Ce analize ar trebui să facă veganii

Din ce în ce mai multe persoane adoptă o alimentație vegană, care exclude carnea de orice fel, ouăle și lactatele. Dacă te numeri printre ele, pentru a-ți verifica starea de sănătate e indicat să faci periodic anumite analize.

Un test de sânge este un prim pas vital în angajamentul pe care ți-l iei față de sănătatea personală, indiferent de dieta zilnică. Analizele îți pot arăta ce trebuie să îmbunătățești sau îți pot confirma că stilul tău de viață este cel potrivit. Analizele de sânge măsoară o varietate de lucruri de la funcția ficatului, a rinichilor și a tiroidei până la sensibilitatea la insulină și markerii inflamației sistemice.

Dacă ești vegan, deci în alimentația  ta nu există niciun produs de origine animală, e important ca, pe lângă analizele uzuale (cum ar fi profilul lipidic sau glicemia) să efectuezi și analize cum ar fi cea pentru vitamina B12, deoarece această vitamină se găsește doar în carne, pește, ouă și lactate.

Ce analize să ai în vedere dacă ești vegan?

  • Hemoleucograma completă. Această analiză oferă o imagine de ansamblu asupra markerilor cheie, cum ar fi celulele roșii și albe din sânge, cantitatea de hemoglobină etc. Acest lucru îi permite unui medic să observe orice problemă, de la anemie la infecții.
  • Panoul metabolic complet. Acesta oferă o perspectivă asupra sănătății ficatului și a rinichilor și analizează în mod special zahărul din sânge și electroliții (cum ar fi calciul și sodiul). Toți acești factori îi permit unui medic să-și dea seama de modul în care funcționează aceste sisteme, deoarece ficatul și rinichii sunt esențiali pentru multe procese care implică digestia, detoxifierea, echilibrul fluidelor etc.
  • Panoul lipidic: Acesta observă factorii de risc pentru boala coronariană (printre alte boli vasculare), cum ar fi nivelul colesterolului din sânge - lipoproteine cu densitate scăzută (LDL) - și al trigliceridelor. Dacă ești mai preocupat de bolile de inimă pentru că ai cazuri în familie, de exemplu, cere sfatul medicului legat de ce teste mai avansate ai putea face.
  • Proteina C reactivă cu sensibilitate ridicată. Acest test arată nivelul inflamației sistemice din organism. Inflamația poate avea o gamă largă de cauze și implicații, deci asigură-te că rezultatele sunt interpretate de medic care îți va da recomandări despre ce trebuie să faci mai departe.
  • TSH (hormonul de stimulare tiroidiană). Acest hormon provine din glanda pituitară și are un scop esențial stimularea tiroidei pentru a excreta doi hormoni care sunt esențiali pentru metabolismul adecvat în fiecare țesut al corpului. Dacă tiroida nu funcționează bine, te poți confrunta cu diverse simptome mai mult sau mai puțin grave.
  • Hemoglobina A1C: Având în vedere creșterea incidenței diabetului de tip 2 la nivel mondial, auzim constant despre importanța menținerii unui nivel normal al zahărului din sânge. Creșterea glicemiei poate face ravagii în fiecare celulă din corp, astfel încât testarea zahărului din sânge este extrem de importantă. Măsurarea A1C oferă un interval mediu al zahărului din sânge în ultimele 2-3 luni.

În plus față de aceste analize, deoarece veganii și vegetarienii sunt deosebit de sensibili la anumite carențe, dacă nu sunt atenți la ce alimente consumă și în ce combinații, e bine ca următorii markeri să fie verificați o dată pe an alături de analizele uzuale:

  • Vitamina B12: Nu există o sursă de vitamina B12 printre fructe și legume, deci, dacă ești vegan, trebuie să iei suplimente. Această vitamină este extrem de importantă pentru memorie și locomoție, așa că ai grijă să te asiguri că obții suficientă.
  • Vitamina D3: Această vitamină se obține în principal prin expunerea la soare, dar, dacă lucrezi la interior, iar pe afară mergi mai mult cu mașina, e posibil să te confrunți cu o carență de vitamina D - mai ales că această vitamină nu prea se găsește în alimentație decât în pești și ouă, adică alimente pe care veganii nu le consumă.
  • Acid metilmalonic în ser: un studiu recent sugerează că un test standard de B12 poate arăta niveluri normale sau ridicate ale acestei vitamine, chiar și la persoanele cu o deficiență de B12 și că acidul metilmalonic în ser, împreună cu homocisteina și serul B12, este o modalitate mai bună de a determina statutul real al acestei vitamine. 
  • Homocisteină: Un aminoacid obișnuit, homocisteina poate ajuta medicul să aibă o mai bună înțelegere a factorilor tăi de risc pentru diverse afecțiuni cronice, în special boli cardiovasculare. De asemenea, analiza joacă un rol în determinarea sănătății rinichilor și, după cum am spus mai sus, a deficitului de B12.
  • Indicele Omega-3: Pentru vegani (și pentru vegetarienii care nu consumă nici pește), acizii grași Omega-3 DHA și EPA pot fi foarte greu de absorbit în cantități adecvate. Acesta este motivul pentru care DHA / EPA, împreună cu vitaminele B12 și D, sunt considerate cele mai importante suplimentele pe care veganii trebuie să le ia în considerare. 
  • Zinc, seleniu, iod: deși acești trei nutrienți se pot obține și din surse vegetale, pot fi greu de absorbit de organism sau în cantități suficiente, necesitând uneori administrarea de suplimente alimentare. 
  • Vitamina K2: Această vitamină este esențială pentru gestionarea adecvată a calciului, ajutând la îndepărtarea calciului de țesuturile moi, cum ar fi inima și creierul, și îndreptarea acestui element către țesuturile dure, cum ar fi oasele și dinții.
  • Feritina: Aceasta este o proteină al cărei rol este să stocheze fierul din organism, un nivel scăzut indicând o carență de fier, care este cea mai obișnuită cauză a anemiei. Fierul poate fi hem (obținut din alimente de origine animală) sau non-hem (în alimente de origine vegetală). Deși veganii pot obține fier din surse vegetale, acesta nu poate fi absorbit la fel de bine de corp. Ca să te asiguri că nu ai o carență, e bine, deci, să-ți faci și această analiză.
  • Folatul: un nutrient esențial, folatul (sau vitamina B9), joacă un rol cheie în conversia homocisteinei în metionină, utilizând B12 în acest proces. Un studiu a constatat că veganii au cel mai ridicat nivel de folat circulant în comparație cu omnivorii și vegetarienii, dar se recomandă, totuși, să verifici și starea acestui element când îți faci analizele.
 
 

 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
London Doctors Clinic - Blood Tests for Vegan and Plant-Based Diets
https://www.londondoctorsclinic.co.uk/services/blood-tests/blood-test-vegan-diet/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0