Dieta in artroza genunchiului: cum alegi cele mai bune alimente

Atunci cand iti faci planul si vrei sa faci eforturi pentru a tine sub control osteoartrita de la nivelul genunchiului (numita gonartroza), nu trece cu vederea puterea alimentelor.

Nu exista o anumita dieta care sa trateze problema, dar poti sa te bucuri de multe beneficii pentru sanatate daca mananci inteligent. Mentine-ti greutatea corpului la un nivel normal, contruieste cartilaje puternice si redu inflamatia din organism. Nu trebuie sa faci o revizuire majora a dietei, ci doar sa alegi cele mai bune alimente pentru a-ti mentine articulatiile sanatoase.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Daca te confrunti cu osteoartrita la nivelul genunchiului, exista si vesti bune: cercetarile publicate in jurnalul „Nutrition Research“ arata ca o dieta bogata in fructe si legume ajuta la reducerea inflamatiei si a durerii pe care o simti in articulatii.

Cum te ajuta alimentele in cazul artrozei genunchiului

Procesul inflamator induce stresul oxidativ si reduce capacitatea celulara antioxidanta. Organismul produce radicali liberi, molecule care deterioreaza celulele si care se formeaza ca raspuns la toxinele si procesele naturale ale corpului. Membrana sinoviala (stratul dintre articulatiile genunchiului) este la fel de predispusa in fata radicalilor liberi ca si pielea, ochii sau orice alt tesut din corp.

Antioxidantii sunt cei care protejeaza organismul de actiunea radicalilor liberi, iar cercetarile au aratat ca anumiti antioxidanti pot ajuta la prevenirea artritei, incetinesc progresia bolii si alina durerea. De asemenea, daca pacientul isi mentine greutatea optima, ca o persoana sanatoasa, acesta este un factor important pentru a tine sub control artroza genunchiului (gonartroza).

Vitamina C

Fiind un antioxidant puternic, vitamina C este necesara pentru dezvoltarea cartilajului. O carenta de vitamina C poate duce la slabirea cartilajului si la sporirea simptomelor osteoartritei. Data viitoare cand mergi la cumparaturi, include pe lista ta urmatoarele alimente:

  • fructe tropicale, precum papaya, guava si ananas
  • citrice (portocale, grepfrut)
  • pepene galben (cantalup)
  • capsuni
  • kiwi
  • zmeura
  • legume crucifere (conopida, broccoli, kale)
  • ardei gras
  • rosii

Vitamina D

Cercetarile efectuate pe tema vitaminei D ofera concluzii amestecate, dar anumite studii publicate in jurnalul „Arthritis and Rheumatism“ (artrita si reumatismul) arata ca vitamina D poate ajuta la prevenirea distrugerii cartilajului si la scaderea riscului de ingustare a spatiului articular.

Bucura-te de aceste alimente bogate in vitamina D:

  • fructe de mare sau peste, precum somonul, codul, sardinele si crevetii;
  • laptele fortifiat
  • ouale


Cauta si alte alimente fortifiate cu vitamina D (si calciu), cum ar fi sucul de portocale, cerealele pentru micul dejun, tofu si iaurtul.

Betacaroten

Betacarotenul este un alt antioxidant puternic, care ajuta la distrugerea radicalilor liberi inainte ca acestia sa provoace stricaciuni grave la nivelul articulatiilor. Betacarotenul este foarte usor de identificat, deoarece el este pigmentul care da acea culoare de portocaliu puternic fructelor si legumelor (morcovii). Alte surse excelente de betacaroten sunt:

  • legumele crucifere, precum frunzele de kale, varza de Bruxelles, broccoli, sfecla elvetiana (mangold);
  • cartofii dulci;
  • dovlecelul de iarna;
  • pepenele galben;
  • salata verde (romaine) si spanacul;
  • patrunjelul;
  • caisele;
  • frunzele de menta;
  • rosiile;
  • sparanghelul;

Acizii grasi Omega-3

Cele mai sanatoase grasimi pentru pacientii cu osteoartrita (cum este si artroza de la nivelul genunchiului) sau alte boli inflamatorii sunt acizii grasi Omega-3. Acestia "lucreaza" pentru a reduce inflamatia din organism, suprimand productia de citokine si de enzime care descompun cartilajul.

Alimentele cu cele mai mari cantitati de acizi grasi Omega-3 sunt:

  • somonul (proaspat sau la conserva)
  • heringul
  • macroul
  • sardinele
  • ansoa;
  • pastravul curcubeu
  • stridiile
  • semintele de in (macinate si ulei)
  • nucile.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Evalueaza-ti gratuit riscul de artroza la genunchi sau solduri! si afla rapid daca durerile articulare indica un risc crescut de artroza. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, beneficiezi de un consult gratuit la medicul specialist!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0