Beneficiile consumului de zmeura

Zmeura nu este numai gustoasa, ci are si o multime de beneficii pentru santatatea ta, fiind o sursa bogata de vitamine, minerale si nutrienti de pret.

 

Consumul de fructe si legume este asociat cu reducerea riscului de imbolnavire. O serie de studii sugereaza ca marirea consumului de fructe precum zmeura scade riscul de obezitate dar si de diabet.

Beneficiile consumului de zmeura

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Lupta cu cancerul – zmeura ajuta organismul sa lupte cu cancerul, fiind unul dintre fructele cu cea mai mare concentratie de antioxidanti. De asemenea, zmeura contine acid elagic, un compus fenolic natural care are proprietati anticancerigene.

Mentine sanatatea cardiovasculara – continutul ridicat de potasiu al zmeurei ajuta la reglarea pulsului, dar si a tensiunii arteriale. Zmeura este bogata in minerale precum manganul, cuprul si fierul, care contribuie la formarea celulelor rosii din sange.

Efecte benefice asupra fertilitatii – vitamina C, dar si magneziul din zmeura sporesc fertilitatea atat in cazul femeilor, cat si in cazul barbatilor.

Ajuta la eliminarea kilogramelor in plus – bogata in fibre dietetice si mangan, zmeura incetineste procesul de digestie si mentine satietatea pentru o perioada indelungata. Manganul stimuleaza arderea grasimilor. Asadar, daca tii cura de slabire, iti poti potoli pofta de dulce cu zmeura.

Are proprietati antiinflamatoare – zmeura previne degradarea membranei celulare, avand proprietati antiinflamatoare. Un studiu facut recent a dovedit ca antioxidantii din sucul de zmeura sunt responsabili pentru proprietatile antiinflamatoare asupra tractului gastrointestinal si  afecțiuni gastrointestinale, inclusiv diaree.

Fortifica sistemul imunitar – zmeura este bogata in vitamina C, care intareste sistemul imunitar si previne infectiile. Fenolii si antocianina sunt compusii care fortifica sistemul imunitar si previn imbatranirea prematura.

Benefice pentru diabetici – fructoza, cantitatea mare de fibre si indicele glicemic redus fac din zmeura gustarea ideala pentru pacientii diabetici , intrucat consumul de zmeura nu produce dezechilibre majore ale nivelului de zahar din sange. Intr-un studiu dedicat persoanelor cu prediabet si  diabet, persoanele care au mâncat zilnic zmeură au avut concentrații mai mici de glucoză în comparație cu cei care nu au mâncat fructele de pădure. Rezultatele arată că, pe măsură ce a crescut consumul de  zmeura regulat, cei cu risc de diabet au nevoie de mai puțină insulină pentru a-și gestiona glicemia.

Amelioreaza durerile cauzate de artrita – polifenolii din zmeura protejeaza cartilajul si amelioreaza durerile din cauza artritei.

Zmeura  furnizează potasiu, esențial pentru funcționarea inimii și s-a dovedit că regleaza tensiunea arterială. Acizii grași omega-3 din zmeură pot ajuta la prevenirea accidentului vascular cerebral și a bolilor de inimă. De asemenea, conțin mangan, care este necesar pentru sănătatea oaselor și a pielii și ajută la reglarea zahărului din sânge. 

Beneficiilor frunzelor de zmeura 

Fructele și frunzele roșii de zmeură au fost, de asemenea, folosite ca medicament de secole. In trecut, femeile  luau  frunze de zmeură roșie pentru a ușura travaliul și nașterea. Substanțele chimice din zmeura roșie ar putea avea efecte antioxidante și pot ajuta la relaxarea vaselor de sânge. De asemenea, pot provoca contractarea sau relaxarea mușchilor, în funcție de doză și de mușchiul implicat. Aceasta este teoria din spatele utilizării zmeurii roșii pentru ușurarea travaliului și a nașterii. 

Frunzele conțin, de asemenea, calciu, magneziu și potasiu. Aceste minerale ajută la promovarea digestiei sănătoase și a oaselor puternice. În plus, ceaiul din frunze de zmeură conține antioxidanți cunoscuți sub numele de polifenoli și taninuri. Acești antioxidanți ajută la protejarea împotriva radicalilor liberi care pot provoca stres oxidativ.

Un alt mod în care ceaiul din frunze de zmeură aduce beneficii hormonilor este prin reducerea menstruațiilor dificile,  cauzate de dezechilibre hormonale, în special de prea mult estrogen numit dominanță de estrogen. Ceaiul din frunze de zmeură beneficiază hormonii din compușii pe care îi conține, cum ar fi taninurile și acidul elagic, care sunt fitochimice. În plus, conținutul de fier din frunza de zmeură oferă, de asemenea, o sursă bună de aport zilnic recomandat. Acest lucru este important deoarece femeile cu flux intens ajung să piardă mult sânge în timpul menstruației, astfel încât ceaiul din frunze de zmeură poate susține niveluri stabile de fier.

Ceaiul din frunze de zmeură are mulți antioxidanți și componente antiinflamatoare care au fost menționate mai sus, dar ceaiul din frunze de zmeură aduce beneficii hormonilor și prin controlul dispoziției. Atunci când ne aflăm într-un model negativ de dispoziție pentru perioade lungi, acest lucru este transmis în cascadă din cauza dezechilibrului substanțelor noastre de dispoziție (neurotransmițători). Deoarece toate sistemele corpului nostru lucrează împreună, acest lucru va afecta nivelul de estrogen, testosteron și progesteron. Datorită acestei relații, un studiu a constatat că substanțele fitochimice din frunza de zmeură au efecte protejate împotriva daunelor cauzate de speciile reactive de oxigen, care s-a dovedit a cauza tulburări neurologice precum Alzheimer.

Cum sa incorporezi zmeura in dieta ta

Zmeura se regaseste pe piata atat proaspata, cat si congelata ori sub forma de suc, gemuri sau dulceturi. Sucul de zmeura din comert ar trebui inlocuit cu sucul de zmeura preparat de tine, acasa.

Pentru a beneficia de efectele zmeurei ar trebui sa consumi 3 portii pe saptamana. Ideal ar fi sa alegi zmeura proaspata.

Iata cum poti introduce zmeura in alimentatia ta:

  • Pune zmeura in smoothieuri
  • Prepara suc de zmeura
  • Pune zmeura in salata de pui
  • Toaca zmeura si pune-o in iaurtul grecesc pe care il mananci pe post de gustare
  • Foloseste zmeura proaspata pe post de umplutura la clatite
  • Prepara salata din spanac, nuci, branza de capra si zmeura

 

 

Valori nutritionale 1 cana de zmeura

Calorii: 64

Proteine: 1,5 g

Grasimi: 0,8 g

Carbohidrati: 15 g (dintre care 8 g de fibre si 5 g de zaharuri)

Vitamina C: 54% din doza zilnica recomandata

Vitamina K: 12% din DZR

Acid folic: 6% din DZR

Mangan: 41% din DZR

Alte vitamine: vitamina B6, calciu, magneziu, fosfor, zinc sau cupru.

Zmeura contine si cantitati semnificative de antioxidanti precum betacarotenul, luteina sau zeaxantina.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA
 
 

Precautii

 
Zmeura ,precum si alte fructe- merele, piersicile, avocado și afinele, conțin substanțe chimice naturale numite salicilați. Unii oameni sunt sensibili la acești compuși și pot prezenta o reacție alergică, cum ar fi erupția cutanată sau edemul.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Surse:

Berry Leaves: An Alternative Source of Bioactive Natural Products of Nutritional and Medicinal Value, 2016Anastasia-Varvara Ferlemi 1Fotini N Lamari 2

Medicinal Effect of Nutraceutical Fruits for the Cognition and Brain Health, 2016,  Raj K Keservani 1Anil K Sharma 2Rajesh K Kesharwani 3

Neurobiological Underpinnings of the Estrogen - Mood Relationship 2012, Whitney Wharton 1Carey E GleasonSandra R M S OlsonCynthia M CarlssonSanjay Asthana

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0