Dieta cu căpșuni: cum te ajută aceste fructe delicioase să slăbești?

Căpșunile sunt acele fructe deosebit de aromate, la care e imposibil să nu poftești și de la care nu are sens să te abții, decât dacă ai alergie. Dacă te afli în proces de slăbire și vrei să afli mai multe despre dieta cu căpșuni, citește mai departe!

Organismul are parte de multe beneficii în urma consumului de căpșuni, acestea oferind și ajutor în lupta împotriva kilogramelor în plus. Căpșunile sunt o sursă excelentă de vitamina C, un antioxidant necesar pentru imunitate și sănătatea pielii, vitamina B9 (folat), importantă pentru creșterea normală a țesuturilor și funcția celulară și fundamentală pentru femeile însărcinate și adulții în vârstă, mangan, potasiu și alți antioxidanți utili sănătății.

DOC EXPERT INSIGHTS

Aceste fructe pot scădea stresul oxidativ, reduc inflamația, îmbunătățesc funcția vasculară și profilul lipidic. De asemenea, căpșunile par să încetinească digestia glucozei și să reducă vârfurile de  glucoză și de insulină¹ după o masă bogată în carbohidrați.

Cum funcționează dieta cu căpșuni?

Prin consumul de căpșuni este favorizată producția unui hormon secretat de adipocite, numit adiponectina. El este cel care te ajută să slăbești, scăzând nivelul lipidelor și al glucozei din plasmă și contribuind la arderea caloriilor. Tot căpșunile contribuie și la secreția leptinei, care îți da senzația de sațietate, transmițând această informație la creier, care reușește astfel să controleze apetitul. 

Au și efect diuretic și depurativ, prevenind retenția de apă și, nu în ultimul rând, au foarte puține calorii. La fel ca pepenii, o foarte mare cantitate din compoziția lor este, de fapt, apă. În plus, căpșunile te ajută să metabolizezi carbohidrații, cum sunt cei din orez sau din cartofi. Sunt fructe recomandate și pentru persoanele cu diabet - desigur, nu în diete, ci în alimentația obișnuită, cu un consum moderat. Căpșunile cresc și activitatea tiroxinei, care accelerează la rândul ei metabolizarea grăsimilor.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Cât poți să slăbești cu ajutorul dietei cu căpșuni?

Țînând o dietă cu căpșuni, poți să slăbești în jur de patru sau chiar cinci kilograme într-o săptămână. Având în vedere că este vorba despre o dietă restrictivă, ideal este să nu o ții mai mult de o săptămână. Chiar și dacă o ții pe termen scurt, ar trebui să ceri sfatul medicului, pentru a nu-ți pune sănătatea în pericol.

Cum se ține dieta cu căpșuni?

Dieta constă în consumul unui kilogram de căpșuni în fiecare zi, dar nu la o singură masă. Practic, trebuie să înlocuiești gustările zilei cu căpșuni, consumate simple sau, cel mult, cu puțin iaurt slab, fără adaos de zahăr. Le poți consuma și la micul dejun, alături de fulgi de ovăz și lapte sau în smoothie-uri de fructe și legume. De asemenea, le poți adăuga și într-un pahar cu apă și lămâie pe care e recomandat să îl bei dimineața, pe stomacul gol.

E important să alegi pentru dietă căpșuni proaspete, cât mai roșii și mai parfumate. Nu te păcăli crezând că obții același efect cu fructe din compot, unde se folosește zahăr. Atenție, nu exagera cu aportul de căpșuni! Mesele zilei vor fi alcătuite din salate de legume cu proteine slabe (ou fiert, tofu, piept de pui sau de curcan la grătar etc.) și supe simple de legume.

Exemplu de meniu

  • Mic dejun: 200 g căpșuni adăugate peste o jumătate de cană de fulgi de ovăz înmuiați în lapte (vegetal sau animal)
  • Gustare: 300 g căpșuni
  • Prânz: Salată de roșii, castraveți, ardei, 100 g de piept de pui la grătar, tăiat fâșii
  • Gustare: 300 g căpșuni
  • Cină: Supă de legume + felii de vinete și dovlecei la grătar cu o felie de brânză feta
  • Gustare: 200 g căpșuni

Dieta cu căpșuni se ține doar pe termen scurt

Mai multe vedete au anunțat de-a lungul timpului că au slăbit cu ajutorul dietei cu căpșuni, dar nu e indicat să le urmezi sfaturile, întrucât acestea au ales variante exagerate. Victoria Beckham, de exemplu, a mâncat într-o perioadă exclusiv căpșuni. Kim Kardashian, în schimb, a ales o dietă în care mânca la fiecare masă căpșuni, asociate cu diverse alte alimente. Pentru astfel de asocieri, însă, ai nevoie de ajutorul unui nutriționist, întrucât efectul obținut poate fi tocmai invers față de cel dorit, mai ales dacă asociezi fructele cu grăsimi. În plus, mai ales dacă nu ai și cereale în meniu, riști să te trezești cu probleme digestive.

Indiferent de cum alegi să ții dieta cu căpșuni, ține minte că ai nevoie de un anumit număr de calorii în fiecare zi. În funcție și de activitatea prestată, o femeie are nevoie în general de 1200-1500 de calorii pe zi, în timp ce bărbații de 1800-2000 de calorii. Numărul caloriilor crește când avem și activitate fizică inclusă în programul zilnic. E posibil ca dieta cu căpșuni să nu îți aducă numărul necesar de calorii, de aceea nu trebuie ținută mult timp.

În plus, această dietă nu este recomandată a fi ținută pe timp îndelungat și deoarece organismul are nevoie de mai mulți nutrienți de care nu are parte în timpul unui astfel de regim. Poate vei fi încurajat de rapiditatea cu care slăbești, ajungând chiar și la un kilogram pe zi, dar e bine să știi că aceasta nu este deloc o modalitate sănătoasă. În plus, dacă nu continui să mănânci mai puțin și după terminarea dietei, poți constata că vei recăpăta foarte repede kilogramele pierdute.

Astfel de diete nu ar trebui utilizate decât foarte rar, în caz de urgențe, în rest ar trebui să se prefere un stil alimentar echilibrat, care să contribuie la obținerea și la menținera unei greutăți normale. Greutatea se obține și se păstrează atât cu o alimentație diversă, bazată pe legume, fructe, leguminoase, proteine slabe, cereale integrale și grăsimi sănătoase, cât și cu ajutorul unui program de exerciții fizice potrivite. 

Indiferent câte kilograme în plus ai, dacă nu știi cum să îți faci un plan alimentar echilibrat, e mai bine să ceri sfatul medicului de familie sau al unui nutriționist acreditat pentru a stabili împreună ce fel de alimentație e potrivită pentru tine. Pentru a ajunge la o greutate normală (IMC-ul trebuie să fie între 18,50 si 24,99), sănătos este să slăbești treptat, nu brusc.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Livestrong - Strawberry Diet 
https://www.livestrong.com/article/82163-strawberry-diet/
Pub Med - Strawberry anthocyanin and its association with postprandial inflammation and insulin
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21736853/
1. Studiul „Strawberry anthocyanin and its association with postprandial inflammation and insulin”, apărut în Randomized Controlled Trial Br J Nutr. 2011 Sep;106(6):913-22. doi: 10.1017/S0007114511001176. Epub 2011 May 16, autori: Indika Edirisinghe et al.

Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0