Tot ce trebuie sa stii despre dieta Dukan

Dieta Dukan este una dintre cele mai cautate diete din lume, in special in Marea Britanie. A fost testata si de Kate Middleton inainte de nunta cu printul William, iar modelul Gisele Bundchen, precum si cantareata si Jennifer Lopez au incercat-o pentru a scapa de kilogramele in plus acumulate in timpul sarcinii.

dieta dukan

Ce promite dieta Dukan? O scadere in greutate treptata, urmata de mentinerea unei greutati constante. In plus, vei uita de grija calcularii caloriilor, pentru ca programul nutritional nu se bazeaza deloc pe asta.

Care sunt principiile dietei Dukan

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Nutritionistul Pierre Dukan a lansat dieta care ii poarta numele in anul 2000, dupa aproape 20 de ani de studii. El a pornit de la ideea ca organismul uman pierde cel mai bine in greutate urmand o dieta similara cu alimentatia pe care oamenii au avut-o cu mult timp in urma, in perioada in care erau culegatori si vanatori. Altfel spus, ne intoarcem la origini si ne folosim de mostenirea pe care o poarta metabolismul nostru.

Dieta Dukan este o dieta bazata pe proteine, 70% dintre alimentele recomandate fiind proteine pure (carne, lactate, oua) si 30% proteine din anumite legume. Proteinele sunt procesate mai greu de organism, prin urmare arderile sunt mai puternice decat in cazul grasimilor sau carbohidratilor. In plus, proteinele raman mai mult timp in stomac pe perioada digestiei si ne simtim satui pentru o perioada mai lunga de timp. Suna bine, nu-i asa?

Ca sa intelegi cat de mult lucreaza organismul nostru cand arde proteinele, iti dam un exemplu: pentru digerarea unei portii de mancare proteica cu 100 de calorii, organismul tau va consuma 30 de calorii. In cazul grasimilor se consuma doar 12 calorii si in cazul carbohidratilor nu mai mult de 7.

De aceea, pe langa consumul foarte mare de proteine, o alta regula importanta a dietei Dukan conta in limitarea grasimilor si carbohidratilor. Dr. Dukan obisnuia sa spuna in acest sens ca “nu poti scapa de propria grasime atunci cand consumi grasime din alte surse”. Cat despre carbohidrati, acestia cauzeaza secretia de insulina, hormon ce controleaza nivelul de zahar din sange si incurajeaza depozitele de grasime.

Cum functioneaza dieta Dukan

Dieta se desfasoara pe parcursul a patru faze, de-a lungul carora vei trece de la un regim mai dur si strict, catre o dieta pe care va trebui sa o adopti ca stil de viata, daca vrei ca rezultatele sa se pastreze.

Faza 1: atac

Prima etapa a dietei este considerata un restart pentru metabolism, prin urmare este mai restrictiva decat te-ai putea astepta la prima vedere. Nu ai voie sa consumi decat proteine pure slabe in grasimi: carne de vita, peste, pui sau curcan, soia, oua si branza de vaci. Ce te va surprinde placut este ca nu exista limite. Poti manca oricat iti doresti si in orice combinatie, singura regula fiind sa te limitezi la aceste alimente. Evident, vei uita de ulei, prajeala si excesul de sare.

Un alt element pe care trebuie sa il incluzi in alimentatie si care te va insoti pe toata durata dietei sunt taratele de ovaz. Desi fac parte din categoria carbohidratilor, iti vor oferi aportul necesar de fibre, pentru o digestie corecta. In plus, taratele de ovaz isi maresc de 4 ori volumul cand ajung in stomac, deci vor contribui si ele la senzatia de satietate. Sunt recomandate 2-3 linguri in fiecare zi.

Trebuie sa bei cel putin 1,5 litri de apa zilnic, pentru ca vei elimina toata apa retinuta pana acum de organism in locurile nepotrivite si trebuie sa eviti deshidratarea. Un alt motiv este ca un regim bogat in proteine creste nivelul de acid uric, iar rinichii tai trebuie ajutati cu cat mai multa apa sa isi indeplineasca functiile corect.

Sportul este si el obligatoriu, desi in aceasta faza este posibil sa te simti uneori lipsita de energie. Este doar un simptom al schimbarilor prin care trece organismul tau. Motiveaza-te sa mergi pe jos cel putin 20 de minute pe zi, de preferat in prima parte a zilei.

Aceasta etapa dureaza maxim 10 zile, dar noi iti recomandam sa te limitezi la 5-7 zile, pentru a evita fortarea organismului. Desi pare ca poti manca oricat, restrictia la proteine este o schimbare majora si brusca pentru corpul tau. Rezultatele nu sunt batute in cuie, fiindca depind de la individ la individ, insa te poti astepta sa slabesti pana la 10 kilograme.

Lista alimentelor permise in faza de atac:

• carne alba si rosie: muschi de vita, sunca slaba, carne de vitel, carne de pui, ficat de pui, carne de curcan, carne de strut, carne de rata, carnati slabi de pui sau curcan

• peste, crustacee si fructe de mare: somon, sardine, hering, macrou, pastrav, cod, pisica de mare, rechin, scoici, raci, crab, homar, midii, stridii, creveti, calamari

• proteine vegetale: soia si produse din soia, tofu

• produse lactate slabe in grasimi: branza de vaci, crema de branza, lapte slab, iaurt grecesc cu 0% grasime

• oua: de gaina, prepelita sau rata.

Faza 2: croaziera

A doua etapa a dietei este astfel conceputa incat sa iti permita sa mananci mai multe lucruri, dar in acelasi timp sa continui sa slabesti pana la obiectivul pe care ti l-ai propus. Este un proces mai lent de slabire decat in prima faza, asa ca nu trebuie sa te ingrijorezi daca observi o stagnare. In aceasta faza vei slabi aproximativ 1-2 kilograme pe saptamana.

Ca sa iti dai seama cat dureaza faza de croaziera, cantareste-te si calculeaza cate kilograme vrei sa mai slabesti, in functie de greutatea pe care o visezi. Apoi imparte rezultatul la 1,5 kilograme pe saptamana si vei afla cate saptamani vei ramane in a doua etapa a dietei. De exemplu, daca vrei sa mai slabesti 10 kilograme, pentru tine faza de croaziera va dura cam o luna si jumatate.

Acum sa vorbim putin despre regulile si meniul acestei faze. Se pastreaza indicatiile in privinta sportului, consumului de apa si a celor 2-3 linguri de tarate de ovaz din fiecare zi. Alimentele proteice permise pana acum raman si ele, schimbarea fiind ca langa ele poti adauga acum si legume. Poti face orice combinatie si in orice cantitate, timp de 3-4 zile pe saptamana. Vei alterna aceste zile de combinatie cu zile in care vei consuma doar proteine pure, exact ca in etapa de atac.

Lista alimentelor permise in faza de croaziera:

• proteine: carne alba si rosie, peste, crustacee si fructe de mare, proteine vegetale, produse lactate slabe in grasimi si oua (vezi lista de mai sus).

• legume: anghinare, fasole, sparanghel, varza de Bruxelles, sfecla, broccoli, morcovi, conopida, telina, castraveti, vinete, andive, pastai, kale, salata vede, rucola, ciuperci, ceapa, praz, ceapa verde, rubarba, rosii, dovlecei

• ulei de masline: cel mult o lingurita pe zi, doar in zilele in care consumi si proteine vegetale

• goji: o lingura pe zi, doar in zilele in care consumi si proteine vegetale

Faza 3: consolidare

Etapa de consolidare incepe tranzitia de la regimul strict la dieta ca stil de viata. Iti vei educa treptat organismul sa se adapteze unei anumite alimentatii si vei evita efectul yo-yo care apare dupa foarte multe diete finalizate necorespunzator.

Probabil ti s-a intamplat ca, dupa o perioada scurta de dieta agresiva, sa revii la kilogramele de dinainte de inceperea ei sau chiar sa te ingrasi si mai mult. Acest lucru se intampla pentru ca organismul tau, stresat pe perioada dietei din cauza schimbarilor, sa intre in panica si sa nu se adapteze la un alt stil de alimentatie. De aceea, o perioada post-dieta care sa te ajute sa revii treptat la normal este obligatorie intotdeauna.

Ce ramane la fel si ce se schimba in aceasta etapa:

• joia va ramane ziua dedicata exclusiv proteinelor pure, ca in faza de atac

• in toate celelalte 6 zile poti combina in orice cantitate proteinele pure cu cele din legume

• poti sa adaugi un fruct si o felie de paine integrala in fiecare dintre cele 6 zile

• poti sa adaugi o data pe saptamana carne de porc sau de miel

• ai voie sa mananci orice vrei, la 2 mese pe care le alegi tu, in oricare dintre cele 6 zile; este de preferat ca acest lucru sa se intample in zile diferite; poti manca pizza, dulciuri sau orice alt aliment caruia i-ai simtit lipsa; e de preferat sa eviti in continuare prajelile si dulciurile cu foarte mult zahar

• consumul de apa (minimum 1,5 litri), 30 de minute de sport zilnic si cele 2-3 linguri de tarate, raman la ordinea zilei.

Etapa de consolidare dureaza si ea destul de mult, dar cu siguranta va fi mult mai usor de mentinut. Pentru un calcul corect, inmulteste 5 zile cu fiecare kilogram pe care l-ai pierdut. De exemplu, daca ai slabit 20 de kilograme, etapa de consolidare va dura pentru tine aproximativ 3 luni (90 - 100 de zile). La sfarsitul acestei perioade, ar trebui sa ai aceeasi greutate ca la inceputul ei. Asa te vei asigura ca ai scapat de riscul intoarcerii kilogramelor nedorite.

Faza 4: stabilizare

Este momentul sa incepi un stil de viata pe care va trebui sa il mentii constant, pentru tot restul vietii, daca iti doresti ca rezultatele sa se pastreze. Vei putea sa mananci din nou ce, cum si cat iti doresti, insa trei reguli raman in picioare:

• joia va fi in continuare dedicata exclusiv proteinelor pure, ca in faza de atac

• 2-3 lingurite de tarate in fiecare zi

• minim 1,5 litri de apa si 30 de minute de miscare zilnic.

Riscuri si dezavantaje ale dietei Dukan

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ca orice regim proteic, principalele riscuri ale dietei Dukan sunt indreptate catre rinichi, care sunt fortati sa munceasca mai mult decat de obicei. Un alt risc este cel al deficitului nutritional, pentru ca aportul de vitamine si minerale care ar trebui sa provina din consumul de fructe si legume este foarte scazut.

Daca incepi aceasta dieta, este recomandat sa te adresezi unui nutritionist care poate sa te urmareasca de-a lungul intregului parcurs si sa observe orice dezechilibre care survin. Principala regula este sa respecti cu sfintenie regulile dietei si sa iti asumi eforturile, atat timp cat este posibil. Intreruperea dietei si reinceperea ei, chiulurile sau trisarile pot sa cauzeze dezechilibre mai mult sau mai putin grave.

Pentru a diminua cat mai mult riscurile, consulta un nutritionist inainte de a incepe dieta Dukan. Acesta iti poate spune, conform istoricului tau medical, daca ai anumite restrictii si cat te-ai putea astepta sa slabesti.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0