Ce este alimentația intuitivă?

Alimentația intuitivă este o filosofie ce presupune înțelegerea și gestionarea prin propriile resurse a greutății corporale și a semnalelor de foame. 

În principiu, alimentația intuitivă se află la polul opus față de dietele tradiționale. Aceasta nu impune limite sau reguli cu privire la ce ar trebui să eviți sau ce și când anume să mănânci. Află, în cele ce urmează ce este și la ce te poate ajuta alimentația intuitivă. 

DOC EXPERT INSIGHTS

Principiile de bază ale alimentației intuitive

Alimentația intuitivă este un stil de a mânca ce promovează o atitudine sănătoasă cu privire la mâncare și la percepția asupra propriului corp. Ideea de la baza alimentației intuitive este că ar trebui să mănânci atunci când îți este foame și să te oprești atunci când simți că te-ai săturat. 

Deși acesta ar trebui să fie un proces intuitiv, pentru multe persoane nu este așa. Dorința de a avea mereu un corp suplu poate distorsiona percepția asupra cantității și frecvenței meselor zilnice, ceea ce ne îndepărtează de alimentația intuitivă. 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Astfel, pentru a mânca intuitiv, este posibil să trebuiască să reînveți să îți asculți corpul. Pentru a face acest lucru, este important, mai întâi, să faci distincția între foamea fizică și cea emoțională. 

Așadar, foamea fizică se traduce prin nevoia biologică a de a reumple rezervele de nutrienți necesari pentru buna funcționare a organismului. Totodată, foamea biologică se formează treptat și oferă anumite semnale specifice, precum senzație de gol în stomac, iritabilitate și oboseală. Aceasta este satisfăcută atunci când consumi mâncare. 

Foamea emoțională, în schimb, este alimentată de anumite nevoi sau carențe emoționale. Tristețea, singurătatea și plictiseala se numără printre factorii declanșatori principali ai poftelor acute de alimente hiperpalatabile, adică cele bogate în zahăr și/sau grăsimi. Consumul excesiv de asemenea alimente poate genera sentimente de dezamăgire, ură de sine și vinovăție. 

Cum s-a format conceptul de alimentație intuitivă?

Termenul de "alimentație intuitivă" a apărut în anul 1995, ca titlu al unei cărți scrise de autoarele Evelyn Tribole și Elyse Resch, însă conceptul a fost dezvoltat cu ceva timp înainte, avându-i ca pionieri pe Susie Orbach, autoarea cărții “Fat is a Feminist Issue”, publicată în 1978, și pe Geneen Roth, care a început să scrie despre alimentație intuitivă încă din 1982. 

Înainte de acestea, Thelma Wayler a creat un program de control al greutății, în anul 1973, numit Green Mountain, localizat în Vermont, Statele Unite. Programul a fost construit pe principiul că dietele nu funcționează, iar schimbările în stilul de viață și grija de sine sunt mai importante pentru sănătatea pe termen lung a individului. 

Cele 10 principii cheie ale alimentației intuitive

1. Respinge mentalitatea de dietă

Mentalitatea de dietă este ideea conform căreia există un tip de dietă potrivit pentru oricine. Așadar, alimentația intuitivă se opune conceptului de cură de slăbire. 

2. Onorează senzația de foame

Potrivit conceptului de alimentație intuitivă, foamea nu este dușmanul tău și este important să răspunzi semnalelor timpurii de foame prin hrănirea corpului. Dacă te lași pradă foamei excesive, riscul de a mânca în exces crește exponential.

3. Fă pace cu mâncarea

La fel ca foamea, nici mâncarea nu este un dușman, ci un aliat. Alimentația intuitivă presupune eliminarea ideilor de ce anume ai voie și nu ai voie să mănânci. 

4. Respinge gândurile restrictive

Mâncarea nu se împarte în rea și bună, iar tu nu ești o persoană rea sau bună din cauza a ceea ce alegi să mănânci sau nu. Promotorii alimentației intuitive ne încurajează să alungăm gândurile de vinovăție, dar și să contracarezi opiniile celor din jur cu privire la alegerile tale alimentare. 

5. Respectă senzația de sațietate

Întocmai cum organismul îți transmite atunci când ar trebui să mănânci, prin declanșarea senzației de foame, acesta îți spune când este momentul să te oprești din mâncat. Ascultă aceste semnale pentru a putea încheia masa într-un punct confortabil, adică în momentul în care te-ai săturat. Pe măsură ce mănânci, este indicat să faci pauze ca să înțelegi în ce măsură te-ai săturat sau dacă mai resimți senzația de foame. 

6. Descoperă și apreciază factorul de satisfacție

Alimentația intuitivă presupune transformarea mesei într-o experiență plăcută. De aceea, este important să mănânci alimente care îți aduc plăcere, să te afli așezat la o masă atunci când mănânci, fără distracții, stres sau discuții în contradictoriu. Masa este un moment important al zilei, care contribuie la starea ta de bine. 

7. Onorează-ți sentimentele fără a face apel la mâncare

Mâncatul emoțional este o strategie de gestionare a sentimentelor negative. Așadar, este important să descoperi metode care nu au legătură cu mâncarea pentru a face față acestor sentimente, cum ar fi sportul, meditația, ieșirile cu prietenii sau adoptarea unui hobby. Totodată, va trebui să fii atentă la momentele zilei în care ți se face foame în mod neașteptat, și dacă acestea coincid cu stările emoționale negative sau nu. 

8. Respectă-ți propriul corp

În loc să îți critici corpul pentru felul în care arată sau pentru felul în care îl percepi, încearcă să înveți să îl apreciezi pentru tot ceea ce face pentru tine, în fiecare zi. 

9. Fă sport, menține-te activă

Sportul și mișcarea îți pot aduce un echilibru și pe plan alimentar. Încearcă, însă, să nu te concentrezi pe ideea de efort pentru a slăbi, ci pentru a face ceva ce îți aduce plăcere și te menține sănătos.

10. Respectă-ți sănătatea prin alimentație

Mâncarea pe care o consumi trebuie să aibă gust bun și să te facă să te simți bine. Ține minte faptul că tiparul tău alimentar își pune amprenta pe sănătatea corpului tău. 

Beneficiile alimentației intuitive

Cercetările pe subiectul alimentației intuitive sunt în permanentă creștere ca număr, dar sunt în special axate pe populația feminină. Până în prezent, oamenii de știință au reușit să asocieze alimentația intuitivă cu obiceiuri și comportamente psihologice mai sănătoase, un indice de masă corporală mai scăzut și cu un management mai bun al greutății, dar nu și cu pierderea în greutate. 

Cu toate acestea, beneficiul principal al alimentației intuitive este îmbunătățirea sănătății psihice. Așadar, s-a remarcat că persoanele care practică alimentația intuitivă au o stimă de sine mai bună, o percepție mai sănătoasă asupra propriului corp și un nivel mai redus de anxietate și depresie. 


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
WebMD - What Is Intuitive Eating?
https://www.webmd.com/diet/what-is-intuitive-eating 
Healthline - A Quick Guide to Intuitive Eating
https://www.healthline.com/nutrition/quick-guide-intuitive-eating 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0