Dieta primitiva: alimente permise, alimente interzise, beneficii

Dieta primitiva (din termenul "primal") este bazata pe cartea "The Primal Blueprint", care a fost realizata de Mark Sisson in anul 2009. Dieta iti permite sa mananci doar acele alimente la care stramosii nostri primitivi ar fi avut acces. Acest plan alimentar nu doar ca elimina alimentele procesate, dar elimina si ingredientele precum cerealele. In schimb, te poti concentra pe a manca mai multe proteine, grasimi naturale si legume din belsug.

Atunci cand este posibil, alimentele ar trebui sa fie mancate in starea lor cea mai pura, cea mai naturala. Laptele crud, de exemplu, este de preferat in schimbul laptelui pasteurizat sau procesat. Alimentele organice (bio) sunt si ele de preferat, cand le ai la dispozitie.

Dieta primitiva versus dieta paleo

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Dieta primitiva are unele similiaritati cu dieta paleo, insa cele doua planuri au si o serie de diferente. Dieta primitiva incurajeaza consumul de produse lactate crude, integrale (cu un continut complet de grasime) ca sursa de grasimi sanatoase, pe cand dieta paleo restrictioneaza consumul de lactate.

Totodata, dieta paleo elimina legumele si fructele din familia de plante Solanaceae (patlagelele rosii, cartofi, ardei grasi, ardei iuti, patlagelele vinete, etc.), pe cand dieta primitiva nu le interzice. Dieta primitiva include cafeaua, pe cand dieta paleo limiteaza consumul acestei bauturi.

Alimente de evitat in dieta primitiva

Pe scurt, ar trebui sa eviti orice alimente la care stramosii nostri (oamenii primitivi) nu au avut acces. In mod clar, aceasta categorie elimina alimente procesate, precum biscuitii din comert si chips-urile din cartofi. Totodata, dieta elimina alimente precum graul si porumbul, pentru ca ambele au fost introduse in ultimii 100.000 de ani.

Alte alimente de evitat in dieta primitiva:

•    toate cerealele, inclusiv graul
•    soia
•    arahidele
•    alcoolul
•    zaharurile, cu exceptia celor naturale, cum sunt mierea si siropul de artar
•    alimentele procesate
•    uleiurile vegetale rafinate.

Pentru a evita alimentele preparate sau semi-preparate de la supermarket, cel mai bine este sa iti gatesti acasa mancarea.

Alimente permise in dieta primitiva

Desi dieta aceasta pare la prima vedere una restrictiva, exista multe alimente pe care le poti manca. Acestea sunt:

  • fructele si legumele;
  • nucile si semintele;
  • produsele lactate crude sau fermentate, precum laptele crud si branza;
  • siropul de artar (pur) si mierea raw;
  • carnea si pestele;
  • carbohidratii complecsi, precum cartofii cu amidon, orezul salbatic si quinoa.

Alimentele organice (bio) sunt recomandate, inclusiv fructele, legumele si ouale. Orice carne consumata ar trebui sa provina de la animale hranite cu iarba si de la animale care nu au fost injectate cu hormoni sau cu antibiotice.

Cine beneficiaza de pe urma dietei primitive?

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Aproape orice persoana poate sa aiba beneficii daca urmeaza dieta primitiva, deoarece aceasta se bazeaza pe consumul alimentelor de calitate, naturale. Exista si unele persoane care ar putea avea mai mult de beneficiat daca incearca aceasta dieta:

  • Persoanele cu diabet: aceasta dieta fara adaos de zahar, bogata in legume, este o optiune excelenta pentru cei care vor sa reduca aportul de carbohidrati simpli si de zaharuri rafinate.
  • Cei care au alergii la alimente, cum ar fi persoanele cu boala celiaca sau cele care au o alergie la arahide: daca ai orice tip de alergie la un anumit aliment, este mai usor sa reduci sau sa elimini alimentele procesate, care au un risc mai mare de contaminare cu ingredientele care iti provoaca alergia.
  • Cei care vor sa manance mai sanatos: persoanele care vor sa manance mai bine si sa introduca in dieta lor alimente mai sanatoase (in special fructe si legume) ar putea beneficia de pe urma dietei primitive.

Cere sfatul medicului tau inainte de a incerca dieta!

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0