o solutie

Tulburarea de panica este uneori diagnosticata prin simptomele de agorafobie, o afectiune caracterizata de teama intensa. Cineva care sufera de agorafobie se teme ca va avea un atac de panica in situatii sau locuri publice din care ii va fi greu sa iasa.

Aceste simptome duc la un comportament evitant, in care persoana se va da in laturi de la multe activitati pentru a se simti in siguranta. De exemplu, multi agorafobi evita mijloacele de transport in comun si multimile. Din pacate, evitarea intareste si mai mult simptomatologia atacurilor de panica. In cazurile mai grave, unii oameni ajung sa nu mai poata iesi din casa din cauza fricii.

Daca ti se pare ca agorafobia te impiedica sa te simti confortabil in locurile publice, este important sa ceri ajutorul unui specialist. Cu cat incepi mai repede un tratament, cu atat mai repede vei reusi sa-ti controlezi problema.

Obiective atinse pas cu pas

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cei care sufera de tulburare de panica si agorafobie trebuie sa fie precauti atunci cand se avanta in situatii de care se tem. Este nevoie ca scopurile pe care ti le setezi sa fie realiste vizavi de timpul pe care vrei sa ti-l petreci in public. Ca sa prinzi curaj si sa devii mai increzator in tine, ai nevoie sa incepi usor si sa cresti gradual timpul expunerilor.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0