Cum îți poți îmbunătăți atenția și concentrarea? 10 metode eficiente

Te întrebi cum îți poți îmbunătăți atenția și capacitatea de concentrare? Metode precum efectuarea exercițiilor fizice sau cântatul la un instrument îți pot fi de folos.

Pentru a-ți păstra cât mai multă vreme memoria, atenția și concentrarea, regula de bază este simplă: trebuie să-ți folosești creierul. Acest lucru se poate realiza prin mai multe activități (în funcție de stilul de viață și de preferințele fiecăruia dintre noi), cum ar fi lectura, jocurile video sau jocurile de societate, vizitarea muzeelor, învățarea unei limbi străine sau învățarea unui instrument. 

Află în cele ce urmează la ce metode poți apela pentru a-ți îmbunătăți atenția, concentrarea și memoria:

1. Inversează lucrurile

Îți amintești cum, în copilărie, încercai să spui cuvinte de la coadă la cap? Sau să scrii cu mâna stângă dacă erai dreptaci? Oamenii de știință au creat exerciții pe care le numesc „neurobice”, care provoacă creierul să gândească în moduri noi. Deoarece simțurile sunt cheia învățării, folosește-le pentru a-ți pune mintea la treabă. Dacă ești dreptaci, încearcă să folosești mâna stângă. Când vii de la serviciu, întoarce-te acasă pe un alt traseu. Roagă pe cineva din familie să-ți pregătească o farfurie cu mai multe alimente, apoi închide ochii și vezi dacă le poți recunoaște după gust.

2. Antrenează-te pentru a rămâne concentrat

Exercițiile fizice, în special cele care cresc ritmul cardiac, precum mersul pe jos sau înotul, au și avantaje pentru sănătatea mentală. Deși experții nu sunt siguri de ce se întâmplă acest lucru, activitatea fizică ar putea crește alimentarea cu sânge a creierului și ar putea îmbunătăți legăturile dintre celulele creierului. Dacă faci sport regulat, acest lucru îți poate ajuta memoria, imaginația și chiar capacitatea de a planifica mai eficient.

3. Adoptă o dietă potrivită pentru creier

Pentru a-ți îmbunătăți atenția și concentrarea, alege să consumi alimente care sunt bune pentru inimă și pentru păstrarea unei greutăți normale. A fi obez la vârsta mijlocie te face să îți dublezi riscul de a avea demență mai târziu. Colesterolul ridicat și tensiunea arterială crescută îți sporesc, de asemenea, acest risc. 

O dietă potrivită pentru creier este una în care se pune accentul mai mult pe fructe și legume colorate și mai puțin pe zahăr și cărnuri procesate, alimentele sunt consumare mai degrabă fierte sau coapte în loc de a fi prăjite, uleiurile din nuci, semințe și măsline sunt favorizate în loc de smântână, unt și grăsimi din carne.

Încearcă, de asemenea, un supliment alimentar pe bază de ulei de pește, ginseng și complexul de vitamina B, care poate fi util în procesul de învățare, în concentrare și în prevenirea tulburărilor de memorie.

4. Fii atent la ce și cât bei

Prea mult alcool afectează judecata, vorbirea, mișcarea și memoria, iar dacă excesele sunt făcute pe o perioadă lungă de timp, lobii frontali ai creierului se pot micșora - aceste daune pot dura pentru totdeauna, chiar dacă se renunță la consumul de alcool. O cantitate care nu pune sănătatea în pericol este considerată o băutură pe zi pentru femei și două pentru bărbați.

5. Dă o șansă jocurilor video

Mai multe studii au descoperit că jocurile video stimulează părțile creierului care controlează mișcarea, memoria, planificarea și abilitățile motorii fine. Așa că poate e timpul să uiți că jocurile sunt doar pentru copii și să cauți și tu unele care să te stimuleze mental.

6. Învață (sau amintește-ți) să cânți la un instrument

Poate în copilărie ai luat lecții de pian sau de chitară, ori poate că ți-ai dorit mereu să înveți să cânți la un instrument, dar nu ai avut timpul sau condițiile necesare. Se pare că învățarea unui instrument devreme în viață contribuie la o gândire mai clară la maturitate. Experiența muzicală stimulează funcțiile mentale care nu au nimic de-a face cu muzica, cum ar fi memoria și capacitatea de a planifica. De asemenea, ajută la o mai bună coordonare a mâinilor. În plus, este distractiv - așa că niciodată nu este prea târziu pentru a începe să înveți, nici chiar la vârsta a treia.

7. Acordă atenție felului în care faci lucrurile

Când ai ceva de făcut, nu te grăbi și nu te gândi la alte lucruri, ci concentrează-te cu adevărat pe acțiunea prezentă. Mizăm pe două sisteme de gândire - unul automat și rapid (activarea sistemului nervos „ simpatic ”), celălalt lent și mai logic (activarea sistemului nervos „parasimpatic ”). Așadar, efectuarea sarcinilor mai lent și cu atenție mai mare ne poate ajuta să activăm mai bine creierul.

De asemenea, când te apuci de o sarcină, du-o până la capăt. De obicei, tindem să sărim de la un task la altul înainte de a le termina complet. Deși comutarea între sarcini poate că nu ne ia mult timp, când facem acest lucru de mai multe ori pe zi se ajunge la o pierdere de 40% din productivitate, spun cercetătorii.

8. Nu fugi de activitățile sociale

Fii o persoană sociabilă și care nu se ferește să schimbe câteva cuvinte cu persoane pe care nu le cunoaște. A vorbi cu cei din jur stimulează creierul, fie că ești la serviciu, acasă sau în comunitate. Studiile arată că activitățile sociale îți îmbunătățesc memoria și atenția, deci nu refuza o întâlnire cu un prieten sau o propunere de a face voluntariat, de exemplu.

9. Gestionează stresul și somnul

Prea mult stres poate afecta substanța cenușie, care conține celule care stochează și procesează informații. Pentru a te calma în perioade de stres, respiră adânc, gândește-te la ceva amuzant, care să te facă să râzi sau măcar să zâmbești, ascultă muzică, găsește pe cineva cu care să vorbești sau încearcă tehnici de meditație.

Somnul nocturn odihnitor este esențial pentru o bună atenție și concentrare în timpul zilei. Când nu dormi destul și te trezești obosit, este greu să te concentrezi asupra sarcinilor tale obișnuite și ți-e greu să înveți lucruri noi.

10. Apelează la „ajutoare pentru memorie”

Pe măsură ce îmbătrânești, este normal într-o oarecare măsură să nu-ți amintești lucrurile la fel de ușor ca pe vremuri. Ca să îți păstrezi atenția și să nu uiți lucruri importante pune-ți remindere pe telefon sau notează într-un carnețel pe care îl ai mereu la îndemână. Când cunoști o persoană ai probleme în a-i reține numele? Repetă-ți în gând cum o cheamă în timp ce vorbești cu persoana sau adresează-i-te rostindu-i numele în conversație de câte ori este posibil, fără să pară neobișnuit.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Health Publishing - Improving Memory
https://www.health.harvard.edu/topics/improving-memory


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0