Cum mancam pentru a nu ne simti rau la masa de Craciun?

In special pentru cei care au tinut post, preparatele de la masa de Craciun sunt mult mai greu de digerat, asa ca este bine sa incercam sa nu facem excese culinare. E bine sa nu mancam fara oprire, ci cu mici pauze intre felurile de mancare, ne sfatuiesc nutritionistii.

Variante light ale mancarurilor traditionale

Putem servi felurile traditionale dandu-ne seama ca sunt, de fapt, mai multe zile de sarbatoare. Daca in prima zi avem traditionala salata zisa de boeuf, chiar daca nu contine mereu si carne de vita, ci uneori este facuta cu piept de pui sau in varianta vegetariana, putem sa ii facem o maioneza fara ou sau cu adaos de cartofi fierti si mustar. Exista online si multe retete de maioneze usoare, vegetariene sau poti opta, daca te grabesti, pentru o varianta din comert.

Piftia, aspicul sau terina – indiferent cum vrei sa ii spui, poate primi si un aport de vitamina C daca o pregatim cu patrunjel, o varianta mult mai sanatoasa, iar aspectul are de castigat daca ii adaugam feliute de morcov.

Sarmalele, fie ele cu carne de porc sau de pasare, pot fi servite cu mamaliga, mai degraba decat cu paine. Le poti servi si cu ardei iute, hrean sau mustar, iar smantana poate fi inlocuita cu iaurt degresat.

Friptura nu ar trebui sa fie asociata cu paine, cartofi sau alte garnituri, ci cu salata sau muraturi, si acestea traditionale pentru perioada rece. Poti incerca si legume pregatite la cuptor ori salate usoare, de varza, sau o salata verde cu lamaie. Condimentele sunt binevenite nu doar pentru gust la friputra, ci ajuta si procesul de digestie.

Aliati care ajuta digestia

Exista si medicamente care ajuta digestia sau poti incerca infuzii (ceaiuri) cu anason, ghimbir sau menta, pe care le poti servi, ideal, in pauza dintre felurile de mancare. Fructele cu enzime usureaza si ele digestia, iar dintre acestea cel mai cunoscut si usor de procurat este ananasul.

Le poti servi sub forma de salata de fructe la desert, dar nu cand ai inca stomacul plin. Fructele pot provoca aciditate gastrica, mai ales alaturi de carnea care inca nu a avut timp sa fie digerata.

Dupa o jumatate de ora de la masa e ideal sa dansezi ori sa iesi putin la aer, la o mica plimbare, nu sa zaci pe canapea cu ochii la televizor, pana cand simti ca ar mai intra si niste prajituri sau inca o portie de friptura.

Cum mancam pentru a nu ne simti prea plini la masa de Craciun?

Teoretic, cum ar trebui sa mancam la orice masa, adica savurand fiecare fel de mancare cu inghitituri mici, mestecand bine inainte de a inghiti si lasand aproximativ o jumatate de ora pentru fiecare fel de mancare. Daca dai gata in cinci minute fiecare portie de mancare din farfurie, pentru ca mori de pofta, nu ai cum sa te simti bine dupa aceea.

Ideal este mestecam de 20 de ori inainte de a inghiti, iar dupa fiecare inghititura sa punem tacamurile jos, langa farfurie.

Nu e bine sa bei sucuri la masa, mai ales cele acidulate. Daca iti este foarte sete, poti bea apa sau bauturi cu putine calorii.

E important sa tii minte ca e si maine o zi si doar pentru ca e atat de multa mancare la masa nu inseamna ca trebuie sa mananci tot. Poti gusta portii mici, daca vrei sa incerci fiecare preparat sau, ideal, imparte felurile de mancare pe zile.

Poti incepe cu aperitivele si sarmalele in prima zi de Craciun, urmand sa prepari friptura a doua zi, sa fie proaspata. Daca ai in plan mai multe tipuri de friptura, dar si pomana porcului si traditionalii carnaciori, poti prepara cate un fel in fiecare zi. Poti servi intr-o zi porc, in alta pui, in urmatoarea curcan. Desigur, poti gati si variante vegetariene, mai usoare, cum ar fi pleurotus pane sau burgeri vegetali din naut si mix de legume.

Nici prajiturile nu trebuie facute neaparat din Ajun. Ai timp pentru ele si intre Craciun si Revelion. Vor rezista mai mult si vor fi mai proaspete astfel. Daca simti neaparat pofta de ceva dulce din prima zi, o felie de cozonac sau bomboanele de pom pot fi o optiune mai mult decat satioasa.

Cum spuneam ca ananasul ajuta digestia, daca vrei totusi un desert usor, poti prepara o salata de fructe folosind fructul scobit pe post de vas si ai dat astfel si o nota exotica mesei. Poti pune pulpa ananasului taiata cubulete, kiwi, mango, clementine, cu topping de inghetata de vanilie in loc de frisca, fara alcool si poti decora si cu felii de mar date prin putin zahar cu scortisoara, pentru gust.

Remedii rapide pentru indigestie

Pentru a-ti calma stomacul, poti incerca sa tii sub control simptomele cu ajutorul unor ingrediente si plante din bucataria ta. Iata, asadar, cateva remedii simple, care iti calmeaza rapid indigestia dupa masa de Craciun.

Ceaiul de menta - are un efect antispastic asupra corpului, asa ca este o optiune buna pentru a calma problemele de la stomac, precum greata si indigestia. Bea o cana de ceai de menta dupa mese, pentru a-ti calma rapid stomacul. Nu ar trebui sa bei ceai de menta sau sa mananci menta cand indigestia ta este cauzata de refluxul de acid gastric.

Ceaiul de musetel - este cunoscut pentru ca poate calma disconfortul de la nivel intestinal si poate calma indigestia, prin reducerea cantitatii de acid gastric din tractul gastrointestinal. Musetelul actioneaza si ca un antiinflamator, pentru a opri durerea. Bea ceaiul de musetel daca simti nevoia sa stopezi indigestia.

Ghimbirul - Este un alt remediu natural pentru indigestie, deoarece poate reduce nivelul de acid gastric din stomac. Bea o cana de ceai de ghimbir, la nevoie, pentru a calma stomacul si pentru a scapa de indigestie dupa masa de Craciun.

Cei mai buni "aliati" pentru mahmureala

In cazul in care ai consumat alcool in exces, exista cateva solutii care te scapa de semnele neplacute ale mahmurelii. Nutritionistii ne sugereaza sa incercam apa calda cu lamaie, pentru a neutraliza tot acidul gastric. Ghimbirul e un aliat de nadejde pentru a calma senzatia de greata, iar alimentele cu un indice glicemic scazut te ajuta sa iti cresti glicemia intr-un ritm lent. Si nu uita sa bei multa apa, pentru a-ti hidrata organismul dupa seara in care ai consumat alcool in exces.

Ca sa previi mahmureala, consuma alternativ bauturile alcoolice si apa, nu bea alcool pe stomacul gol si bea 500 ml de apa inainte de a merge la culcare. Si nu uita ca nu trebuie sa mananci prea aproape de ora ta de culcare.

Renunta sa mai mananci cu 4 ore inainte de ora la care stii ca mergi, de regula, la culcare, pentru ca stomacul tau sa nu fie nevoit sa digere alimentele in timpul somnului.

Dupa cina si orice masa imbelsugata de sarbatori, fa o plimbare. Este un obicei bun, pe care e bine sa il adopti, deoarece ajuta la digerarea alimentelor, lucru care previne arsurile gastrice.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: WebMD - https://www.webmd.com/heartburn-gerd/features/tackling-holiday-heartburn#2

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0