Oboseala oculara - remedii si solutii

Termenul de oboseala oculara (astenopie) descrie un grup de simptome care apar la unele persoane dupa ce si-au folosit foarte mult ochii - de exemplu, atunci cand au petrecut multe ore in fata ecranului calculatorului. Desi oboseala oculara poate fi inconfortabila, ea nu duce la leziuni oculare.

Ce este oboseala oculara?

Termenul de astenopie sau "oboseala oculara" este folosit frecvent pentru a descrie un grup de simptome vagi care sunt asociate cu folosirea in exces a ochilor. Oboseala oculara este un simptom si nu o afectiune a ochilor. Ea apare atunci cand ochii tai obosesc de pe urma faptului ca i-ai folosit intens, cum ar fi in urma faptului ca ai condus masina pe perioade lungi de timp, ca ai citit multe ore sau ca ai lucrat in fata ecranului calculatorului. Daca ai orice fel de disconfort ocular cauzat de faptul ca te-ai uitat la ceva un timp indelungat, poti sa spui ca suferi de oboseala oculara.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cum recunosti oboseala oculara: simptome

Daca vrei sa stii cum iti poti da seama daca suferi sau nu de oboseala oculara, trebuie sa te gandesti mai intai la simptomele acesteia. Simptomele cele mai frecvente ale oboselii oculare includ durerile de cap, durerea in apropierea sau in spatele sprancenelor, simti ca ti-au obosit ochii, ai o senzatie sporita de disconfort in zona ochilor.

Lucrand perioade lungi de timp in fata ecranului unui calculator, vei simti ca aceasta activitate iti face ochii sa se simta obositi. Poti dezvolta disconfort ocular, dureri de cap, mancarimi ale ochilor, iti va fi mai dificil sa te concentrezi la ceea ce faci. Alte simptome asociate cu oboseala oculara, pe langa faptul ca iti simti ochii obositi, sunt: vederea incetosata, faptul ca ocazional vezi dublu, usturimi. Aceste simptome sunt scoase la iveala de faptul ca ti-ai folosit excesiv ochii la anumite sarcini vizuale (citit, folosirea computerului ore la rand, etc.).

Semnele si simptomele oboselii oculare sunt urmatoarele: mancarimi ale ochilor, disconfort ocular, ochi obositi, usturimi, ochi uscati sau ochi care lacrimeaza, vedere incetosata sau vedere dubla, durere de cap, durere de umari sau durere de spate, durere in zona gatului, sensibilitate sporita la lumina, dificultati de concentrare, senzatia ca nu iti poti tine ochii deschisi.

Ce poti face pentru a remedia oboseala oculara

Suplimentele cu luteina si zeaxantina te pot ajuta sa calmezi simptomele asociate cu oboseala oculara, asa ca il poti intreba pe medicul tau oftalmolog despre dozele recomandate si despre cat de des ar trebui sa iei astfel de suplimente, mai ales daca lucrezi multe ore in fata calculatorului.

Cercetarile arata ca dupa 6 luni de administrare a suplimentelor cu luteina si zeaxantina, s-au observat imbunatatiri semnificative in ceea ce priveste performanta vizuala, oboseala oculara, performanta vizuala in conditii cu lumina puternica si imbunatatirea calitatii somnului.

Unele dintre metodele pe care medicii oftalmologi le recomanda, de regula, pentru a trata simptomele oboselii oculare sunt descrise mai jos:

  • Incearca sa iei pauze dese de la folosirea dispozitivelor electronice (tableta, laptop, computer) si de la citit;
  • Este necesar sa faci cateva mici schimbari in ceea ce priveste mediul de acasa, stilul de viata si obiceiurile pe care le ai la locul de munca, pentru a le "da" ochilor tai mai multe pauze pe parcursul zilei;
  • Daca te confrunti cu uscaciunea oculara sau ai probleme de acest gen pentru ca nu clipesti suficient de des, medicul tau oftalmolog iti poate prescrie lacrimi artificiale.
  • Medicul tau oftalmolog iti poate recomanda si unele tratamente non-farmacologice, cum ar fi un curs de yoga, tehnici de respiratie, exercitii pentru articulatii sanatoase, exercitii pentru o buna vedere (cum ar fi sa privesti la distanta si sa clipesti pret de cateva secunde) si alte tehnici de relaxare, pentru a reduce tensiunea acumulata in zona ochilor, sprancenelor si a capului.
  • Alimente care contin vitamine si antioxidanti: morcovi, salate si legume frunzoase, legume crucifere, fructe citrice, cartofi dulci, fasole verde, oua, fructe de padure, papaya, mango, kiwi, pepene galben, guava, porumb, ardei gras rosu, mazare.
  • Fa exercitii dese de clipit. Reflexul de a clipi induce relaxarea muschilor ochilor si lubrifiaza globul ocular, mai ales daca porti lentile de contact.
  • Incearca sa te uiti in laterale. Ia pauza cateva minute, pentru a te concentra pe obiectele situate in campul vizual periferic. Acest truc (faptul ca privesti in lateral) iti relaxeaza muschii oculari tensionati, care sunt obositi de pe urma cititului constant si a altor activitati.

Cand sa mergi la medicul oftalmolog

Stii deja ca ar trebui sa iti iei pauze dese, daca stai mult cu ochii in ecranul computerului. In cazul in care simptomele tale se agraveaza si oboseala oculara pare de nesuportat, fa-ti o programare la medicul oftalmolog, pentru a-ti face teste regulate si nu uita sa ii spui daca, prin natura meseriei tale, esti nevoit sa folosesti computerul multe ore.

Mergi la cabinetul medicului oftalmolog daca te ingrijoreaza orice fel de aspect legat de vederea ta si de sanatatea ochilor tai, in orice moment al anului. Un consult oftalmologic este recomandat la fiecare 2 ani. Mergi la medicul curant daca nicio masura pe care ai incercat-o nu ti-a calmat oboseala oculara.

Vitamine si suplimente utile

Ai grija de ochii tai si alege o dieta bogata in nutrienti, asigura-te ca faci miscare (ca activitatea fizica face parte din viata ta) si ca alegi vitamine si alti nutrienti pentru sanatatea ochilor tai, precum: luteina si zeaxantina; antioxidanti precum vitaminele C, E si A; alti antioxidanti, precum carotenoidele, licopenul, glucozamina; acizi grasi Omega 3 (care au proprietati antiinflamatoare) si zinc.

 

Sursa foto: Shutterstock

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bibliografie:

  • WebMD - https://www.webmd.com/eye-health/qa/how-do-you-know-if-you-have-eyestrain
  • The National Health Service (NHS) - https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/eye-safety-at-home-and-work/#using-computers
  • The National Health Service (NHS) - https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/look-after-your-eyes/

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0