Gonartroza si exercitiile fizice

Exercitiile fizice sunt recunoscute pentru beneficiile pe care le au in cazul persoanelor cu gonartroza. Cu toate acestea, multi pacienti diagnosticati cu gonartroza nu fac exercitii fizice din cauza durerilor articulare, musculare sau din cauza oboselii.

Lipsa exercitiilor fizice poate duce la instalarea rigiditatii in articulatia genunchiului, a atrofiei musculare si, pe termen lung, poate determina anchiloza articulara.

Beneficii si recomandari

S-a demonstrat ca exercitiile fizice efectuate in mod corect si regulat pot ameliora durerea cauzata de artroza si pot imbunatati calitatea vietii pacientului.

stop artroza

Recomandari pentru efectuarea cu succes a exercitiilor fizice:

  ● Urmarea unui program simplu de exercitii.

  ● Stabilirea unor obiective realizabile.

  ● Intelegerea importantei si a beneficiilor exercitiilor fizice.

  ● Exercitiile  efectuate intr-un mediu monitorizat, de exemplu intr-o sala de gimnastica, pot imbunatati sansele de a continua pe termen lung, comparativ cu exercitiile efectuate acasa, chiar daca in aceasta situatie costurile sunt mai mici si confortul este sporit.

Activitatea fizica cotidiana ar putea reprezenta un beneficiu?

Unii pacienti nu sunt interesati sa efectueze un program bazat pe exercitii fizice stricte, dar sunt capabili sa efectueze activitati zilnice precum: menaj usor, cumparaturi, mersul pe jos, ingrijirea unui copil sau a unei persoane varstnice.

Durata exercitiilor fizice efectuate intr-o singura zi poate fi segmentata in trei sau patru sesiuni a cate zece minute fiecare. Inaintea inceperii programului de exercitii, pacientul trebuie sa efecueze  un program de "incalzire" a muschilor, care scade riscul de accidentare in timpul exercitiilor. De asemenea, la sfarsitul programului se recomanda o sesiune de stretching, pentru relaxarea musculaturii solicitate in timpul exercitiilor.

Ce fel de exercitii sunt recomandate in gonartroza

E bine sa retii ca exercitiile cu un impact redus pot sa ajute la intarirea muschilor si la mentinerea oaselor puternice. Totodata, exercitiile imbunatatesc mobilitatea articulatiilor tale. Uita de exercitiile grele, complicate, cu un impact mare asupra articulatiilor, cum ar fi tenisul. Poti incepe sa faci, sub indrumarea unui specialist, mai multe exercitii cu impact redus. Inotul, yoga si orele de cycling, facute cu moderatie, nu iti vor solicita articulatiile prea mult.

De ce e important sa fii activ, chiar daca ai gonartroza

Exercitiile pot fi o activitate dificila, daca ai articulatii dureroase, cum se intampla in cazul gonartrozei. Dar daca iti mentii un stil de viata activ, iti poti reduce durerea pe termen lung si chiar iti poti intari muschii, pentru a preveni deteriorarile ulterioare ale articulatiilor.

Expertii de la Arthritis Foundation spun ca exercitiile fizice sunt "cel mai eficient tratament non-farmacologic pentru reducerea durerii si pentru imbunatatirea miscarilor in caz de artroza".

Cele mai bune tipuri de exercitii pentru artroza folosesc o rezistenta usoara, imbunatatesc flexibilitatea articulatiilor, ofera un element aerobic si au un impact redus. Optiunile de exercitii de acest gen sunt multiple:

  • mersul pe bicicleta,
  • inotul,
  • tai chi
  • mersul pe jos
  • yoga.

Cate minute de exercitii sunt recomandate pe saptamana

Discuta cu medicul tau specialist inainte de a incepe orice fel de exercitii noi, in special daca nu ai fost o persoana activa inainte. Cei de la Arthritis Foundation recomanda 150 de minute de exercitii aerobice, in fiecare saptamana, la o intensitate moderata. In plus, poti incepe cu perioade mai scurte de exercitii si poti creste timpul alocat lor pe masura ce devii mai puternic.

De exemplu, ai putea incepe sa mergi pe jos 10 minute si, treptat, sa cresti viteza si lungimea plimbarilor tale pe care le poti face chiar prin parcul tau preferat. Daca esti incepator la capitolul exercitii fizice, s-ar putea sa descoperi o usoara durere dupa antrenamentele tale. Asta ar putea insemna ca trebuie sa iei o pauza de o zi sau de doua zile si apoi sa reincepi regimul de exercitii fizice.

Nu renunta la acest gen de exercitii fizice recomandate in gonartroza, iar daca ai intrebari si nelamuriri, cere sfatul medicului tau, pentru a nu-ti solicita si mai tare articulatiile afectate de gonartroza.

Activitati care sunt "prietenoase" cu articulatiile genunchilor tai

Daca nu esti sigur ce tip de activitate fizica este cea mai buna optiune pentru pacientii cu gonartroza, retine (ca o regula generala): e bine sa alegi activitati care sunt simple, care nu pun presiune pe articulatiile tale, cum ar fi mersul pe jos, mersul pe bicicleta, exercitiile aerobice in apa sau dansul. Aceste activitati au un risc scazut de accidentare si nu iti rasucesc prea mult si nu iti "lovesc" in mod repetat articulatiile.

Un exercitiu simplu pentru flexibilitatea genunchilor

Strangerea pernei este un tip de exercitiu simplu, pe care il poti incerca la tine acasa. Asaza o perna intre genunchi si strange-o. Mentine pozitia timp de 15-20 de secunde, apoi elibereaza perna. Repeta de 5 pana la de 10 ori aceasta miscare.

Evalueaza-ti gratuit riscul de artroza la genunchi sau solduri! Completeaza chestionarul acesta pentru tine, pentru parintii sau bunicii tai si afla rapid daca durerile articulare indica un risc crescut de artroza. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, beneficiezi de un consult gratuit la medicul specialist!

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0