Băuturile dulci nu afectează doar silueta. Ce probleme pot apărea

În ciuda avertismentelor medicilor, consumul de băuturi dulci, mai ales cel de sucuri îndulcite, continuă să crească la nivel mondial, notându-se o creștere mai accelerată în ultimele decenii. De ce să ne ferim de acestea? Pe lângă creșterea în greutate, zahărul și îndulcitorii artificiali din sucurile de pe piață pot duce la apariția anumitor boli, printre care și cancerul. 

Pericolele consumului excesiv de zahăr 

Un studiu efectuat pe efectul sucurilor asupra organismului uman realizat în Franța, derulat pe parcursul a 10 ani de consum, aduce concluzii îngrijorătoare. Autorii studiului susțin că sporirea consumului de băuturi dulci poate duce la apariția cancerului mamar (risc crescut cu 22%), dar și a cancerului în general (risc crescut cu 18%). 

Alte boli asociate cu consumul frecvent de băuturi dulci sunt diabetul zaharat și bolile cardiovasculare.  Astfel, consumul excesiv de sucuri, atât cele naturale din fructe, cât și cele îndulcite artificial, are un impact direct asupra valorii glicemiei și al producției naturale de insulină din organism, și poate determina declanșarea diabetului de tip II. 

Aportul excesiv de zahăr crește riscul de demență

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bolile de inimă, precum cardiomiopatia, alături de hipertensiunea arterială sunt, la rândul lor, asociate cu zahărul consumat în exces, mai ales în cazul persoanelor trecute de 45 de ani. De asemenea, riscul apariției anumitor boli neurodegenerative, precum demența senilă și boala Alzheimer,  crește din cauza consumului frecvent de zahăr. 

Pericolul băuturilor dulci stă în faptul că zahărul  din compoziția acestora este metabolizat diferit față de cel cel din alimentele solide, mult mai rapid, deci mult mai dăunător. În plus, majoritatea băuturilor îndulcite din comerț nu conțin zahăr pur, ci fructoză concentrată – un înlocuitor mai ieftin și mai dulce decât zahărul.

Mai mult, cantitățile de zahăr, respectiv îndulcitor, sunt foarte mari în băuturile pe care le consumăm, în raport cu cât poate metaboliza organismul nostru zilnic. Având în vedere că putem metaboliza fără probleme aproximativ 6 lingurițe de zahăr pe zi, iar 330 de mililitri de suc acidulat  are aproape 10 lingurițe de zahăr, este normal să ne confruntăm cu diverse afecțiuni generate de consumul mărit de zahăr.  

Un alt aspect important este faptul că fructoza concentrată produce dependență, stimulând calea hedonică a creierului, ceea ce duce la dezechilibru alimentar și consum excesiv de alimente și băuturi dulci  care ne fac să ne simțim bine

Pe lângă felul în care asimilăm îndulcitorii, multe persoane nu știu cât de multe băuturi de pe piață, sunt, de fapt, îndulcite. Astfel, berea conține, în medie, 9 lingurițe de zahăr per sticlă. Cu cât berea este mai puternic alcoolizată, cu atât gramajul de zahăr crește. Un pahar de gin poate conține până la 3 lingurițe și jumătate de zahăr. 

Cum ne protejăm corpul?

Pe lângă reducerea consumului de zahăr din alimentație, în special din băuturi, putem lua o serie de măsuri preventive pentru o mai bună calitate a vieții.

Consumul de grăsimi sănătoase (Omega-3 și grăsimi mononesaturate) – atât sub formă de alimente (pește, ulei de măsline, nuci, etc.), cât și de suplimente alimentare  care au ulei de pește ne protejează inima, ficatul și creierul, acționând ca un scut împotriva efectelor nocive ale zahărului. 

Consumul suficient de apă – apa simplă este una dintre puținele băuturi care, garantat, nu conține zahăr. Prin urmare, merită să ne bucurăm de ea din belșug, mai ales pentru că un corp bine hidratat este unul sănătos. De asemenea, apa poate înlătura pofta falsă de dulce și ne ajută să ne menținem  greutatea 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Consumul de alimente fermentate – bacteriile din borș, iaurturi (mai ales cele grecești) și brânzeturile fermentate susțin procesul de digestie și contribuie la detoxifierea naturală a organismului, devenind un aliat al ficatului, ceea ce contribuie și la buna funcționare a acestuia. 

Mișcare zilnică – activitatea fizică susținută este esențială pentru buna funcționare a corpului. În acest caz, mișcarea ne ajută să ne menținem tractul digestiv sănătos, înlătură pofta falsă de dulce și ne susține controlul greutății. 


Sursă foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0