Ce este melatonina, cum te poate ajuta, dar si cum iti poate face rau

Melatonina este un hormon care se gaseste in mod natural in organism, dar care exista si sub forma de medicament, produs in mod sintetic in laborator. Fiind responsabila cu inducerea somnolentei, melanonina este cunoscuta si sub denumirea de “hormonul somnului”.

Glanda pineala este cea care elibereaza melatonina in corp, de cateva ori pe zi. Pe timpul zilei, lumina de afara inhiba productia de melatonina, in timp ce odata cu venirea noptii, este eliberata o cantitate mai mare.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Principalul rol al melatoninei este acela de a induce starea de somnolenta si de a mentine un somn odihnitor, insa ea are si rol antioxidant si antiinflamator, fiind implicata si in procesul de reglare a tensiunii arteriale ori in cel de mentinere a temperaturii corpului.

Atunci cand exista dereglari ale ritmului circadian, melatonina te poate ajuta sa le reglezi – de pilda, cand apare sindromul jet lag din cauza diferentelor de fus orar la care te expui cand calatoresti pe alte continente, ori daca lucrezi in ture de noapte. Persoanele nevazatoare iau adesea melatonina pentru a-si regla ritmul circadian, intrucat lipsa expunerii la lumina nu ajuta creierul sa isi dea seama daca este zi sau noapte, iar eliberarea de melatonina in creier este deficitara.

Cand si cum te poate ajuta melatonina

Daca suferi de insomnii, poti lua melatonina pentru o perioada, astfel incat sa iti reglezi programul de somn. Persoanele care sufera de insomnii pot avea un nivel scazut de melatonina in organism, iar administrarea unui astfel de supliment le poate fi de ajutor.

De asemenea, daca suferi de jet lag in urma unei calatorii lungi ori daca lucrezi in ture de noapte, poti folosi melatonina pentru a-ti regla ritmul circadian. Consulta-te cu medicul tau pe aceasta tema.

Cum iti poate face rau administrarea de melatonina

Melatonina este, intr-adevar, un hormon care se regaseste in mod natural in organism, insa asta nu inseamna ca nu iti poate crea probleme.

Vestea buna este ca melatonina, spre deosebire de alte medicamente de tip somnifer, nu poate crea dependenta. Organismul nu capata toleranta la melatonina si nu apar alte simptome ale dependentei, nici sevraj la incetarea administrarii.

Studiile facute in domeniu au aratat ca melatonina nu are un impact nedorit asupra organismului daca este administrata pe termen scurt si mediu, insa in ceea ce priveste efectele pe care le are administrarea indelungata, oamenii de stiinta nu au prea multe informatii. Asadar, ar trebui sa te limitezi la folosirea ocazionala a suplimentelor alimentare pe baza de melatonina, nu sa le administrezi zilnic.

Vestea proasta este ca daca administrezi o cantitate prea mare de melatonina, poti avea de-a face cu o serie de efecte adverse precum:

  • Greata
  • Dureri de cap
  • Ameteli
  • Irascibilitate
  • Tremor
  • Scaderea tensiunii arteriale
  • Crampe abdominale
  • Stari depresive trecatoare.

Melatonina la copii

Unii parinti administreaza suplimente cu melatonina copiilor, insa specialistii nu sunt de acord cu aceasta practica, sustinand ca nu s-au facut suficiente cercetari in acest sens.

Cum se administreaza melatonina pentru a fi eficienta

Melatonina se administreaza seara, la culcare. Daca suplimentele cu melatonina sunt administrate pe parcursul zilei, vor cauza stare de somnolenta.

Cum poti stimula in mod NATURAL productia de melatonina

Daca vrei sa maresti productia de melatonina fara suplimente alimentare, o poti face astfel:

  • Cu 1-2 ore inainte de culcare, nu te mai expune la ecrane digitale – asta inseamna ca nu vei mai sta cu privirea atintita in telefon, cu ochii in laptop sau la televizor.
  • Cu 1-2 ore inainte de culcare, vei reduce usor intensitatea luminilor din casa.
  • La culcare, vei inchide toate sursele de lumina din dormitor.
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0