Fara indigestii de Sarbatori – recomandarile medicului

Tinzi să exegarezi cu mâncarea de Crăciun? Iată ce poți încerca să faci pentru a evita indigestia de Sărbători.

Odată cu apropierea Sărbătorilor, intrăm într-o atmosferă diferită de cea din restul anului (numită și febra sărbătorilor): cumpărăm cadouri pentru cei dragi, facem curățenie temeinică în toată casa și, neapărat, facem pregătiri pentru mesele speciale cu familia și cu rudele. Conform tradiției noastre, Crăciunul este una dintre acele ocazii deosebite în care felurile de mâncare sunt extrem de importante, mesele în familie și cu prietenii constituind activitatea principală a acestei sărbători. 

Însă, având în vedere sentimentul de libertate și reuniune cu cei dragi pe care ni-l oferă vacanța de Crăciun, ne putem trezi că mâncăm prea mult, că bem prea mult și, în cele din urmă, facem o indigestie. Practic, pentru că ne ridicăm de la o masă și peste câteva ore ne așezăm la alta, ambele la fel de încărcate, stomacul nu este deloc fericit în această situație, mai ales dacă am și ținut post în perioada dinaintea Sărbătorilor. Consumul mare de alcool în timpul Sărbătorilor amplifică efectele negative ale mâncatului în exces, deci iată o problemă în plus.

Cum eviți indigestia de Sărbători?

Ca să ai Sărbători cât mai frumoase și fără probleme suplimentare de sănătate, poți lua în calcul câteva trucuri care ajută la diminuarea efectelor negative ale alimentației asupra corpului.

Evită combinațiile alimentare nefericite

Pentru a ușura digestia și procesarea alimentelor în corp, ar fi bine să combini alimentele grele cu unele care să le diminueze efectele. De exemplu, în loc să mănânci cârnații de casă cu cartofi la cuptor, e mai bine pentru sistemul digestiv să mănânci cârnați de casă cu salată de murături.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Friptura o poți asorta cu o salată mixtă de crudități, nu cu piure sau cu pilaf. Dacă vrei să adaugi smântână peste sarmale, fie cauți un sortiment cu mai puțină grăsime, fie o înlocuiești cu iaurtul grecesc, care este foarte cremos și gustos, fie cu un iaurt vegetal. De asemenea, pune în farfurie doar sarmale și varză tocată, nu și grăsime lichidă din vasul cu sarmale.

Nu mânca toate felurile gătite la o singură masă

Deși te îmbie cu aromele minunate și cu aspectul lor apetisant, este recomandat să nu mănânci toate preparatele gătite la o singură masă. E indicat să consumi felurile gătite în decursul mai multor mese: de exemplu, aperitivele din carne de porc (caltaboș, tobă, șorici etc.) la masa de dimineață, sarmalele la masa de prânz și friptura la masa de seară. În acest fel, nu îți vei supraîncărca stomacul și vei putea să te bucuri de fiecare fel de mâncare în parte, fără să simți că ai mâncat prea mult și fără să faci indigestie de Sărbători.

Dacă simți orice fel de disconfort, ia măsuri din timp

Mai ales dacă ai ținut post înainte de Crăciun, orice disconfort atunci când mănânci ar trebui tragă un mic semnal de alarmă. Balonarea, constipația sau chiar simple dureri abdominale de scurtă durată îți atrag atenția că ai mâncat prea mult, prea repede sau că ai făcut o combinație neinspirată. În acest caz, e recomandat să iei o pauză de la mâncare, să bei multă apă și să te miști puțin (faci o plimbare scurtă, de exemplu). Dacă simptomele persistă, nu insista să mănânci preparate din carne de porc, ci concentrează-te pe ceva mai simplu (o supă de legume, de exemplu).

Consumă desertul între mese

O altă metodă pentru a evita indigestia de sărbători este să nu închei masele cu un desert, ci, mai degrabă, să mănânci desertul pe post de gustare între mese. E adevărat, tentația este ca, dacă ai mâncat sarmale la prânz ori salată boeuf, să închei masa cu o porție mare de cozonac sau cu o altă prăjitură de casă. Însă acest gest nu doar că îți va îngreuna digestia, ci va adăuga și multe calorii în plus într-o perioadă în care oricum tendința este să mănânci mai mult decât de obicei. Așadar, e mai sănătos să renunți pe moment la desert, și să îl mănânci peste câteva ore, pe post de gustare între mese. Bineînțeles, ideal ar fi să te limitezi la o felie de cozonac sau o bucată de prăjitură, nu mai mult.

Mănâncă încet, nu te grăbi

Dacă stăm la masă cu persoane care mănâncă foarte repede, avem tendința să facem același lucru. Străduiește-te să mănânci în tihnă, fără grabă, să te bucuri de gustul preparatelor, deoarece mâncatul rapid crește riscul de indigestie, dar mai ales pe cel de reflux gastroesofagian.

De Sărbători, avem tendința să luăm mese mai copioase decât în alte zile, dar și să stăm mai mult așezați în fotoliu sau pe canapea, la discuții cu cei dragi. Pentru a facilita digestia, se recomandă plimbările după masă, așa că adună-ți familia și mergeți la o plimbare în parc imediat după ce ați terminat de mâncat. Cea mai mare greșeală făcută după o masă copioasă este aceea de a te întinde în pat pentru un pui de somn, deoarece te poți pomeni cu indigestie și stare de rău.

Nu exagera cu consumul de cafea și de alcool

Cofeina relaxează esofagul, favorizând apariția arsurilor gastrice. De aceea, se recomandă consumul unei singure cafele, fie de dimineață, fie la masa de prânz. Cu cât consumul de cafea e mai mare, cu atât îți crești riscul de arsuri gastrice și de indigestie tocmai de Sărbători. Și alcoolul are același efect asupra esofagului, precum și alte efecte nocive în corp, de aceea e indicat să te limitezi la un pahar de vin sau de bere, dacă ești femeie sau cel mult două pahare dacă ești bărbat.

Ca o notă de încheiere, amintește-ți că Sărbătorile ar trebui să fie în primul rând motive de a ne întâlni cu persoanele dragi din viața noastră, de a purta conversații lungi, de a depăna amintiri și de a face planuri pentru anul care vine. Sigur că și masa de Sărbători este importantă, și fiecare familie are tradițiile ei, însă este mai important să fim sănătoși, să nu ne agravăm bolile deja existente și să nu ne petrecem Sărbătorile la departamentul de urgență al unui spital, ci acasă, în compania apropiaților. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Health Publishing - 12 tips for holiday eating 
https://www.health.harvard.edu/blog/12-tips-for-holiday-eating-201212242506


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0