Dieta de post la diabetici

Postul este un aspect spiritual foarte important în multe religii, printre care și în religia creștină. În pragul sărbătorilor de Crăciun, postul este o alegere pentru mulți dintre noi, inclusiv pentru persoanele diabetice. Cu toate acestea, de multe ori, anumite alegeri de post pot face mai mult rău decât bine celor care suferă de diabet, așa încât este bine ca aceștia să fie informați cu privire la o dietă de post corectă. 

Riscuri pentru sănătate asociate cu postul 

Persoanele care suferă de complicații ale diabetului, precum afecțiuni ale ochilor, rinichilor sau ale nervilor de la nivelul mâinilor și picioarelor nu sunt încurajate să postească, deoarece li se pot agrava simptomele. De aceea, dacă starea ta de sănătate este fragile sau poate fi pusă în pericol de anumite schimbări alimentare, este recomandat să te consulți cu medicul curant înainte de a alege să postești.  

Pe lângă abținerea de la anumite mâncăruri și băuturi, postul presupune și o curățire spirituală, exercitată prin rugăciune, meditație și introspecție. Dacă, în prezent, urmezi un tratament medicamentos cu insulină, există pericolul ca, în urma dietei de post, să scadă nivelul de glucoză din sânge în mod dramatic, ceea ce duce la hipoglicemie, sau, din contră, să crească foarte mult, ajungându-se la ketoacidoză diabetică, o complicație ce necesită spitalizare. Principalele simptome ale ketoacidozei diabetice sunt senzația de sete permanentă și urinarea frecventă. 

Ce se întâmplă cu corpul tău atunci când postești?

Schimbările care se produc la nivelul corpului pe durata postului depind de cât de lungă e perioada postului. De obicei, corpul intră în stare de post după aproximativ opt ore de la ultima masă. Inițial, corpul va folosi sursele de glucoză stocate, după care se va hrăni din depunerile de grăsime corporală, pentru a se alimenta cu energie. Prin utilizarea depozitelor de grăsime din corp ca sursă de energie, pe termen lung, se inițiază procesul de scădere în greutate.

Acest fenomen poate fi benefic pentru persoanele diabetice, mai ales dacă sunt supraponderale, deoarece nivelul de zahăr în sânge se echilibrează, alături de tensiunea arterială și nivelul de colesterol. Cu toate acestea, nu se recomandă prelungirea perioadei de post cu scopul de a slăbi, ci, în schimb, adoptarea unei diete sănătoase și echilibrate. Scopul postului este de recalibrare a trupului și minții, iar abținerea de la anumite tipuri de alimente servește, în final, tot în scop spiritual. 

Schimbări aduse dietei diabeticilor pe perioada postului

Pe parcursul perioade de post, mesele vor arăta mai mult sau mai puțin diferit pentru cei diabetici. Cu toate acestea, este important să se mențină un echilibru alimentar, prin includerea de alimente din toate grupele de mâncare (proteine, carbohidrați și grăsimi), și să se evite mâncatul în exces.  

Pentru dieta diabeticilor se recomandă, în special, introducerea mai multor alimente cu absorbție lentă, care au un indice glicemic scăzut, înainte de perioada de post și pe parcursul acesteia. Pe lista acestui tip de alimente se regăsesc: quinoa, anumite legume (morcovi, cartofi dulci, dovleac, păstârnac, porumb), fasolea, lintea, năutul, nucile și mai multe fructe (grapefruit, prune, piersici, caise, mere, portocale, căpșuni, pere, struguri). 

Prin includerea acestui tip de alimente în dieta de post se poate menține starea de sațietate pe termen mai lung și, în același timp, se poate păstra controlul asupra nivelului de zahăr în sânge, un aspect foarte important pentru persoanele diabetice. Așadar, optează pentru salate cât mai bogate și variate, pentru a nu te plictisi, legume la cuptor  sau pe grătar și tocănițe vegetale, gătite cu puțin ulei. 

În plus, este recomandat să te hidratezi din plin și să optezi pentru băuturi fără zahăr și fără cofeină, pe cât posibil, pentru a evita deshidratarea. În acest sens, supele clare din legume sunt o variantă excelentă atât pentru mesele principale, cât și pentru aducerea unui aport în plus de lichide necesarului zilnic. Odată ce ai încheiat perioada de postire, este important să reintroduce treptat carnea și lactatele, pentru că altfel riști să suferi de oscilații ale nivelului glicemiei în sânge. 

Alte aspecte importante de reținut cu privire la perioada de post pentru diabetici

Dacă ai decis să ții post, este recomandat să îți testezi nivelul de glicemie în sânge mai frecvent, pe durata întregii perioade, pentru a te asigură că organismul nu suferă în urma schimbărilor în alimentație, fapt care se poate reflecta într-un nivel crescut sau scăzut al indicelui glicemic. Acest lucru este în special recomandat în cazul pacienților cu diabet care urmează un tratament cu insulină sau alte medicamente pentru diabet.

De asemenea, este important ca medicul tău să fie la curent cu decizia ta de a posti. Acesta te poate sfătui cu privire la opțiuni alimentare sau îți poate construi un plan de dietă adaptat perioadei de post. Dacă remarci simptome neobișnuite de hipoglicemie, precum transpirație excesivă, tremor și stare de confuzie, va trebui să încetezi imediat postul și să consulți medicul, pentru a primi un tratament adecvat. 

Dacă ești nevoită să întrerupi postul din orice motiv, continuă să mănânci echilibrat, prin introducerea treptată a alimentelor permise în afara postului. Dacă suferi de diabet de tip 1, există riscul ca nivelul de glucoză în sânge să crească foarte mult (hiperglicemie), ca urmare a acumulării de cetone (compuși secundari ai lipidelor). Simptomele pentru hiperglicemie includ sezație de sete pronunțată, urinare frecventă și senzație de oboseală acută. Dacă nivelul glicemiei nu coboară, mergi de urgență la medic. 

Înainte de a începe perioada de post, medicul îți poate ajusta schema de tratament, pentru o gestiune optimă a bolii. De exemplu, medicul îți poate recomanda să schimbi ora, tipul de medicație sau doza zilnică pentru a se asigura că nivelul glicemiei nu va suferi modificări în perioada următoare. 

În concluzie, este important să reții urmatoarele aspecte:

  • Înainte de a începe să postești, consultă-te cu medicul curant
  • Efectuează teste de glicemie mai des
  • Menține o dietă variată și echilibrată
  • Consumă cât mai multe alimente cu absorbție lentă și indice glicemic scăzut
  • Evită alimentele grase și dulci
  • Hidratează-te din plin și evită băuturile dulci și cofeina, pe cât posibil

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Diabetes UK – Fasting and diabetes
https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/eating-with-diabetes/fasting 
Medical News Today - What are some slow-release carbs?
https://medicalnewstoday.com/articles/325586#white-bread-alternatives 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0