Cum sa faci fata presiunii si stresului de la examene si de la job

Multi dintre noi au inceput sa vada stresul ca pe o parte normala a vietii, crezand ca este normal sa fim stresati si ca nu avem solutii pentru a combate aceasta problema in totalitate. Este adevarat ca un nivel redus de stres ne poate ajuta, fiindca activeaza un raspuns normal al organismului, care ne anunta ca sanatatea sau integritatea noastra este pusa in pericol. Problema intervine atunci cand suntem supusi unui stres continuu si ne aflam intr-o stare permanenta de alerta, de neliniste.

Exista mai multe categorii de situatii pe care specialistii le considera surse de stres, printre cele mai dificile fiind decesul cuiva drag, pierderea unor bunuri de mare valoare sau o afectiune grava. Mai frecvente sunt sunt, insa, cauzele legate de activitatea noastra de zi cu zi: scoala si jobul. Mai exact, examenele importante - precum cele de bacalaureat, admitere la facultate, licenta - si evenimentele de la locul de munca – schimbari radicale, proiecte importante, sedinte tensionate. Astfel de situatii ne provoaca un nivel de stres crescut, pe care il resimtim prin stari de anxietate, neliniste, insomnie, epuizare, poate chiar dureri de cap sau greata.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ce solutii exista? In primul rand, trebuie sa ne educam sa reducem stresul, nu sa invatam sa traim cu el sau sa il ignoram. Daca ne dam seama ce efecte devastatoare are acesta asupra organismului nostru, atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, vom incepe sa luam masuri.

Echilibreaza nivelul nutrientilor care te ajuta sa combati stresul

Cel mai important sfat, si schimbarea care iti va aduce probabil rezultate vizibile, este sa ai grija ca organismul tau sa primeasca tot ce are nevoie nu doar pentru a functiona normal, ci si pentru a face fata stresului suplimentar. Exista o serie de nutrienti cu un rol extrem de important in mentinerea sanatatii creierului, ochilor, in imbunatatirea starii de spirit si intarirea imunitatii. Este bine sa ii cunosti si sa incerci sa iti adaptezi alimentatia, astfel incat sa raspunda nevoilor tale. Cele mai multe persoane recurg, insa, la suplimente alimentare, fiindca acestea reprezinta cea mai simpla si eficienta metoda de completare a alimentatiei.

Acizii grasi Omega 3

In combinatia ideala DHA si EPA, acizii grasi Omega 3 sustin, in primul rand, activitatea cerebrala. Creierul uman este format din grasimi in proportie de 60%, iar acizii grasi au un rol extrem de important in buna functionare a acestuia.

In plus, efectele Omega 3 se aplica si sistemului nervos, ceea ce inseamna ca vei observa beneficii si in privinta starilor de anxietate si de neliniste, pe langa o memorie mai buna, o atentie sporita si o buna putere de concentrare. Nu in ultimul rand, Omega 3 intareste sistemul imunitar, un beneficiu important in perioadele solicitante, cand se intampla deseori sa fim mai vulnerabili in fata bolilor.

Vitaminele din grupul B

Vitamina B6 este esentiala pentru mentinerea unui echilibru benefic al acidului folic1, ajuta la reglarea glucozei de la nivelul creierului si este implicata in sinteza neurotransmitatorilor precum dopamina, serotonina, noradrenalina si melatonina. Chiar si un mic dezechilibru in valorile vitaminei B6 se poate traduce prin insomnii si stari de neliniste. In sinteza neurotransmitatorilor sunt implicate si vitamina B9 (acidul folic) si vitamina B12.

Alte vitamine din grupul B cu efecte benefice la nivel cognitiv sunt B7 (biotina), B3 (niacina) si B2 (riboflavina). Riboflavina, de exemplu, este implicata in metabolizarea acizilor grasi esentiali din lipidele cerebrale.

Studiile2 arata beneficiile vitaminelor B si in privinta echilibrului emotional si neurologic: o suplimentare cu vitamina B6 si magneziu, timp de 8 saptamani, a redus simptomele de tulburare de atentie (ADHD) la copii, datorita influentei nutrientilor asupra productiei de serotonina.

Seleniu si zinc

Cercetarile asociaza deficitul de seleniu cu starile depresive si tulburarile anxioase. De aceea, ar fi indicat sa ai in vedere si acest nutrient atunci cand alegi suplimentele care te pot ajuta in perioadele incarcate. Pe langa functia cognitiva, seleniul influenteaza pozitiv starea emotionala, pentru ca obstacolele pe care le ai de trecut sa para mai usoare.

Zincul are un rol important in mentinerea unui sistem imunitar puternic, alaturi de vitamina C.

Ginseng

Un remediu natural extrem de popular pentru activitatea cerebrala, ginsengul contine ginsenozide, fitocompusi cu un puternic efect antioxidant si neuroprotector. De asemenea, aceste ginsenozidele cresc nivelurile de dopamina si noreprinefrina, influentand starea de spirit.

Luteina

Un nivel crescut de luteina este strans legat de performanta cognitiva3, atat la adulti cat si la copii, si statisticile arata ca suplimentele cu luteina chiar au efecte asupra capacitatilor intelectuale. Interesant este si ca luteina este principalul carotenoid prezent la nivelul creierului. Pentru beneficii sporite, se recomanda un supliment care sa combine luteina cu zeaxantina, fiindca impreuna actioneaza la nivel anti-inflamator, antioxidant si structural.

Ce efecte trebuie sa aiba suplimentul tau

Desi la o prima vedere pare ca ar trebui sa tintesti doar efectul anti-stres, in perioadele de maxima solicitare trebuie sa sustii activitatea normala a multor sisteme din organism. In general, cea mai mare presiune este pusa pe:

  • Ochi si vedere - prin zeci de ore petrecute in fata cartilor, caietelor si computerului, deseori fara pauze de relaxare;
  • Creier - in special memorie, concentrare si atentie;
  • Sistemul imunitar;
  • Sanatatea si echilibrul psihic – anxietatea de anticipare, insomnia si lipsa odihnei.


Asadar, cauta mai multe beneficii intr-o capsula care sa combine mai multi nutrienti. Un supliment de calitate, adresat nevoilor cognitive, ar trebui sa te ajute sa reduci si surmenajul, oferindu-ti o doza de energie, care se mentine pe tot parcursul zilei.

UnoCardio Active Mind este un nutraceutic ce inglobeaza toate aceste beneficii, cu o biodisponibilitate excelenta, ceea ce inseamna ca vei asimila o cantitate cat mai mare de nutrienti din capsula. Nu continue gluten, lactoza, iar capsula nu este realizata din gelatina de vita, ca in cazul multor alte produse. UnoCardio Active Mind contine Omega 3 din ulei de peste de mare adancime, luteina, extract din radacina de ginseng Siberian, vitaminele B3, B6, B2, B13, B7, D3, zeaxantina, seleniu.

Invata tehnici de relaxare si acorda-ti timp pentru refacere

Somnul este cel mai bun medicament – nu este doar o zicala veche, ci un adevar. In timpul somnului, organismul nostru porneste toate procesele de reparare celulara, si de aceea ar trebui sa reprezinte o prioritate. Desi pare o contradictie, fiindca tocmai in perioadele foarte stresante duci lipsa de timp liber, este vital sa iti construiesti programul astfel incat sa dormi suficient si sa te bucuri de un somn de calitate.

Exista o multime de tehnici care te pot ajuta sa te relaxezi si sa adormi mai usor, si multe dintre aceste exercitii te pot ajuta si pe parcursul zilei, in momentele dificile, cand oboseala isi spune cuvantul.

O tehnica la indemana este sa transformam orice 5 minute libere intr-o portie de relaxare. De exemplu, daca ai ajuns cu 5-10 minute mai devreme in sala de examen, nu iti cauza un stres suplimentar incercand sa iti amintesti ce ai invatat, ci inchide ochii si respira profund, de 5 ori. Fiecare inspir si expir ar trebui sa dureze 3 secunde. Nu te gandi la nimic si concentreaza-te doar pe miscarea diafragmei in timpul respiratiei.

Un alt truc care da rezultate este sa iti acorzi doar 10 minute, in fiecare zi solicitanta, pentru o activitate care iti face placere: reciteste cateva pagini din cartea ta preferata, uita-te cateva minute la secvente din filmul tau preferat sau joaca-te cu animalul tau de companie. 10 minute nu ti se vor parea o amenintare pentru programul tau incarcat, asa ca iti va fi mai usor sa te deconectezi si sa simti beneficiile.

Sportul iti ajuta organismul sa elibereze endorfine, asa ca strecoara si 30-40 de minute de miscare pe zi. Mergi pe jos 1-2 kilometri in drum spre serviciu sau iesi la o alergare usoara seara, cand ai incheiat multe dintre sarcinile pentru ziua respectiva. Daca nu ai un astfel de ragaz, exista si exercitii pe care le poti face la birou sau acasa. Totul este sa vrei si sa faci din acest obicei o prioritate.

Meditatia si yoga sunt si ele activitati populare, fiindca ideea principala pe care se bazeaza este ca suntem capabili, cu putin exercitiu, sa ne concentram pe corpul nostru, pe miscari si pe respiratie, fara sa lasam loc gandurilor obositoare.

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

1. B Vitamins and the Brain: Mechanisms, Dose and Efficacy—A Review, David O. Kennedy (2016)

2. Natural Product-Derived Treatments for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Safety, Efficacy, and Therapeutic Potential of Combination Therapy, James Ahn, Hyung Seok Ahn, Jae Hoon Cheong, and Ike dela Peña (2016)

3. Role of lutein and zeaxanthin in visual and cognitive function throughout the lifespan, Johnson EJ. (2014)

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0