Aronia - ce beneficii și proprietăți are acest fruct

Fructele de aronia (Aronia melanocarpa) sunt mici, închise la culoare și au formă de boabe, asemănătoare cu afinele. De asemenea, sunt foarte populare în rândul celor pasionați de mâncarea sănătoasă. Fructele de aronia conțin o cantitate impresionantă de antioxidanți vegetali, care aduc numeroase beneficii pentru sănătate. 

Ce sunt fructele de aronia?

Fructele de aronia cresc în arbuștii din familia Rosaceae. Acești arbuști sunt originari din America de Nord, dar cresc și în alte părți ale lumii, inclusiv în Europa. În trecut, fructele erau folosite în scop curativ, ca remediu împotriva răcelii.   Boabele de aronia au un gust ușor astringent, de aceea sunt folosite în special în prepararea de sucuri, piureuri, gemuri, siropuri, ceaiuri și vinuri. Cu toate acestea, fructele de aronia se găsesc în magazine și proaspete, uscate sau sub formă de pulbere.  

Valori nutriționale

Fructele de aronia au un conținut caloric scăzut, dar sunt bogate în nutrienți, fiind pline de fibre, vitamina C și mangan. 28 de grame de aronia oferă următoarele beneficia nutriționale:
-    Calorii: 13
-    Proteine: 2 grame
-    Grăsimi: 0 grame
-    Carbohidrați: 12 grame
-    Fibre: 2 grame
-    Vitamina C: 10% din doza zilnică recomandată
-    Mangan: 9% din doza zilnică recomandată
-    Vitamina K: 5% din doza zilnică recomandată

Aceste fructe conțin, de asemenea, acid folic, fier și vitaminele A și E, în cantități mai limitate. În plus, sunt bogate în antioxidanți. Antioxidanții protejează celulele corpului de acțiunea nocivă a radicalilor liberi. Fructele de aronia conțin, în special, antocianine, un tip de antioxidanți responsabili pentru culoarea închisă a acestora.

Beneficiile fructelor de aronia pentru sănătate  

1.    Stimulează digestia și remediază problemele de natură digestivă – fiind bogate în fibre dietetice, fructele de aronia asigură o bună digestie, combatând constipația, diareea, balonarea și alte probleme digestive. Compușii organici din aronia protejează intestinele de bacterii, întărind sistemul imunitar.

2.    Au un puternic efect antioxidant – începând cu quercetină și catehină, și până la luteină si zeaxantina ori caroten, fructele de aronia sunt bogate în antioxidanți care luptă împotriva radicalilor liberi din sânge, piele, de la nivelul țesuturilor și organelor, prevenind mutațiile ce pot apărea la nivel celular. De asemenea, o acumulare de radicali liberi poate duce la apariția stresului oxidativ, care poate determina anumite boli cronice, cum ar fi bolile de inimă și cancerul. Fructele de aronia reprezintă și o sursă excelentă de polifenoli, un grup de antioxidanți extrem de benefici pentru sănătate, dar și pentru o piele frumoasă și un păr strălucitor. 

3.    Întăresc sistemul imunitar – pe lângă antioxidanții importanți menționați mai sus, aronia conține și vitamina C din belsug, care stimulează activitatea celulelor albe și ajută și la sinteza colagenului. Colagenul este responsabil pentru repararea țesuturilor, a organelor, a vaselor de sânge și a celulelor.

4.    Pot preveni cancerul – mai multe cercetări sugerează că există o legătură între consumul de aronia și reducerea riscului de cancer la colon. Fructele de aronia pot ajuta persoanele aflate în categoriile de risc crescut de cancer la colon să prevină această afecțiune.

5.    Scad riscul de afecțiuni cognitive – unul dintre efectele pe care îl au radicalii liberi asupra organismului constă în distrugerea legăturilor neuronale din creier, fapt ce duce la reducerea capacităților cognitive. Antocianinele din fructele de aronia cresc activitatea neuronală, întăresc legăturile neuronale și reduc stresul oxidativ la nivelul creierului, ceea ce înseamnă ca se reduce și riscul de boala Alzheimer, demență și alte afecțiuni similar, ce vin odată cu înaintarea în vârstă.

6.    Îmbunătățesc vederea – carotenul din aronia reduce stresul oxidativ și la nivelul ochilor, prevenind degenerescența maculară și dezvoltarea unor afecțiuni oculare precum cataracta.

7.    Reglează tensiunea arterială – conținutul ridicat de potasiu din aceste fructe are efecte benefice asupra sănătății inimii, potasiul având efect vasodilatator. Prin relaxarea vaselor de sânge, tensiunea arterială scade, fluxul sanguin crește, iar șansele de infarct sunt, astfel, reduse.

8.    Au efect antibacterian – mai multe studii recente sugerează faptul că fructele de aronia au un impact direct asupra răcelii și a infecțiilor bacteriene de la nivelul căilor respiratorii. Așadar, aceste fructe pot fi consumate pentru combaterea gripei și răcelii, dar și în scop preventiv.

9.    Sunt benefice pentru diabetici – fibrele dietetice din fructele de aronia ajută la menținerea echilibrată a nivelului de zahăr din sânge, prevenind creșterile sau scăderile bruște de glicemie, care pot fi foarte periculoase în cazul celor suferinzi de diabet.

Cum poți integra fructele de aronia în dieta ta?

Deși fructele de aronia nu se găsesc ușor în supermarketuri, le poți cumpăra de pe internet sau din magazinele specializate, tip plafar. Nu uita că fructele au gust astringent, așadar este posibil să nu îți placă să le consumi în stare proaspătă. 

În acest sens, iată câteva metode prin care poți integra fructele de aronia în regimul tău alimentar:
-    Crude sau uscate, sub formă de gustare, în iaurt sau amestecate cu brânză de vaci proaspătă și miere
-    Sub formă de suc sau smoothie, în combinație cu alte fructe, precum ananas, mere sau căpșuni
-    Gătite, în brioșe, prăjituri, parte și plăcinte
-    Sub formă de gem, marmeladă sau dulceață – fructele de aronia se pot amesteca și cu alte fructe, mai dulci, pentru a obține un desert delicious
-    Sub formă de ceai sau vin – în comerț se regăsesc asemenea produse, gata preparate, dar îți poți crea propria infuzie cu fructe de aronia deshidratate

Nu în ultimul rând, aronia poate fi consumată și pe post de supliment alimentar, sub formă de capsule sau pulbere. Ai grijă să urmezi instrucțiunile de pe ambalaj și să respecți doza zilnică recomandată.  Dacă optezi pentru varianta de pulbere, o singură linguriță pe zi ar trebui să fie suficientă. O poți amesteca în iaurt, în laptele cu cereale sau într-un smoothie. 

În ceea ce privește capsulele, de multe ori acestea sunt create chiar din coaja deshidratată a fructului. Consumul de fructe de aronia sau de suplimente pe bază de aronia nu prezintă reacții adverse cunoscute, dar, pentru orice eventualitate, te poți consulta cu medicul curant înainte de a le integra în regimul tău alimentar.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - Everything You Need to Know About Aronia Berries
https://www.healthline.com/nutrition/aronia-berries#intro 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 1