Mancatul compulsiv, consecinta a micsorarii chirurgicale a stomacului - cum sa il combati

In urma interventiei chirurgicale de micsorare a stomacului, poate sa apara nevoia emotionala de a manca – iata de ce apare, dar si cum sa combati aceasta problema!

Chirurgia bariatrica micsoreaza stomacul si astfel reduce nevoia fizica de a manca, insa nu are niciun impact asupra nevoii emotionale. De multe ori, pacientul este stresat in urma operatiei de micsorare a stomacului si astfel are tendinta de a manca pe fond emotional, pentru a calma starile de neliniste, anxietatea si depresia.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Este adevarat ca micsorarea stomacului reduce nevoia de a consuma alimente in cantitati mari, insa aceasta nu schimba factorii care au determinat ingrasarea: jobul stresant, problemele de familie, stima de sine scazuta sau alte situatii similare.

Pentru a intelege de ce nevoia de a manca persista uneori si dupa micsorarea stomacului, trebuie sa intelegi diferenta dintre nevoia fizica de a consuma hrana si nevoia emotionala.

Nevoia fizica de a manca apare in mod fiziologic, natural, si se instaleaza treptat, pe masura ce trec orele de la ultima masa. Poti manca o portie mica de mancare si te vei satura. Pe de alta parte insa, nevoia emotionala de a manca este declansata de un factor psihologic – aceasta se instaleaza subit, declanseaza pofte specifice si te face sa mananci portii mari de mancare, fara sa simti ca te saturi cu adevarat.

Strategii care te ajuta sa combati mancatul compulsiv dupa interventia de micsorare a stomacului:

  • Fa cateva exercitii de respiratie atunci cand simti ca foamea sau o pofta specifica se instaleaza. Inspira lin si adanc pret de cateva secunde, apoi expira treptat. Dupa ce faci aceste exercitii de respiratie, bea putina apa, cu guri mici, si iti vei reveni.
  • Fa-ti de lucru cu tot soiul de activitati care sa te mentina ocupat – poate fi vorba despre proiecte DIY, despre dans, exercitii fizice sau te poti uita la un film pentru a estompa nevoia emotionala de a manca.
  • Iesi la plimbare in natura. De multe ori, nevoia compulsiva de a manca apare din cauza stresului, asa ca o plimbare relaxanta poate estompa aceasta nevoie.
  • Incearca sa folosesti aromaterapia – anumite arome pot reduce stresul, relaxandu-te si facandu-te sa uiti de nevoia incontrolabila de a manca. Printre aceste arome se numara cea de lavanda, de lamaie sau de grepfrut.
  • Scrie intr-un jurnal – mentine evidenta momentelor in care foamea ataca si vei reusi astfel sa faci o asociere intre momentele in care apare foamea emotionala si activitatile desfasurate. In acest fel, vei invata sa reduci factorii declansatori ai nevoii emotionale de a manca.
  • Fa-ti un orar fix al meselor si nu manca niciodata in afara orelor stabilite. Asadar, daca trebuie sa mananci la ora 12 si ti se face foame la 11, te vei abtine pana cand va veni ora mesei. Respectand un asemenea program, iti vei invata atat stomacul, cat si creierul, ca mananci numai in anumite momente, iar in restul timpului te abtii.
  • Mergi la un psiholog pentru consiliere. Terapia cognitiv-comportamentala te va ajuta sa identifici problemele care te fac sa mananci compulsiv si totodata iti va oferi strategii eficiente de modificare a tiparelor mintale incorecte. Tot psihologul te poate ajuta si sa treci peste traumele provocate de interventia chirurgicala.


Chirurgia bariatrica reduce dimensiunile stomacului si te ajuta sa controlezi mai usor cantitatea de alimente consumate, insa daca tu mananci cate putin, insa incontinuu si mai faci si alegeri gresite, kilogramele in plus nu vor disparea.

Invata sa iti tii foamea sub control si astfel vei putea castiga pe termen lung lupta cu kilogramele.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0