Cum se modifica metabolismul de-a lungul vietii?

Mulți dintre noi ne amintim de o perioadă în care puteam să mâncăm orice și să nu ne îngrășăm. Cercetări recente sugerează că metabolismul, ritmul cu care arzi calorii, atinge vârful mult mai devreme și își începe inevitabilul declin mai târziu decât ai putea crede.

Alterarea compoziției corporale, în special pierderea țesutului slab și acumularea de grăsime corporală devin mai evidente odată cu vârsta și pot avea efecte profunde asupra metabolismului. Și scăderea producției de hormoni care este asociată cu vârsta poate juca un rol critic în creșterea masei de grăsime și scăderea masei musculare.

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, de la copilărie la vârsta a treia, există o mulțime de schimbări fiziologice care apar în fazele vieții noastre, cum ar fi în timpul pubertății și la menopauză. Însă etapele metabolice ale vieții nu par a se potrivi cu acești markeri asociați cu creșterea și cu îmbătrânirea.

Metabolismul este relativ stabil între 20 și 50 de ani

O echipă internațională de oameni de știință a analizat într-un studiu¹ caloriile medii arse de peste 6.600 de oameni în timpul vieții lor de zi cu zi. Vârstele participanților au variat de la o săptămână la 95 de ani, iar aceștia locuiau în 29 de țări diferite.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Cele mai multe studii anterioare la scară largă au măsurat câtă energie folosește organismul pentru funcțiile vitale de bază, cum sunt respirația, digestia și pomparea sângelui, deci caloriile de care un om are nevoie doar pentru a rămâne în viață. Dar funcțiile de bază reprezintă 50% până la 70% dintre caloriile pe care le ardem în fiecare zi. Acestea nu includ energia pe care o cheltuim făcând orice altceva (spălatul vaselor, plimbatul câinelui etc.).

Pentru a găsi un număr pentru consumul total de energie zilnic, cercetătorii au apelat la metoda „apă dublu etichetată”. Acesta este un test de urină care presupune ca o persoană să bea apă în care hidrogenul și oxigenul din moleculele de apă au fost înlocuite cu forme „grele” care apar în mod natural și apoi măsoară cât de repede sunt eliminate.

Oamenii de știință au folosit tehnica de față, considerată standardul de aur pentru măsurarea consumului zilnic de energie în timpul vieții zilnice normale în afara laboratorului, pentru a măsura consumul de energie la oameni încă din anii 1980. Dar studiile anterioare au fost limitate ca dimensiune și domeniu din cauza costurilor. Pentru a ocoli această limitare, mai multe laboratoare și-au împărtășit datele într-o singură bază de date, pentru a vedea dacă ar putea dezvălui adevăruri ascunse sau care au fost doar sugerate în studiile anterioare.

Această adunare a datelor la comun și analizarea cheltuielilor de energie pe întreaga durată de viață a scos la iveală câteva surprize. Potrivit investigatorilor, mulți oameni cred că în adolescență sau la vârsta de 20 de ani potențialul lor de ardere a caloriilor atinge apogeul, însă studiul arată că adevărul este altul: sugarii au cele mai mari rate metabolice.

Nevoile de energie cresc în primele 12 luni de viață, astfel încât, până împlinesc un an, bebelușii ard calorii cu 50% mai repede pentru dimensiunea corpului lor decât adulții. Acest lucru se întâmplă nu doar pentru că bebelușii sunt ocupați să își tripleze greutatea la naștere în primul an, ci deoarece cheltuielile lor de energie tind să fie mai mari decât ar fi de așteptat pentru dimensiunea corpului lor, afirmă cercetătorii.

Metabolismul exploziv al unui sugar poate ajuta la explicarea faptului pentru care copiii care nu mănâncă suficient în această etapă de dezvoltare sunt mai puțin suceptibili să supraviețuiască și să devină adulți sănătoși. Oamenii de știință consideră că este nevoie de mai multe cercetări pentru a înțelege mai bine metabolismul bebelușilor și a se afla ce anume duce la cheltuieli mai mari de energie.

După creșterea inițială care are loc în copilărie, metabolismul unei persoane încetinește cu aproximativ 3% în fiecare an până la vârsta de 20 de ani, când ajunge la o nouă normalitate. În mod surprinzător, crizele de creștere ale adolescenței nu generează o creștere a necesarului zilnic de calorii, spun savanții. Metabolismul oamenilor pare să fie cel mai stabil de la 20 la 50 de ani.

Descoperirile arată că alți factori se află în spatele acumulării de kilograme care tinde să aibă loc la vârsta a doua. Concret, datele sugerează că metabolismul nostru nu începe cu adevărat să lucreze mai lent decât după vârsta de 60 de ani. Încetinirea este treptată, doar 0,7% pe an. Dar o persoană în vârstă de 90 de ani are nevoie de 26% mai puține calorii în fiecare zi decât cineva de 45 de ani.

Pierderea masei musculare pe măsură ce îmbătrânim poate fi parțial de vină pentru acumularea de kilograme în plus, spun cercetătorii, deoarece mușchii ard mai multe calorii decât grăsimile. Luând în considerare scăderea masei musculare, s-a observat că, după 60 de ani, celulele unei persoane încetinesc.

Îmbătrânirea merge mână în mână cu atât de multe alte schimbări fiziologice, mai spun cercetătorii, încât a fost dificil de analizat ce determină schimbările în consumul de energie. Dar acest studiu susține ideea că este vorba de mai mult decât de schimbări legate de vârstă în stilul de viață sau compoziția corpului.

Ce poți face pentru a accelera metabolismul?

Unele cercetări arată că anumite alimente și băuturi pot stimula metabolismul, cum ar fi ceaiul verde neîndulcit, cafeaua neagră simplă și condimentele. Dovezile din spatele acestor afirmații sunt destul de puține, însă altceva îți poate accelera într-adevăr metabolismul și anume exercițiile fizice regulate. Cu cât ești mai activ, cu atât arzi mai multe calorii.

Exercițiile aerobice sunt cel mai eficient mod de a arde calorii. Pentru a te menține la o greutate sănătoasă, e nevoie săptămânal de cel puțin 150 de minute de activitate aerobă cum ar fi mersul pe jos, mersul pe bicicletă sau înotul. Pentru a pierde în greutate, e posibil să fie nevoie de mai mult de 150 de minute de mișcare pe săptămână, plus modificări în alimentație. De asemenea, creșterea masei musculare ajută la pierderea în greutate. Caută să faci exerciții care lucrează toate grupele musculare majore (picioare, șolduri, spate, abdomen, piept, umeri și brațe) în două zile pe săptămână.

Atenție, unele afecțiuni, cum ar fi sindromul Cushing și hipotiroidismul, pot încetini metabolismul. De aceea, dacă schimbările în stilul de viață nu par să aibă efect, cere sfatul medicului de familie.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Science - Daily energy expenditure through the human life course
https://www.science.org/doi/10.1126/science.abe5017
1. Studiul „Daily energy expenditure through the human life course”, apărut în Science, 2021, DOI: 10.1126/science.abe5017, autori: Herman Pontzer et al. 
NHS - How can I speed up my metabolism? 
https://www.nhs.uk/live-well/healthy-weight/metabolism-and-weight-loss/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0