Iti doresti genunchi sanatosi? Cum te motivezi sa faci (mai multa) miscare

In cazul in care te gandesti deja cum ai putea preveni eventualele probleme ce pot aparea la nivelul genunchilor din cauza sedentarismului si in cazul in care ai realizat ca ti-ai pierdut, de fapt, motivatia, noi iti venim in ajutor cu o lista de recomandari si sfaturi de la medicii reumatologi, pentru a-ti recapata motivatia de a face miscare, de a face exercitii fizice simple.

Incepe cu pasi mici

Un corp puternic nu se "construieste" intr-o zi, asa ca incepe cu o plimbare scurta, pana la coltul strazii si inapoi sau cu 5 minute de exercitii fizice de intensitate mica. Nu-i rau sa te feliciti pentru ca ai inceput sa faci miscare si pentru ca te-ai ridicat de pe canapea. Important este sa nu renunti acum! Treptat, vei creste perioada de timp dedicata miscarii/activitatii fizice si apoi poti creste si intensitatea exercitiilor, insa mare atentie: nu iti forta articulatiile genunchilor!

stop artroza

Cere sfatul unui fizioterapeut, pentru ca el iti poate arata cum sa executi corect miscarile, iar daca simti durere in timpul exercitiilor, opreste-te din ceea ce faci! Activitatea fizica are multe beneficii, inclusiv faptul ca vei simti o durere mai putin intensa cauzata de gonartroza si faptul ca vei avea mai multa energie sa faci lucrurile care iti plac.

Intervale scurte in care faci miscare

Daca 30 de minute de activitate fizica/exercitii pe zi ti se pare un obiectiv greu de atins, incearca sa imparti antrenamentul in 3 reprize a cate 10 minute si te vei bucura de beneficii.

Incearca si activitati noi

Daca aceleasi exercitii si aceleasi activitati fizice, zi dupa zi, te fac sa te plictisesti rapid, incearca sa variezi putin lucrurile, facand exercitii noi, miscari noi, plimbandu-te in locuri noi.

Cand mergi pe jos, de exemplu, ia-o pe rute diferite prin cartierul tau sau prin parcul tau preferat. Alternativ, te poti plimba si prin alte cartiere care au un trotuar mai lat, fara borduri, astfel incat sa nu iti fie greu sa ridici genunchiul. Desigur, poti merge si intr-un parc din apropiere ori intr-un mall pentru a-ti face plimbarea zilnica.

Descopera ce activitati fizice iti plac

Exercitiile si miscarea pot fi distractive daca descoperi ca ceea ce faci te bucura. Fie ca te joci cu o minge, la curte, impreuna cu nepotii sau cu copiii tai, fie ca iti place sa iti faci de lucru prin gradina (mare atentie, insa, sa nu iti soliciti prea tare spatele si genunchii; evita sa stai prea mult aplecat/a si sa nu te sprijini in genunchi) ori sa mergi la mall sau la patinoar cu nepoteii. Cand descoperi ca lucrurile relaxante reprezinta si o sursa buna de activitate fizica, incearca sa le planifici mai des, pentru a-ti pune genunchii in miscare, putin cate putin, in fiecare zi.

Fii mai flexibil

Persoanele care reusesc sa isi ajusteze rutina sau programul de antrenamente pentru a se potrivi cat mai bine cu gonartroza de care sufera  au sanse mai mari sa continue sa faca miscare, spun specialistii, in comparatie cu persoanele care au un program rigid. Incearca sa ai un program flexibil peste zi, sa incluzi in rutina ta zilnica si cele 30 de minute dedicate activitatii fizice (fie ca e o plimbare pana in parc, prin cartier, pana la un prieten, la cateva strazi distanta).

Daca te dor genunchi, incearca sa mergi mai incet si evita zonele cu dealuri, evita treptele si scarile. Daca ai articulatiile rigide dimineata, din cauza gonartrozei, poti face miscare seara, in functie de cum te simti mai bine. Intreaba-ti medicul daca ai nelamuriri, insa nu renunta sa faci miscare.

Nu face miscare de unul singur

Atunci cand stii ca un prieten sau o persoana draga te asteapta la usa sau de-abia asteapta sa te intalneasca afara, pentru a face miscare, acest lucru creeaza o obligatie. Asa ca este chiar recomandat sa gasesti pe cineva care are acelasi obiectiv ca si tine: sa faca miscare mai multa, pentru a avea genunchii sanatosi.

In acest mod, va puteti incuraja reciproc sa mergeti pe jos, sa va plimbati, sa mergeti la fizioterapeut, etc. Planificati-va anumite zile in care este obligatoriu sa faceti miscare si chiar unele exercitii simple si nu foarte solicitante.

Nu iti forta corpul

Daca teama de durere te ingrijoreaza si incepi sa devii anxios in legatura cu faptul ca trebuie sa faci exercitii fizice pentru picioare, vei fi tentat sa renunti curand. Acorda-ti timpul necesar pentru "incalzire" inainte de toate si fa exercitii de stretching inainte de a incepe. Incurajeaza-te si spune-ti propozitii menite sa te motiveze: "Pot sa fac asta, voi fi mai puternic si mai increzator dupa ce fac miscare". Iar genunchii tai se vor simti mai bine daca nu ai un stil de viata sedentar, chiar daca acest stil pare tentant, la prima vedere.

Rasplateste-te

Atunci cand ai reusit sa atingi un obiectiv in planul tau de a face miscare (de exemplu, ai facut exercitii si ai avut activitate de trei ori pe saptamana, vreme de o luna), te poti rasplati cu o seara in oras, iti poti cumpara un obiect drag pe care l-ai vazut in magazine sau, de ce nu, o pereche de incaltaminte sport, comoda, care sa nu iti solicite deloc articulatiile genunchilor afectati de gonartroza.

Evalueaza-ti gratuit riscul de artroza la genunchi sau solduri! Completeaza chestionarul acesta pentru tine, pentru parintii sau bunicii tai si afla rapid daca durerile articulare indica un risc crescut de artroza. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, beneficiezi de un consult gratuit la medicul specialist!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0