La diabetici, mersul pe bicicletă scade numărul de decese de cauză cardiovasculară (studiu)

În cazul adulților cu diabet, mersul pe bicicletă este asociat cu o mortalitate redusă din toate cauzele și din cauza bolilor cardiovasculare, potrivit unui studiu publicat în JAMA Internal Medicine.

Activitatea fizică regulată este indicată atât pentru oamenii sănătoși, cât și pentru cei bolnavi, inclusiv pentru pacienții cu diabet. În cazul acestora, mișcarea efectuată zi de zi le poate scădea nivelul zahărului din sânge și chiar le poate reduce necesarul de insulină. Dacă ai diabet, poți obține multe beneficii din activități precum mersul pe jos, yoga, Tai Chi, sans și înot.

Ce forme de mișcare sunt potrivite pentru diabetici?

  • Mersul pe jos este cel mai popular tip de exercițiu fizic și foarte recomandat persoanelor cu diabet. 30 de minute de mers rapid, de cinci ori pe săptămână, este o modalitate excelentă de a-ți crește activitatea fizică. Poți împărți aceste 30 de minute în sesiuni de 10 minute de trei ori pe zi, dacă așa îți este mai ușor.
  • Și yoga este utilă pentru persoanele cu o varietate de afecțiuni cronice, inclusiv diabet, prin faptul că ajută la combaterea stresului și îmbunătățește funcția nervoasă, ceea ce duce la o stare psihică mai bună. Unele studii indică faptul că yoga poate regla și nivelul de glucoză din sânge datorită îmbunătățirii masei musculare.
  • Tai Chi se folosește de mișcări lente pentru a relaxa mintea și corpul. Unele studii au indicat faptul că sesiunile de Tai Chi arată o îmbunătățire semnificativă a controlului zahărului din sânge. În plus, diabeticii care practică această formă de mișcare spun că au mai multă vitalitate și energie.
  • Dansul este excelent pentru corp și minte, fiind o modalitate distractivă de a scădea glicemia, a reduce stresul și a îmbunătăți memoria. 
  • Înotul întinde și relaxează mușchii și nu pune presiune asupra articulațiilor, ceea ce este excelent pentru pacienții cu diabet. Pentru persoanele aflate la risc de a dezvolta diabet, studiile arată că înotul reduce valoarea colesterolului, arde calorii și scade nivelul de stres.

Având în vedere că multe persoane de toate vârstele merg pe bicicletă, o echipă de savanți de la Centrul pentru Cercetarea Activității Fizice din Copenhaga a încercat să afle ce efect are această formă de mișcare asupra diabeticilor. Astfel, cercetătorii danezi au găsit o corelație între ciclism și mortalitate în rândul a 7459 de adulți cu diabet. 

Mersul pe bicicletă, util pentru persoanele diabetice

Pentru studiu¹, participanții au completat un chestionar la momentul inițial (din 1992 până în 2000) și apoi încă unul la cinci ani după momentul inițial; 5.423 de participanți au completat ambele chestionare.

Cercetătorii au descoperit că, pe parcursul urmăririi, au fost înregistrate 1.673 de decese din toate cauzele. În comparație cu grupul de referință de persoane care nu au raportat că ar fi mers pe bicicletă la momentul inițial, ratele de mortalitate au fost mai mici pentru participanții care au declarat că merg pe bicicletă, indiferent că unii pedalau sub o oră pe săptămână, alții între 60 și 149 de minute săptămânal, alții între 150 și 299 și alții peste 300 minute pe săptămână.

În comparație cu cei care au raportat la ambele examinări că merg pe bicicletă, cei care inițial nu pedalau, dar care au început să meargă pe bicicletă ulterior și cei care au raportat la ambele examinări că obișnuiesc să practice mersul pe bicicletă au avut rate de risc mai mici pentru mortalitatea de cauză cardiovasculară.

Această analiză, spun autorii, consolidează datele epidemiologice deja existente despre beneficiile mersului pe biciletă și sugerează cu tărie că acest tip de activitate fizică poate contribui direct la o viață mai lungă și mai sănătoasă, inclusiv în cazul persoanelor bolnave de diabet. 

În plus, o altă lucrare a unor cercetători finlandezi a descoperit că mersul pe bicicletă poate contribui și la scăderea riscului de a dezvolta diabet. Se pare că oamenii care merg cu bicicleta mai mult de 30 de minute pe zi au un risc cu 40% mai mic de a dezvolta această boală.

Ce alte beneficii mai are mersul pe bicicletă?

Oamenii de știință afirmă că mersul pe bicicletă este de folos și pentru prevenirea sau gestionarea altor probleme de sănătate, precum:

Supragreutatea și obezitatea

Ciclismul este o modalitate bună de a controla sau de a reduce greutatea, deoarece crește rata metabolică, construiește masă musculatură și arde grăsimea corporală. Dacă încerci să slăbești, mersul pe bicicletă trebuie combinat cu un plan alimentar sănătos. O oră de ciclism ajută la arderea a aproximativ 300 de calorii. Se pare că o plimbare de jumătate de oră cu bicicleta în fiecare zi te ajută să arzi aproape cinci kilograme de grăsime pe parcursul unui an.

Bolile cardiovasculare

Mersul pe bicicletă regulat stimulează și îmbunătățește circulația, sănătatea inimii și a plămânilor și reduce riscul de boli și evenimente cardiovasculare, cum ar fi accidentul vascular cerebral, hipertensiunea arterială și atacul de cord. Ciclismul întărește mușchii inimii, scade pulsul de repaus și reduce nivelul de grăsime din sânge. Un studiu danez efectuat pe o perioadă de 14 ani pe 30.000 de persoane cu vârste cuprinse între 20 și 93 de ani a constatat că mersul pe bicicletă are efect protector împotriva bolilor de inimă.

Artrita

Mersul pe bicicletă îmbunătățește forța, echilibrul și coordonarea și poate ajuta la prevenirea căderilor și fracturilor, de aceea este o formă excelentă de exercițiu pentru pacienții cu osteoartrită și poliartrită reumatoidă. Dacă jogging-ul, de exemplu, nu le este recomandat pacienților cu artrită, mersul pe bicicletă este un exercițiu cu impact redus, care nu pune mult stres pe articulații.

Cancerul

Mulți cercetători au studiat relația dintre exercițiile fizice și cancer, în special cancerul de colon și de sân, unele lucrări arătând că, dacă mergi regulat pe bicicletă, îți reduci riscul de cancer intestinal. Alte lucrări sugerează că mersul regulat pe bicicletă reduce riscul de cancer de sân.

Tulburările mentale

Tulburările mentale precum depresia, stresul și anxietatea pot fi reduse prin mersul regulat cu bicicleta și chiar prevenite. Acest lucru se datorează efectelor exercițiului în sine dar și datorită bucuriei pe care o poate aduce mersul pe bicicletă, mai ales dacă se face în compania unei persoane dragi.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Cleveland Clinic - 5 Best Exercises for People with Diabetes
https://health.clevelandclinic.org/5-best-exercises-for-people-with-diabetes/
JAMA Internal Medicine - Association of Cycling With All-Cause and Cardiovascular Disease Mortality Among Persons With Diabetes
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2782014
1. Studiul „Association of Cycling With All-Cause and Cardiovascular Disease Mortality Among Persons With Diabetes”, apărut în JAMA Intern Med. 2021;181(9):1196-1205. doi:10.1001/jamainternmed.2021.3836, autori: Mathias Ried-Larsen et al.
Better Health Channel - Cycling - health benefits
https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/cycling-health-benefits#health-benefits-of-regular-cycling


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0