Sunetele din natură diminuează stresul și sporesc starea de bine (studiu)

Sunetele naturii pot reduce supărarea și stresul, pot îmbunătăți starea de spirit și pot spori performanța cognitivă, potrivit unui studiu realizat la universitatea canadiană Carleton.

Drumețiile în natură și plimbările în parcuri liniștite și pline de verdeață ne ajută să avem o stare de sănătate fizică, dar și psihică, mai bună. În primul rând, mișcarea în aer liber este recomandată pentru sănătatea oaselor, mușchilor și articulațiilor și menținerea unei greutăți corporale normale (sau pentru a ajuta la slăbit, în cazul în care o persoană are prea multe kilograme). În al doilea rând, plimbările și drumețiile sunt excelente pentru starea de spirit, contribuind la relaxare și la deconectarea de la grijile obișnuite.

 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Ce efecte au sunetele din natură asupra sănătății mentale?

În acest context, o echipă de cercetare de la universitatea canadiană Carleton a găsit dovezi suplimemtare care susțin petrecerea timpului liber în mijlocul naturii. Oamenii de știință au analizat, ca parte a unui studiu¹, înregistrările sonore din 251 de spații din 66 de parcuri naționale din SUA. 

Zeci de studenți de la Universitatea de Stat Colorado (CSU) au identificat diferite tipuri de sunete în înregistrări, urmare a peste un deceniu de colaborare între CSU și National Park Service. Rezultatele sugerează că sunetele naturale îmbunătățesc sănătatea psihică, reduc stresul și angoasele și scad nivelul de tristețe al unei persoane.

Autorii studiului afirmă că rezultatele evidențiază faptul că, spre deosebire de efectele nocive ale zgomotelor nedorite asupra sănătății, sunetele naturale pot susține sănătatea mentală. Pentru că majoritatea dovezilor găsite proveneau din laboratoare sau din spitale, era nevoie de mai multe cercetări despre sunetele naturale din viața noastră de zi cu zi și despre modul în care acestea influențează sănătatea.

Parcurile naționale au unele dintre cele mai „curate” peisaje sonore din SUA. Totuși, parcurile care sunt vizitate intens sunt mai susceptibile de a fi inundate de alte zgomote, ceea ce înseamnă că mulți vizitatori ai acestor spații verzi nu pot profita de beneficiile pentru sănătate.

Potrivit reprezentanților National Park Service, parcurile din apropierea zonelor urbane cu niveluri mai ridicate de vizitare reprezintă obiective importante pentru conservarea peisajului sonor pentru a consolida sănătatea vizitatorilor. Intervențiile pentru sănătate bazate pe natură sunt din ce în ce mai frecvente în parcuri și încorporarea unei considerații explicite a mediului acustic este o oportunitate de a îmbunătăți rezultatele asupra sănătății pentru oameni.

Există multe programe inovatoare pentru a spori aprecierea oamenilor față de aceste medii verzi, de la plimbări sonore și excursii în care scopul principal este ascultarea, până la deplasarea în zone liniștite, unde aprecierea sunetelor naturale este sporită prin faptul că vizitatorilor li se cere să se plimbe prin parc în liniște. Împreună cu gestionarea zgomotului, aceste metode permit vizitatorilor o mai mare expunere la sunete naturale și la beneficiile acestora pentru sănătate.

Cercetătorii concluzionează că impactul pozitiv asupra sănătății, tradus în reducerea stresului și îmbunătățirea stării de spirit, este mai important decât oricând în acest secol în care anxietatea, depresia și alte probleme de sănătate mentală sunt tot mai răspândite la persoane de toate vârstele.

De ce să faci o plimbare în natură?

Iată câteva motive pentru care să mergi în parcuri cu mulți copaci sau într-o drumeție la pădure ori la munte:

Plimbarea este foarte ieftină

O plimbare în parc sau, dacă ai noroc să locuiești într-o zonă cu păduri, o drumeție, este gratuită sau foarte ieftină. Ieșirea în natură are un cost scăzut comparativ a-ți face un abonament la sală, de exemplu. În plus, dacă muncești mult în interior, plămânii tăi au nevoie de aer curat, deci dacă nu ai cum să vizitezi un spațiu verde zilnic, încearcă să faci acest lucru măcar o dată pe săptămână. Iar dacă ai un job de birou și stai toată ziua pe scaun, o plimbare te ajută să-ți dezmorțești articulațiile și să combați durerile de spate.

Îți crește nivelul de energie

Când chiar nu ai chef să mergi la plimbare, cel mai bun lucru de făcut este... să mergi la plimbare! Aerul proaspăt îți trezește creierul, conferindu-ți claritate, putere mai mare de concentrare și energie. Sunt persoane care preferă să se plimbe singure sau cu un animal de companie, și sunt persoane care preferă să iasă alături de familie sau de prieteni, deci important e să alegi ce este potrivit pentru tine pentru a te bucura din plin de experiență.

Îți scade nivelul de stres

Stresul este o problemă cotidiană cu care ne confruntăm cu toții, însă e important să îl gestionăm pentru a putea funcționa adecvat. Multe metode pot fi de ajutor în acest demers (meditație, muzică, sport, întâlniri cu prietenii, suplimente alimentare etc.), printre acestea numărându-se și ieșirile în natură. Reconectarea cu natura reduce nivelul de stres, prin scăderea concentrației de cortizol - hormonul stresului - și calmează nervii, reduce pulsul și tensiunea arterială mărită. În plus, ieșitul în natură este o activitate excelentă la care pot lua parte toți membrii familiei, de la bunici la nepoți și puteți face și un picnic

Îmbunătățește starea de spirit

Exercițiul fizic pe care îl faci când te plimbi și liniștea din parcurile mari și mai puțin populate sau dintr-o pădure îți îmbunătățesc starea de spirit și, în unele cazuri, pot chiar să reducă depresia ușoară până la moderată. Copacii degajă în mod natural unele substanțe volatile numite fitoncide, care au un efect benefic asupra sistemului nostru nervos. Conștientizează faptul că ești în natură și inspiră adânc, simte mirosul florilor și al ierbii și ascultă cântecul păsărilor și sunetele insectelor. Pentru ca plimbarea la pădure să nu-ți dea bătăi de cap, ia-ți haine potrivite de drumeție și protejează-te cu spray-uri sau creme împotriva insectelor.

Te ajută să fii mai creativ

Statul excesiv pe rețelele de socializare, colegii de muncă gălăgioși, zgomotele nesfârșite ale orașului și haosul care se poate crea zilnic pot să-ți diminueze uneori puterea de a fi creativ, de a veni cu idei noi și de a aplica anumite idei pentru a avea o viață mai bună sau pentru a rezolva diverse situații la serviciu. Mersul regulat prin spații verzi poate crea calmul necesar reflecției și meditației. În această stare de liniște, în care îți poți curăța mintea de griji și de obligații, creativitatea poate înflori. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
PNAS - A synthesis of health benefits of natural sounds and their distribution in national parks
https://www.pnas.org/content/118/14/e2013097118
1. Studiul „A synthesis of health benefits of natural sounds and their distribution in national parks”, apărut în PNAS, April 6, 2021 118 (14) e2013097118; https://doi.org/10.1073/pnas.2013097118, autori: Rachel T. Buxton et al.
NCBI - Effect of forest bathing trips on human immune function 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2793341/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0